Ráchel Karnižová sa na stretnutie so zástupcom spoločnosti Chinaseeing Čestmírom Svobodom nemohla dostaviť osobne. Bola v tom čase chorá. V kancelárii spoločnosti preto sedel jej partner Pavel Mareš.
Keď slovenskej influencerke ponúkli dvanásťdňovú cestu do Číny zadarmo spolu s 500-eurovou odmenou za každý deň pobytu, neváhala. Cez videohovor s ponukou súhlasila.
Túto odmenu mala zinkasovať za natáčanie v Číne. Mala sa tešiť z toho, aká pestrá je čínska kultúra, obdivovať čínske pamiatky a vychvaľovať, ako dobre sa tam v skutočnosti žije.
A popritom podprahovo šíriť čínsku propagandu o tom, aká úžasná, moderná a prosperujúca Čína je. Nikde nemalo padnúť ani slovko o autoritárskom režime Komunistickej strany Číny ani o podozreniach z porušovania ľudských práv.
Cieľom malo byť zlepšenie imidžu Číny, ale to Ráchel nepochopila.
Nemala problém s ničím z toho, čo od nej agentúra vyžadovala. Dokonca bola ochotná dať sa natočiť pri prejavoch radosti z toho, že čínske voľby vyhrala vládnuca Komunistická strana Číny. Cez videohovor ukázala, ako by sa tešila.
Nezablikala jej žiadna varovná kontrolka.
Nebola jediná, ktorá sa dala nachytať. Známy český youtuber Martin Mikyska alias Mikýř s rovnakou ponukou oslovil až 40 osobností československého internetu. Každému ponúkol to isté - preplatený výlet do Číny a honorár výmenou za chválu na skvelý život v Číne. Na háčik sa mu chytilo sedem influencerov.
Všetko to vraj malo slúžiť na podporu domáceho cestovného ruchu. Opak bol pravda.
Podozrivé sa im nezdalo nič
Vplyv čínskej propagandy, ktorej cieľom je zlepšovať vnímanie autoritárskeho režimu Komunistickej strany Číny, v posledných rokoch presiakol na československý internet opakovane.
Pred pár mesiacmi sa dal na výlet do Číny pozvať český tiktoker Honza Michálek, ktorému agentúra preplatila pobyt v provincii Sin-ťiang. Nie, nešiel si tam pozrieť reedukačné tábory, ktoré čínska vláda zriadila pre miestnu menšinu Ujgurov, šiel sa pokochať krásami čínskej prírody a kultúry.
Youtuber Martin Mikyska preto chcel otestovať, či sa aj napriek Michálkovej kauze nájdu tvorcovia obsahu ochotní vycestovať do Číny výmenou za peniaze.
S ponukou na osobné stretnutie, ktorú rozoslal desiatkam influencerov prostredníctvom fiktívnej agentúry Chinaseeing, napokon súhlasilo sedem tvorcov.
Bára Mlejnková, Táňa Bystroňová, Natalie Smutná, Pavel Mareš, Lada Kašparová, Ráchel Karnižová a Stanislava Lučková.
Posledné dve mená patria Slovenkám. Stanislava Lučková zvíťazila v druhej sérii reality šou Ruža pre nevestu, Ráchel Karnižová súťažila v Love Islande či Survivore. Naposledy sa zviditeľnila nečakaným oznámením tehotenstva so svojím priateľom Pavelom Marešom alias Pufflickom, ktorý ju na stretnutí zastupoval.
Influencerom sa nezdalo podozrivé takmer nič z toho, čo si pre nich Mikýř pripravil.
V zasadačke sa stretli s Čestmírom Svobodom, v skutočnosti českým hercom Patrikom Děrgelom, a agentúru zastupoval aj "pán Dong" z Číny. V skutočnosti nešlo o občana čínskej národnosti, ale o najatého herca vietnamského pôvodu. Ani to nikto z tvorcov nepostrehol.
