Emilia Pérez je nový muzikál o šéfovi mexického kartelu, ktorý je v skutočnosti transrodovou ženou túžiacou po tranzícii. Urobí pre to doslova všetko: zmizne z podsvetia, nafinguje svoju smrť, vzdá sa manželky a detí a zabezpečí im život v zahraničí.
Ale jej láska k deťom ju po rokoch donúti vrátiť sa späť do života detí a manželky, vydávajúc sa za vzdialenú príbuznú. Čo však urobí so svojou zločineckou minulosťou?

Film mal premiéru v máji tohto roka na 77. ročníku filmového festivalu v Cannes, kde získal cenu poroty, cenu za najlepší soundtrack a štyri hlasné ženské postavy spoločne získali aj cenu pre najlepšiu herečku. Zaradil sa aj na shortlist filmov nominovaných na Oscara v kategórii najlepších medzinárodný hraný film.
V kinách je od augusta, no na Slovensku mal exkluzívnu premiéru 21. novembra v rámci Filmového festivalu inakosti. Osemnásty ročník slovenského sa koná v Bratislave v Kine Lumière a Kine Film Europe v dňoch 20. – 26. novembra.
Témou tohto roka je Odvaha a v rámci festivalu ešte stále stíhaš jeden z 39 celovečerných filmov, viac ako 40 krátkych a 14 sprievodných podujatí. Celý program nájdeš online.
Ledva sa stihneš nadýchnuť alebo zažmurkať
Hlavnú postavu – drogového lídra, ktorý sa stane Emiliou Pérez – stvárňuje španielska herečka Karla Sofía Gascón. Tá má za sebou bohatú hereckú kariéru, no toto je jej prvá úloha, ktorú stvárnila, odkedy urobila coming out a oznámila, že je transrodová žena (preslávila sa ešte v čase, keď vystupovala ako muž).
Po jej boku hviezdia Zoe Saldaña, ktorá stvárňuje právničku Ritu, a Selena Gomez v úlohe mafiánskej manželky menom Jessi.

Emilia si ešte ako kartelový jefe Juan “Manitas” Del Monte nájde a najme Ritu ako svoju pomocníčku. Najímanie prebehne klasickým mafiánskym štýlom: uprostred ničoho, v dobre monitorovanej dodávke, kam ju uniesli s vrecom na hlave a zas až tak veľmi na výber nemala.
Dostane dva milióny, ak Juanovi pomôže nájsť kliniku na tranzíciu, vybaví nové doklady a zahladí stopy tým, že nafinguje jeho smrť.

Z krimi zápletky sa teda prenášame do tanečných a navonok veselých scén výberu vhodnej kliniky. Tie rýchlo prejdú do grotesky, keď výber pre Ritinu chybu trvá trochu pridlho, vraciame sa ku kartelu a vyhrážkam, len aby sme sa prepli do intímnej tranzície a zotavovania z nej.
Emilia Pérez sa neskôr predstavuje nám aj samej sebe ako nová žena, ktorá za sebou necháva drogovú minulosť, ženu, deti aj staré meno.
A ani nevieš ako, prešli štyri roky a Emilii predsa len tie deti chýbajú a chce ich stretnúť. Žije naplno vo svojej ženskosti a hľadá spôsob, ako odčiniť svoje zločiny.
Začína sa druhá tretina, v ktorej si zaplačeš, zasmeješ sa, a sleduješ, ako sa Emilia aj Jessi zamilujú. Žeby láska všetko vyliečila?
Určite nie, režisér ti to tak ľahko nedaruje. Znovu nasleduje kolotoč skoro až absurdnej krimi zápletky, dojímavej drámy a komédie, ktorý náhle vyvrcholí a rozuzlí sa v posledných pár minútach.
Emilia Pérez je jazda
Nádherný vizuál skvele dopĺňajú choreografie Damiena Jaleta, a za viac ako dve hodiny dostaneš spevácke aj tanečné sólo od každej z hlavných ženských postáv, niekoľko silných duetov a viaceré pamätné skupinové vystúpenia.
Emilia Pérez (2024)
Scenár a réžia: Jacques Audiard
Hrajú: Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón, Selena Gomez, Adriana Paz a ďalší
Hudba: Clément Ducol, Camille
Choreografia: Damien Jalet
Celý film je väčšinovo v španielčine, miestami najmä z úst Seleny Gomez zaznie angličtina. Snímka sa netají tým, že ide o muzikál (pozerám sa na vás, Mean Girls a Wonka).
Práve naopak, hrdo a odvážne mieša zvuky mesta s rytmom hudby, z bežných pohybov sú zrazu prvky choreografie a okoloidúci v mexických uliciach sa zapájajú do zborového spevu.
Piesne nie sú rušivé, postavy do nich hladko prechádzajú zo šepotu, rapu či vnútorných dialógov, no nie sú ani veľmi pamätné. Neodchádzala som z kina s kúskami chytľavých piesní na jazyku, nie je tam žiadne Popular (Wicked) či Hakuna Matata (Leví kráľ), ktoré by mi ostali na mysli do ďalšieho rána.

