Ženy, ktoré trávia čas na tiktoku sledovaním videí na profiloch o chudnutí, zdravom jedle a cvičení, sa vraj potom cítia zle. Preto mám na tiktoku najmä zvieratká a parfumy. Vitaj pri 21. vydaní newslettra Happy Hour.
Každý pondelok ti rozprávam o trendoch a dianí v popkultúre a na sociálnych sieťach, o ktorom (ne)potrebuješ, ale tak trochu chceš vedieť.
Minulý týždeň mali swiftie zlomené srdce, keďže speváčka pre teroristickú hrozbu zrušila všetky tri koncerty vo Viedni. V meste to však aj tak žilo a fanúšikovia si spievali na uliciach (aj napriek odporúčaniu polície, nechodiť v merchi). Moju reportáž o swifties na Slovensku si môžeš prečítať tu. Video austrálskej breakdancerky Rachael Gunn bolo posledné dni všade. Tanečnica je podľa štatistík najlepšia breakdancerka v Austrálii. Ako sme zistili na olympiáde, nemusí to znamenať absolútne nič. Obľúbený film všetkých detí a nočná mora ich rodičov Frozen bude mať tretie pokračovanie, ktoré pôjde do kín ako dvojdielny film. Niekto si očividne nevie povedať let it go.
Minulý týždeň som písala o virálnej reportáži magazínu The Times. Redaktorka sa bola pozrieť na farmu úspešnej mormónskej influencerky Ballerina Farm. Ak si to nezachytil/a, stále si to môžeš prečítať. Aby ti už nič neušlo, zapni si odber Happy Hour. Ďakujem.

Tiktok nám robí zle
V roku 2021 urobili austrálske vedkyne Madison Blackburn a Rachel Hogg prieskum na 273 ženách vo veku 18 až 28 rokov. Účastníčkam ukazovali obrázky označované ako "proanorexia", v skratke "proana". Ide o obsah, ktorý promuje extrémnu štíhlosť, šíri rôzne rady na rýchle a nezdravé chudnutie, ktoré môže vyústiť až do porúch príjmu potravy.
Na základe dĺžky času vystavenia tomuto druhu obsahu ich rozdelili do štyroch skupín.
Prieskum ukázal, že už po desiatich minútach sledovania tohto druhu contentu mali respondentky negatívne pocity z vlastného tela. Naopak, u žien, ktoré sledovali prevažne neutrálny obsah, sa nič nezmenilo.
Vedkyne zdôrazňujú, že im nešlo o to dokázať, že sledovaním takéhoto obsahu sa zvyšuje riziko vzniku porúch prijímania potravy. Ako tvrdia pre NBC NEWS, išlo im len o pocit, ktorý videá spúšťajú.
V štúdii sa zamerali najmä na kategóriu "for you" na tiktoku. Algoritmus tejto sociálnej siete sa kurátorsky prispôsobuje záujmom používateľa. Zobrazuje mu obsah podobný tomu, ktorý najčastejšie sleduje, lajkuje, komentuje a ukladá.
Podľa NBC NEWS však výskum neponúka jasné výsledky. Riaditeľka národného centra pre poruchy príjmu potravy v USA Doreen Marshall hovorí, že nedokazuje vplyv na človeka. Dokonca ani nekonkretizuje, aký obsah účastníčkam ukazovali, hovorí len o heštegoch #gymtok a #foodtok.
Štúdia teda dokazuje akurát to, že potrebujeme ďalšie štúdie, hovorí odborníčka.
Idoly začínajú hovoriť
O tom, ako spoločnosť ešte stále preferujeme štíhlosť, som písala v jednom z prvých newsletrov, nájdeš ho tu. Dôkazom sú vracajúce sa trendy typu "heroic chic" aj ozempic ako prísľub rýchleho chudnutia.
Proti nemu síce stojí množstvo článkov o vedľajších účinkoch, ale v jeho prospech hrá množstvo inzerátov na kúpu lieku v krajinách, kde sa nepredáva, prípadne je len na lekársky predpis. O situácii na Slovensku písal kolega zo SME Ján Krempaský.

WSJ písal o mladých ľuďoch s poruchou príjmu potravy, ktorí sa spoliehajú na energetické nápoje, aby si udržali štíhlosť. Na detskej klinike v Clevelande konzumuje tieto nápoje asi tretina pacientov s poruchami príjmu potravy, odhaduje Ellen Romeo, vedúca oddelenia pre dospievajúcich. Mladí pacienti často prichádzajú na vyšetrenia s plechovkami energeťáku v ruke.
Je tu aj škodlivý trend "speck of dust" na tiktoku, kde sa ľudia prirovnávajú k malej smietke prachu, keď urobia zdravé rozhodnutie. Ako napríklad objednanie ovocia namiesto dezertu alebo špenátová tortilla namiesto obyčajnej na quesadille. Pozri si napríklad toto video.
Loading
@helinndoski
Na druhej strane však celebrity- súčasné idoly mladých dievčat, začali otvorene hovoriť o svojom postoji k telu, o tlaku spoločnosti a štíhlosti ako spoločenskom štandarde. V texte to opisuje The New York Times.