Označovať to nemusíme
Prijať pozvanie na obchodné rokovanie s čínskou agentúrou ešte nutne nemusí znamenať, že influencer plánuje zámerne šíriť čínsku propagandu. Situácia sa však dokáže rýchlo zmeniť, keď agentúra začne vymenúvať podmienky, ktoré treba na pobyte v Číne splniť.
Pavel Mareš spolu s Ráchel pripojenou cez videohovor sedeli v zasadačke, zatiaľ čo im pán Svoboda predostrel všetky špecifické požiadavky agentúry Chinaseeing. "V skutočnosti nejde veľmi o to, čo hovoriť, ale skôr o to, čo nehovoriť," začal.
V rámcovej zmluve, ktorú napokon Mareš s Ráchel podpísali, sa od influencerov vyžadovalo, aby sa vôbec nevyjadrovali k nezávislosti Taiwanu, nehovorili o protestoch na Námestí nebeského pokoja Tchien-an-men, kde v roku 1989 došlo k masovým protestom a masakru demonštrantov, ani nezmieňovali čokoľvek o situácii v Tibete alebo ujgurských autonómnych oblastiach.
Podľa zmluvy by tvorcovia nesmeli ani len spomenúť Medvedíka Pú, ktorý sa v posledných rokoch stal symbolom protestu proti čínskej vláde a prezidentovi Si Ťin-pchingovi.
"Pozri, mohla by si sa ísť pozrieť aj do továrne Sheinu," hovorí v jednej chvíli Mareš svojej partnerke Ráchel, keď mu to navrhne pán Dong. Shein je pritom jeden z najväčších fast-fashion reťazcov na svete, v minulosti už viackrát čelil obvineniam z vykorisťovania vo svojich fabrikách, kde vraj zamestnanci pracujú až 75 hodín týždenne.
Ráchel cenzúra, propaganda ani vykorisťovanie nezaujímali. Cez videohovor sa zaujímala hlavne o to, či im bude agentúra schopná "preplatiť ušlý zisk" za dni, ktoré bude musieť stráviť v Číne.
Označovať v príspevkoch, že ide o spoluprácu s čínskou agentúrou Chinaseeing a to, že za propagáciu "čínskej kultúrnej, politickej a ekonomickej harmónie" dostala peniaze, však nechcela. Nevyžadovali to od nej ani pán Svoboda, ani pán Dong.
"Ja by som to asi preto neriešila. Keď vy to od nás nevyžadujete, ja by som to vôbec nespomínala," skonštatovala s úsmevom. S partnerom Marešom napokon zástupcom agentúry predviedla aj oslavnú reakciu, akú by vo videu ukázali, keby sa práve dozvedeli, že voľby v Číne vyhrala Komunistická strana Číny.
Oslava víťazstva vo voľbách
Časť influencerov sa z kauzy Honzu Michálka nepoučila. Tvorcom, ktorí boli ochotní podpísať rámcovú dohodu priamo namieste, napokon Mikýř oznámil, že plánovanie pobytu v Číne sa nateraz odkladá a bude sa v ňom pokračovať neskôr.
Hneď na úvodnej strane rámcovej dohody pritom bola ako adresa agentúry Chinaseeing uvedená adresa, na ktorej sídli vláda Čínskej ľudovej republiky aj ústredie Komunistickej strany Číny.
Nikto z nich si nedal námahu zistiť, čo presne podpisuje, s kým plánuje spolupracovať a čo všetko z toho vyplýva.
Nikto z nich sa nepostavil a neodišiel z miestnosti už vo chvíli, keď pán Svoboda vysvetľoval, že súčasťou itineráru bude aj návšteva "čínskeho ostrova Taiwan".
Keď československá internetová scéna riešila kauzu Honzy Michálka, Veronika Blablová zo Stredoeurópskeho inštitútu ázijských štúdií skonštatovala, že súdiac podľa slov samotného tiktokera necestoval do Číny so zámerom šíriť čínsku propagandu.
