Nechceš platiť plnú cenu za vstupenku na festival, chceš si registráciou v digitálnej banke zarobiť pár desiatok eur alebo ušetriť na platbe za paušál?
Netreba chodiť ďaleko. Stačí si otvoriť populárne internetové bazáre, kde ľudia zo Slovenska vo veľkom ponúkajú svoje zľavové kódy širokej verejnosti.
Nerobia to nezištne. Každý využitý kód prinesie majiteľovi istú formu odmeny. Zľavu aj preňho, podiel z predaja či vstupenku navyše.
V súčasnosti si napríklad jednodňový lístok na festival Lovestream dokážeš kúpiť so zľavou až 45 eur, trojdňová permanentka sa dá zohnať so zľavou až 50 eur.
Na využitie tejto akcie nemusíš nikomu nič zaplatiť, stačí len vyhľadať zľavový kód, na oficiálnej stránke festivalu ho zadať do košíka a užiť si koncerty.
Podľa marketingového experta Petra Chodelku ide o takzvaný referral marketing, ktorého cieľom je nalákať čo najviac nových zákazníkov.
Klasický marketing
Ak firma predáva produkt, chce ho dostať do povedomia potenciálnych zákazníkov. Ak narazí na web, časopis či influencera s cieľovkou, u ktorej by produkt mohol mať úspech, môže s ním nadviazať partnerstvo.
Influencer spropaguje produkt, oni ho za to odmenia. V odbornej marketingovej terminológii ide o affiliate marketing.
Dobrým príkladom fungovania affiliate marketingu na Slovensku patrí iniciatíva kávového experta Ladislava Királyho z webu Blogokave.sk.
Už roky spolupracuje s rôznymi slovenskými pražiarňami kávy, ktorých kávu promuje na svojich sociálnych sieťach. Pražiarne prevádzkujú e-shopy, v ktorých platí zľavový kód dohodnutý s Királym. Zákazníci vďaka nemu vedia ušetriť zvyčajne desať percent z hodnoty objednávky.

Ak by slovenské pražiarne chceli predávať svoju kávu vo veľkých reťazcoch, supermarkety od nich často žiadali zľavu aj do výšky 40 percent z veľkoobchodnej ceny, hovoril Király v rozhovore pre Closer.
Namiesto toho poskytnú prostredníctvom Királyho zľavového kódu desaťpercentnú zľavu zákazníkom, Király dostane podiel vo výške pár percent z predanej kávy a oni predajú svoj produkt. Tešia sa všetky tri strany.
Tento princíp funguje nielen u veľkých influencerov, ale aj medzi bežnými ľuďmi.
Ak si zľavové kódy vymieňaš s kamošmi, vtedy nejde o affiliate marketing, ale o referral marketing. Ak firme privedieš nových zákazníkov, dostaneš zľavu. Spoločnosť získa nového platiaceho užívateľa a ty za svoju snahu ušetríš pár eur.
"Je to využívaná marketingová taktika, ktorá slúži ako tzv. akvizičný kanál - cieľom je akvizícia nového zákazníka," hovorí marketingový expert Peter Chodelka z firmy Affial.
Pre firmy je tento marketingový kanál dobre uchopiteľný a efektívny.
"Je jasne nastavená odmena za nového zákazníka a firmy sa tak nemusia báť, že sa im budú zvyšovať náklady na akvizíciu, ako to býva napríklad pri PPC reklame na Google," vysvetľuje.
Firmy často využívajú kombináciu vlastného URL odkazu (webový link) a kupónu, pretože na sociálnych sieťach sa kupón propaguje jednoduchšie ako link.

Keď sme do vyhľadávania najpopulárnejšieho internetového bazáru Bazoš zadali kľúčové slová "zľavový kód", okamžite na nás vybehli ponuky z obchodu Alza.
Alza ponúka ročné členstvo v programe AlzaPlus+, vďaka ktorému máš doručenie akéhokoľvek balíka zadarmo aj exkluzívne zľavy. Na rok toto členstvo stojí 11,99 eura, ale ak si použiješ jeden z kódov na Bazoši, za rok zaplatíš 9,60 eura.
Ušetríš dvadsať percent z ceny a užívateľ, ktorého kód si použil, dostane na oplátku zľavový kupón v hodnote päť eur.
Lovestream s výraznou zľavou
"Ak chceš kúpiť lístok lacnejšie a nechceš riskovať podvody cez Bazoš, tak si skopíruj môj zľavový kód a použi ho priamo na oficiálnej stránke Lovestream festivalu," oznamuje potenciálnym záujemcom jeden z inzerátov na Bazoši.
Zaujal nás na prvý pohľad. Keď sme proces otestovali, skutočne fungoval.

