Duna: Časť druhá
Prvá časť Duny od Denisa Villeneuva sa vyznačovala chladnou odťažitou krásou a skĺbila veľkoleposť a komornosť. Zatiaľ čo sme sa na jej dej museli sústrediť ako počas koncertu vážnej hudby, pokračovanie je o poznanie viac "pop".
Druhá časť adaptácie kultového sci-fi od Franka Herberta nie je bohatšia len na dejové zvraty a akčné scény, ale aj na rôzne nálady a žánrové polohy.
Expedícia do tajov púštneho života Fremenov
Villeneuve je k divákovi v prvej časti filmu ústretový a začína tam, kde pred tromi rokmi skončil. Sledujeme veľmi usporiadaný príbeh, sústrediaci sa na Paula Atreidesa a jeho adaptáciu medzi autochtónnymi Fremenmi.
Planétu Arakis a jej zákonitosti objavujeme sťaby diváci cestovateľského programu na National Geographic.
Polosirote Paulovi imponuje životný štýl púštnych ľudí natoľko, že sa chce stať jedným z nich. Ako mladý svišť sa veľmi rýchlo zdokonaľuje v taktikách prežitia, boja a prepravy formou červostopu.
Etnografi a religionisti môžu žasnúť nad hybridnou symbolikou a náboženskými praktikami Fremenov. Duša expertov na terorizmus pookreje pri zmienkach o využívaní náboženského fundamentalizmu pre vojnové ciele.
Denisa Villeneuva rozhodne neupodozrievame z prehnaných komediálnych ambícií. Ak bol humor v prvej časti takmer podprahový, v dvojke je ho o čosi viac.
Vykreslenie Paulovho zdráhania sa zoči-voči osudu proroka a tvrdohlavej nástojčivosti po prorokovi bažiacich Fremenov však pripomína legendárnu satiru Monty Python Život Briana.
Najmä neokrôchaná a prostoduchá postava Stilgara v podaní Javiera Bardema vytŕča z celkového smrteľne vážneho vyznenia a nemusí byť každému pochuti.

Vidíme viac citov, no nemenej 3D šachu
Paul si u modrookého ľudu získava skvelé renomé. Zocelí sa v sabotážnych operáciách cielených na ťažobné stroje spupných a chamtivých Harkonenoncov. Z ambiciózneho a domácim vzdelávaním vycibreného nástupcu dynastie sa stáva zručný stratég povstaleckých guerilla snažení.
Sledujeme jeho prerod z autonómneho a charizmatického chlapca, ktorý sa učí dupať, na mocenského stratéga s Main Character Energy.
Počujeme ho najmä v dvoch verbálnych prejavoch. Buď zmyselne šepká, alebo nahnevane kričí. Charizma mu nechýba ani v jednej polohe.

Filmu sa azda nechtiac darí osobnostným vývojom postavy replikovať vzostup herca do pozície lídra svojej generácie. Fiktívny Paul Atreides si môže v otázke úspešného vybudovania kultu osobnosti symbolicky potriasť rukou so svojím predstaviteľom.
Duna: Časť druhá
USA/Kanada 2024, 166 min
Réžia: Denis Villeneuve
Hrajú: Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Zendaya, Florence Pugh, Austin Butler, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, Dave Bautista, Josh Brolin, Christopher Walken
Slovenská kinopremiéra: 29. februára 2024
Je potešujúce, že výrazové portfólio Zendaye sa na rozdiel od prvého dielu neobmedzuje na tajomné pohľady ponad plece. S jej rolou sa dá aj ľahko stotožniť. V jej hneve voči poverčivosti a náboženským inklináciám staršej generácie je niečo nadčasové.
V niektorých náladách sebavedomej a spurnej Chani dokonca spoznávame aj odlesky Rue zo seriálovej Eufórie.
Chémia medzi Chani a Paulom vydanými napospas osudovej príťažlivosti funguje výborne. Až sa nám želá viac hravej nehy a menej ťaživých mocenských machinácií. Romantické duše našťastie necháva do budúcnosti v napätí aj prísľub milostného trojuholníka.
Divák sa môže nechať unášať ako na červovi
Z technického hľadiska môžeme filmu vyčítať skutočne máločo. Sledujeme dokonalú symbiózu výrazových prostriedkov oscarových mágov, hlavného kameramana Greiga Frasera, strihača Joa Walkera a skladateľa Hansa Zimmera.
Druhá Duna opäť redefinuje epickú audiovizálnu dokonalosť a určuje nové štandardy veľkoleposti vo vedecko-technickom žánri. Ak máš tú možnosť, zváž obetovanie niekoľkých eur navyše za premietanie v IMAX. Z veľkého plátna ťa Duna pohltí natoľko, že si budeš po vreckách hľadať zrnká piesku.