On sám skonštatoval, že sa agentúry ani len nepýtal, na čo budú slúžiť zábery z pobytu. "Oni to točia do čínskej televízie alebo na čínsky mediálny web, asi pre Čechov alebo pre Číňanov, ktorí sa učia česky. Niečo také, neviem, ale je to jedno," skonštatoval v podcaste Hype-Cast.
"Napriek tomu z jeho slov vyplýva, že tam nebol zámer tej čínskej propagande nejak napomáhať. Z jeho strany je tam veľa naivity a nedostatočného vyhodnotenie dostupných informácií," povedala Blablová v podcaste 5:59 na portáli Seznam Zprávy. Všetko nasvedčuje tomu, že sa rovnaká situácia zopakovala aj tentokrát, len s iným obsadením tvorcov.
O to paradoxnejšie vyznieva, že partner Ráchel Karnižovej Pavel Mareš koncom minulého roka na tiktokera Michálku za spoluprácu s čínskou agentúrou verejne zaútočil. Alebo sa o to minimálne pokúsil v pražskom klube, kde na seba obaja narazili.
Mareš chcel s Michálkom urobiť rozhovor, čo sa tiktokerovi nepozdávalo, pretože mu dookola opakoval rovnakú vetu: "Chcel by som sa ťa opýtať na jednu geografickú otázku." Reagoval tak na skutočnosť, ktorá vtedy práve vyšla najavo, že Michálek do Číny vycestoval bezplatne a dostal za to finančnú odmenu.
O pár mesiacov neskôr sedel Mareš v zasadačke s pánom Svobodom a pánom Dongom, ktorým ochotne ukazoval, ako autenticky by sa vedel radovať z výhry Komunistickej strany Číny vo voľbách. Nad žiadnou geografickou otázkou nerozmýšľal.
Ráchel propagandu odmieta
Influencerka Ráchel Karnižová už na video českého youtubera stihla zareagovať na sociálnej sieti instagram. Podľa vlastných slov momentálne zvažuje právne kroky, pretože ju autor videa uviedol do omylu a tajne nahrával.
Právne kroky podľa svojho vyjadrenia na instagrame zvažuje aj druhá slovenská influencerka, ktorá sa dala nachytať - Stanislava Lučková.
Karnižová tvrdí, že pôvodná ponuka vyzerala úplne inak, ako to Mikýř napokon vo videu odprezentoval. "Spolupráca mala mať formu hereckej účasti vo fiktívnom projekte. Nebolo od nás požadované propagovanie produktu, služby či politickej myšlienky na sociálnych sieťach," píše v storke.
Podľa jej slov bola s partnerom Marešom do projektu oslovená hlavne na základe toho, že obaja majú skúsenosti s prácou pred kamerou.
Obvinenia, že by bola za finančnú odmenu ochotná šíriť čínsku propagandu, rázne odmietla. "Nikdy by sme neparticipovali na projekte, ktorý by v akomkoľvek smere podporoval čínsku propagandu - ani vedome, ani za žiadnych podmienok," obhajovala sa.
Na stretnutí s fiktívnou agentúrou Chinaseeing podľa slov Karnižovej nebolo počas komunikácie ani osobného stretnutia spomenuté, že by bol pobyt súčasťou čínskej propagandy.
A práve v tom podľa odborníkov spočíva najväčšie riziko pozvánok na bezplatné pobyty po Číne.
Pojmy ako čínska propaganda ani Komunistická strana Číny influenceri spomínať v žiadnom bode nemusia, svoje meno a reputáciu však za peniaze prepožičajú autoritárskemu režimu, ktorý ich následne využíva na svoju propagáciu doma aj vo svete, a legitimizujú režim, ktorý tam vládne. Alebo, ako v prípade tiktokera Michálka, tvorcovia ani len nevedia, kde zábery z pobytu skončia.