Na stránke festivalu sa zobrazil oznam "tajný promo kód bol prijatý" a ponuka vstupeniek sa rozrástla.
Plná vstupenka na festival bola odrazu dostupná za 179 eur namiesto 229 eur, čo predstavuje zľavu až 50 eur. Jednodňové vstupenky zrazu zlacneli zo 145 eur na 100 eur.
Full Love Pass, teda vstup pre dve osoby, stan, parkovacie miesto pre auto aj fľaškový servis v hodnote 50 eur v kempe zlacnel až o 222 eur zo 617 eur na 395 eur.

Na Bazoši sa dokonca objavil aj inzerát, v ktorom sa neznámy podnikavec snažil rovnaký typ promo kódu predať za päť eur. Nevedno, či sa mu niečo podarilo zarobiť.
Po zadaní promo kódu, stránka prezradí meno aj priezvisko človeka, ktorému bol priradený. Rýchlo vysvitlo, že ide o rôzne súkromné osoby či spoločnosti, nie o veľkých influencerov. Vlastný kód mal marketingový manažér spoločnosti venujúcej sa správe budov, ale aj známa sieť fitness centier pôsobiaca v Bratislave.
Otázkou zostávalo, čo dostanú v prípade, že ich kód bude využitý. Zdroj blízky festivalu pre Closer prezradil, že za predaj vstupeniek s kódom nemal dostať finančný podiel z predaja lístka.
Tvrdí, že od organizátorov mal dostať exkluzívny merch a permanentku na festival zadarmo. Dodal, že podmienky neskôr festival v jeho prípade upravil a permanentku zadarmo by dostal len v prípade, ak by cez svoj promo kód dokázal predať aspoň tri vstupenky.
Paušály aj cigarety
Medzi záplavou zľavových kódov na festival Lovestream však dlhodobo vyčnieva ešte jedna kategória služieb: paušály operátorov.
Chodelka hovorí, že pre niektoré značky môžu byť referral kódy hlavnou marketingovou stratégiou, pre iné to bude iba doplnok v marketingu. Banka Revolut napríklad na odporúčaniach zákazníkov postavila celú kampaň.
Operátor Radosť, ktorého vlastní spoločnosť O2, svojim zákazníkom dlhodobo ponúka možnosť poslať kamarátom zľavový kód. Na rok je k dispozícii päť kódov.
Ak si tvoj kamoš aktivuje mesačný paušál u operátora Radosť a do tridsiatich dní zadá tvoj kód, získaš zľavu 50 percent na ďalšiu platbu za paušál. Rovnakú zľavu na mesačný poplatok získa aj kamarát.

Internetový bazár Bazoš je plný podobných kódov. Znenie inzerátov sa však líši. Zatiaľ čo jedna časť ľudí sa potenciálnych záujemcov snaží prilákať propagačnými textami, ostatní si s inzerátmi veľa námahy nedali.
"Hociktorý jeden z týchto kódov treba zadať v appke a najbližšej platby máte zľavu 50 percent aj vy, aj ja. Win-win," prezentuje to jeden z predávajúcich. Iný do inzerátu vložil len screenshot kódov z aplikácie a nenapísal nič viac.
Na túto marketingovú stratégiu naskočila už aj spoločnosť Telekom. Zákazníci Telekomu môžu v aplikácii operátora nájsť promo kód, vďaka ktorému vedia získať zľavu 50 percent z mesačného poplatku paušálu Swipe obidve strany.
Okrem toho nájdeš na Bazoši aj kopu inzerátov ponúkajúcich zľavu na bezdymové fajčiarske zariadenia. Samozrejme, aj tieto promo kódy fungujú na základe pozývania nových zákazníkov do programu. Čím viac ľudí zlanári autor inzerátu na to, aby si kúpili bezdymové zariadenia, tým väčšiu zľavu získa.
Trendom, ktorý Chodelka momentálne pozoruje v oblasti affiliate a referral marketingu, je samozrejme umelá inteligencia. "Veľa affiliate marketérov využíva AI pre generovanie obsahu, obrázkov, videí. Je to veľká zmena, ktorá hýbe celým online marketingom," uzatvára.