Obrovským plusom filmu je výprava. Oko tešia krásne kompozície a scenérie Jordánska, Talianska či Spojených arabských emirátov. Potešia aj detaily kostýmov či zákutia púštnej technológie. Mozgy v kinosále si nenápadne podmaní ambientna a inokedy dunivá až burácajúca hudba a zvukové efekty.
Milovníci filmového násilia si budú, ako je to u väčšiny veľkofilmov zvykom, musieť mnohé domyslieť. Zobrazenie bitiek a vraždenia zostáva pre prístupnosť od 12 rokov zakrpatené v náznakoch.
O to viac si tvorcovia efektov a pyrotechnici zgustli na početných explóziách. Dychberúcich scén je tu hneď niekoľko a Duna sa nemusí krčiť ani pred Nolanovou atómovkou v Oppenheimerovi. Podobných hlavíc má sama plný sklad.
Novému záporákovi nežiari len lebka
Herecké obsadenie pokračovania Duny obohatili tvorcovia s citom a zručne. Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Stellan Skarsgård či Charlotte Rampling sa dočkajú sparingu s Florence Pugh, Christopherom Walkenom alebo Léou Seydoux. Škoda, že americká akadémia predstaví Oscara v kategórii najlepší casting až v roku 2026.
Najväčší zárez do myslí divákov si z prišelcov odnáša Austin Butler, ktorý stvárňuje dokonale perfídneho antihrdinu Feyd-Rautha z rodu Harkonnenovcov. Aby predstaviteľ Elvisa zapadol, nezbavil sa len ofiny, ale akéhokoľvek telesného ochlpenia.

Herecky mu slúži ku cti, že v stelesnení nevľúdnosti dokáže predbehnúť aj ostatných perfídnych holohlavých "kinky" zloduchov z jeho rodu. Kraľuje aj čiernobielej surrealistickej scéne zo štadióna spájajúceho prvky koridy a kolosea. Ide pritom o jeden z mnohých umeleckých vrcholov filmu.
Za čestnú zmienku stojí aj Dave Bautista, ktorý definitívne potvrdzuje, že na rozdiel od Dwayna "The Rock" Johnsona nie je zaujímavý len svojou muskulatúrou a hrozivým zovňajškom. Veľkým hercom je nielen fyzicky, ale aj symbolicky.
Zrnká piesku v dokonalom stroji
V druhej Dune sa toho za podobný čas odohrá odhadom asi trojnásobne viac ako v jednotke. Tento nepomer sa javí ako pozoruhodný a ťažko pochopiteľný. Prvý diel nechal trpezlivého diváka kochať sa a rozjímať. Ten druhý je najmä s blížiacim sa koncom až priveľmi skratkovitý.
Diváci zocelení tempom jednotky by v tejto časti nepochybne zvládli nejakých 20 minút navyše.
Denis Villeneuve zoberie diváka za ruku ako rodič v zábavnom parku. Prvé zastávky si užijeme a kocháme sa nimi až do nasýtenia. Keď sa však pomaly blíži záverečná, okolo atrakcií, na ktoré sme sa tak tešili, musíme len prefrčať.

Rozprávanie príbehu má menej ako v prvej Dune povahu náznakov. Namiesto impresionistického štetca je dej občas naservírovaný skôr po lopate. Priamočiare repliky či zveličené až groteskné gestá pôsobia ako scenáristické barličky. Akoby scenáristi pokračovali v minuloročnom štrajku formou nenápadnej diverzantskej sabotáže.
Napriek malým výhradám, musíme byť za takúto podobu Duny vďační. Vytvoriť podľa šesťdesiat ročnej predlohy natoľko svojský a komplexný fantastický svet, v ktorom sa nielen zorientujeme, ale aj zabývame, je výsada majstrov. Majstrov, ktorí si zaslúžia aj tretiu možnosť.
Viac o Oscaroch
🎬 Všetky filmy, herečky a herci nominovaní na Oscara.
🏆 Pozrite si favoritov na sošku Oscara za najlepší film.
🍿 Recenzie na niektoré filmy nominované v kategórií Najlepší film:
🔥 Kontroverzia okolo filmu Emilia Peréz, ktorý má najviac nominácií na Oscara.
🍿 Kde si možno pozrieť niektoré filmy nominované na Oscara?
📝 Prečítajte si rozhovor s Isabellou Rossellini nominovanou na Oscara 2025.