Fenomén čínskych figúrok Labubu sa dostal už aj na Slovensko. Na pery sa teda natíska otázka: znamená Labubu na kabelke, že jej nositeľ/ka nepriamo šíri čínsku propagandu, alebo to znamená len, že nemá vkus?
Vitaj pri ďalšom vydaní Happy Hour, newsletteri o trendoch a dianí v popkultúre a na internete, o ktorom (ne)potrebuješ, ale tak trochu chceš vedieť.
Predtým, než si vysvetlíme celé Labubu šialenstvo, poďme na minulý týždeň. Súd v Paríži uznal vinu ôsmim z desiatich lupičov, ktorí v roku 2016 prepadli Kim Kardashianovú v jej hotelovej izbe. Lupiči si vo väzení posedia od troch do osem rokov, pričom dvoch oslobodili. (NPR)
Na Closeri spúšťame nový video formát Closer Talks. Moderuje ho naša Kami Šebestová a každé dva týždne v kresle privíta známeho hosťa. Ako prvá ku Kami prišla Ema Fajnor a porozprávala o svojej minulosti s anorexiou, ale aj o Nákupných maniačkach. Sleduj na youtube alebo vo forme podcastu na podcastových platformách denníka SME.
Pierpaolo Piccioli bude viesť značku Balenciaga. Nastupuje do nej po gruzínskom dizajnérovi Demnovi Gvasaliovi, ktorý módny dom výrazne preslávil u mladej generácie. (WWD)
Český youtuber nachytal slovenských aj českých influencerov, keď im ponúkol falošný výlet do Číny. Neváhali šíriť čínsku propagandu, viac si prečítaš v článku od môjho kolegu Adama. (Closer)
V novom filme série Hunger Games si zahrá Kieran Culkin aj Elle Fanning. (Screen Realm)
Ak sleduješ dianie okolo súdu s raperom Diddym, prečítaj si nové informácie v článku od Tímei. (Closer)
A nakoniec, pozri si nadupaný trailer k filmu Duchoň od režiséra Petra Bebjaka. Duchoňa si zahrá Vladko Plevčík a vyzerá to tak, že pôjdeme do kina.
Labubu a čínska soft power
Prívesky všetkých možných typov sa na kabelkách objavujú od minulého roka. Jeden konkrétny však vyčnieva, ide o Labubu – zubatú postavičku z kolekcie The Monsters, ktorú vytvoril hongkonský umelec Kasing Lung.
Môj názor na hocijakú hračku na kabelke dobre vyjadruje toto memečko, ale veci sa dejú, tak si poďme vysvetliť čo a vlastne prečo.
Od svojho uvedenia na trh si získala obrovské množstvo fanúšikov najmä medzi mladými ľuďmi v Ázii. Za jej komerčným úspechom stojí čínska spoločnosť Pop Mart, ktorej Lung predal práva. Z Labubu urobili jeden z najpopulárnejších zberateľských predmetov súčasnosti. Pomohla aj K-popová megahviezda Lisa, ktorá v rozhovore pre Variety povedala, že figúrky zbožňuje.
Labubu sa predáva najmä cez tzv. blind box systém – zákazníci si kúpia škatuľku bez toho, aby vedeli, ktorú figúrku dostanú. Tento model podporuje zberateľstvo aj opakované nákupy. Pop Mart navyše vytvára limitované edície, čím zvyšuje exkluzivitu a dopyt.
V roku 2024 spoločnosť zaznamenala približne 1,8 miliardy dolárov v tržbách, čo predstavuje 106,9-percentný medziročný rast. Len samotná séria The Monsters, ktorej súčasťou je Labubu, vygenerovala tržby približne 419 miliónov dolárov, čo tvorí 23 percent z celkových príjmov spoločnosti.
Loading
@shopgirlscrew
Na Slovensku si môžeš Labubu kúpiť v cene od 3,50 eur – ide o malé mystery balenia, až po bežné blind box figúrky za desať až osemnásť eur. Špeciálne a väčšie edície, napríklad kľúčenky alebo darčekové sety, sa pohybujú v cenách od 60 eur a viac.
Najdrahšie figúrky sa predávajú na sekundárnych trhoch. Príkladom je Labubu Angel in Clouds, ktorá dosahuje cenu až 465 eur. Podobne Labubu Angel a edícia Secret Chestnut Cocoa sa predávajú za 400 až 500 eur, čo je niekoľkonásobok ich pôvodnej ceny, uvádza web Limited Resell.
Labubu je pekné PR
Úspech Labubu nie je len marketingovým fenoménom, ale aj ukážkou čínskej stratégie tzv. mäkkej moci (soft power) – schopnosti ovplyvňovať verejnú mienku a šíriť dobré meno krajiny pomocou kultúrneho a spoločenského vplyvu.
Podľa Global Soft Power Index 2025 je Čína druhou najvplyvnejšou krajinou v oblasti mäkkej moci, hneď po Spojených štátoch.
Čína investuje miliardy dolárov do budovania pozitívneho imidžu prostredníctvom filmového priemyslu (napr. spolupráce s Hollywoodom), influencerov, ktorých pozýva na obhliadku krajiny, hudby a zábavy (platformy ako tiktok a rednote), či vzdelávania (Konfuciove inštitúty pôsobiace po celom svete).
Produkty ako Labubu od spoločnosti Pop Mart môžu byť ďalším nástrojom tejto stratégie – stávajú sa súčasťou globálnej popkultúry, najmä medzi mladou generáciou.
„Mäkká moc“ sama osebe nie je zlá – je legitímnym spôsobom, ako si krajina buduje povesť. Ak je však využívaná bez transparentnosti alebo s cieľom ovplyvniť vnímanie citlivých tém, môže sa stať nástrojom manipulácie. Prostredníctvom popkultúry sa môžu nepozorovane presadzovať naratívy, ktoré vytvárajú nekritický obdiv k cudzej mocnosti.
Niektorí odborníci napríklad upozorňovali, že Konfuciove inštitúty cenzurujú témy týkajúce sa Tibetu, Taiwanu či udalostí na Námestí nebeského pokoja.
Nosenie figúrok Labubu na kabelke teda o tebe nehovorí, že podporuješ čínsku propagandu, vypovedá to len o tom, ako ľahko nasadneme na hocijaký trend, ktorý sa šuchne na tiktoku. Ak sa predsa len bojíš, stále si na tašku môžeš zavesiť Labubu, čo máš doma – starého dobrého mončičiho.
A to je nadnes všetko. Ak ťa newsletter bavil, zapni si odber a príde ti do inboxu každý pondelok ráno. Čau!