Najsilnejšou časťou filmu sú jednoznačne herečky, predovšetkým Saldaña, ktorá dominuje prvej polovici, a Gascón, ktorá to prevezme ako skutočná dáma a ukazuje prežívanie transrodovej identity surovo a odvážne.
Na obrazovke vykúzlila dve kompletne odlišné osobnosti vrátane ich speváckeho hlasu pre svoju postavu pred a po tranzícii. Aj z maličkých pohybov tváre či iných manierizmov je úplne jednoznačné, kedy sa cíti vo vlastnom tebe sama sebou.
V ich vystúpeniach nechýba hĺbka, spievajú skvele, hýbu sa skvele a vydolujú z teba reakciu, aj keď nechceš.
Vyzdvihnúť treba aj Selenu Gomez, ktorá sa touto úlohou nadobro rozlúčila s disneyovskou povesťou, napriek tomu, že pre ňu šlo o návrat do muzikálového žánru. Navonok drsnú, vo vnútri zronenú a nešťastne zaľúbenú manželku mafiána stvárňuje presvedčivo, je počuť, že na svojej španielčine zamakala a ľahko zapadla medzi svoje kolegyne.
Režisér prechádza medzi vnútorným svetom postáv a tým vonkajším svetom plným korupcie bez akýchkoľvek zádrhov. Mení smer tak rýchlo a výbušne, že sa jednoducho musíš nechať unášať.
Prekvapivý mix tónov a žánrov nemusí byť pre každého a je citeľné, že toto je snímka robená predovšetkým pre publikum ako v Cannes.

Z tranzície robí šou
Film sprevádza aj istá kontroverzia a kritika, predovšetkým pre stvárnenie tranzície, ktoré je nerealistické. Emilia zdanlivo absolvuje úplne všetky možné zákroky spojené so zosúladením rodových predajov s prežívanou rodovou identitou. Aj samotný výber rozsahu zákrokov, ktorý robí v rámci svojho zadania právnička Rita, pôsobí bizarne.

Scéna, ktorá tak trochu ako zábavný park ponúka z každého rožku trošku, stojí na hlasných "Áno!", ktoré spieva Rita ako odpoveď na každú ponúkanú operáciu. Vaginoplastika? Áno! Mamoplastika? Áno!! Laryngoplastika? Áno!!!
Takto si zrejme predstavujú tranzíciu ľudia, ktorí o nej nič nevedia: prídeš na kliniku, objednáš si balíček, dostaneš nové telo. Je to zjednodušenie a podľa niektorých kritičiek aj urážlivé zobrazenie prežívanej reality transrodových ľudí.
Je však možné, že Audiard scénu umiestnil ako satiru či kritiku, no na prvú ju tak prečíta málokto.
Jedno je isté: Emilii Pérez sa podarilo zotrieť hranice a experimentovať tak, ako sme to už dávno nevideli.
Viac o Oscaroch
🎬 Všetky filmy, herečky a herci nominovaní na Oscara.
🏆 Pozrite si favoritov na sošku Oscara za najlepší film.
🍿 Recenzie na niektoré filmy nominované v kategórií Najlepší film:
🔥 Kontroverzia okolo filmu Emilia Peréz, ktorý má najviac nominácií na Oscara.
🍿 Kde si možno pozrieť niektoré filmy nominované na Oscara?
📝 Prečítajte si rozhovor s Isabellou Rossellini nominovanou na Oscara 2025.