Spomínajú napríklad Charli XCX. So speváčkou Lorde v tracku Girl, so confusing spievajú o tom, ako sú posledné roky vo vojne s vlastným telom.
Ale aj Taylor Swift, ktorá o svojom vzťahu s telom rozprávala v dokumente Miss American. V piesni You´re on your own, kid, spievala o tom, ako hostila veľké parties, ale sama hladovala.
Billie Eilish v apríli pre Rolling Stones prezradila, že má "dysmorfiu a obrovské problémy so svojím telom".
Priznania niektorých z najúspešnejších ženských popových hviezd súčasnosti však dokazujú, že treba urobiť oveľa viac práce.
Web sa opiera o pieseň Skinny od Billie Eilish. "Internet je hladný po tom najhoršom druhu zábavy," spieva. "A niekto ho musí nakŕmiť."
Sociálne siete potrebujú pána
Svoj tiktok si vieš vycvičiť, no algoritmus je agresívny, a samozrejme, nie každý má dosť silnú vôľu na to, aby negatívny content poslal rýchlo preč.
"Pozrela som si jedno alebo dve videá a algoritmus mi začal ponúkať množstvo ďalších videí o depresii, úzkosti," hovorí 14-ročná respondentka v minuloročnom prieskume agentúry Common Sense Media.
Prieskum ukazuje, že 38 percent amerických dievčat bolo mesačne vystavených obsahu spojenému s poruchami príjmu potravy. Rovnaké percento dievčat tiež tvrdí, že aplikáciu prestali používať, pretože ich pravidelne vystavovala negatívnemu obsahu.
O negatívnom vplyve sociálnych sietí ako instagram či tiktok sa toho popísalo už veľa, zarezonovala však najmä reportáž z roku 2021 od Wall Street Journal. Podľa ich zistení spoločnosť META vedela, že jej programy majú negatívny vplyv na deti a mladistvých.
Spoločnosti vlastniace sociálne siete však neustále skúšajú, kde je hranica.
Tiktok Lite, data light verzia od tiktoku, spustila v apríli tohto roku vo Francúzsku, Španielsku odmeňovací program pre používateľov nad 18 rokov. Za lajkovanie a pozeranie videí ich odmenili poukazmi do Amazonu.
Európska únia systém napadla, tiktok donútila zastaviť ho a v budúcnosti nesmie spustiť podobný program pod iným názvom, píše Politico.
Systém mohol vytvoriť závislosť od aplikácie, spoločnosť takisto nedokázala garantovať, že aplikáciu naozaj využívajú ľudia nad 18 rokov.
Ak na sebe pozoruješ problémy s príjmom potravy a chceš sa o tom s niekým porozprávať, tieto kontakty sú užitočné:
Bezplatná a anonymná linka pomoci na telefónnom čisle: 0800 221 080 a e-mailová poradňa: poradna@chutzit.sk.
TLDR:
Powerpoint nights (🙄)
Väčšina mileniálov má triašku, keď dostanú v práci za úlohu urobiť powerpoint. Ja sama som v istom momente zvažovala výpoveď, keď mi bolo povedané: "Daj to do prezentácie." Zoomeri si powerpointy robia dobrovoľne a vo voľnom čase.
Prezentácie majú vtipné témy, napríklad "ako by moji priatelia určite umreli v Hunger Games", "ktorý herec by hral mojich priateľov, ak by o nich bol film" až po traumy vysvetľujúce "prečo sú vtáky desivé", "muži, o ktorých hovorím na terapii" či prípravu na drsnú realitu "ako by mal vyzerať môj pohreb".
Čo ty a PP Nights,? Daj vedieť v ankete.
Išiel alebo išla by si na power point night?
Hlasovanie otvorené:
od: 11.08.2024 10:38
Na tiktoku nájdeš pod heštegom #powerpointnights kopu videí s tipmi na tieto "zábavné večery".
"Powerpointy sa stali sociálnym lubrikantom, pomáhajú rozprúdiť zábavu a fungujú ako konverzačné kartičky," píše Washington Post.
Ujali sa na rozlúčkach so slobodou aj ako pomôcka, keď sa rodina rozhoduje, kam pôjde na dovolenku, či dokonca coming out.
Nie všetci sú však rovnako nadšení z powerpointu.
Dvadsaťpäťročná Taylor Glass v článku WSJ hovorí, ako jej kamarátka pohrozila, že priateľom, ktorí prídu s prázdnymi rukami, pridelí vopred pripravené prezentácie.
To ju motivovalo k dokončeniu vlastnej prezentácie o výhodách a nevýhodách vlastníctva zlatého retrievera. Prezentáciu dokončila päť minút pred tým, ako musela odísť z domu na večierok.
"Chcem sa stretávať s priateľmi, ale nechcem si predtým robiť domáce úlohy," dodáva na záver.
Staré dobré posedenia pri kofole, čo...
Ale, ale, sme na konci, dočítal/a si ďalšie vydanie Happy Hour. Ak sa ti páčil, zapni si odber a budeš happy každý pondelok.