Svet je posadnutý štíhlosťou: dievčatá už nechcú diéty, no stále sa boja, že sa im spoja stehná

Telo nie je trend.

(Zdroj: Koláž/Closer)

Ahoj, moje meno je Radka a ty čítaš šieste vydanie newslettra Happy hour. Každý týždeň ti porozprávam o dianí v popkultúre, o ktorom (ne)potrebuješ, ale tak trochu chceš vedieť.

Dnes o tom, že Lana del Rey schudla a my sme odhalili svoju pravú tvár. Ale aj o tom, že Gen Z je najbohatšia generácia, lebo, paradoxne, robia menej? A ak chceš brigádu, známa značka traktorov by niečo mala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatok amerického festivalu Coachella sa predminulý víkend niesol v mene veľkolepého návratu Lany del Rey. Veľkolepý bol aj príchod, na stage sa doviezla na motorke. Oblečená v trblietavých minišatách s vlnami à la Jessica Rabbit potvrdila svoj old hollywood imidž, ktorému ostala verná od začiatku svojej kariéry v roku 2011. Na vystúpenie si prizvala aj Billie Eillish a videá z koncertu kolovali po internete celý minulý týždeň.

SkryťVypnúť reklamu

Lana podala výborný výkon, no hlavnou témou nebol jej talent, ale jej vzhľad. We are soo back (A sme späť!) znel jeden z komentárov, ktoré sa tešili z jej novonadobudnutej štíhlej postavy.

„Myslím si, že glow up Lany del Rey je výborný signál. Znamená to, že sme späť kultúrne aj formálne,“ hovorí jeden. „Potrebujem ozempic,“ dodáva ďalšia. Pod týmto konkrétnym komentárom na tiktoku bolo 4500 lajkov.

Mimochodom, keď som prvýkrát videla video, nie som na to absolútne hrdá, ale tiež mi ako prvý napadol ozempic. Liek na cukrovku, ktorý si Hollywood adoptoval, pretože sa s ním zázračne rýchlo chudne, sa momentálne skloňuje všade.

Na schudnutie reagujeme takmer vždy obdivne. Veta „She is back“ napovedá, že ako spoločnosť si radšej vyberieme štíhlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Keď schudla Adele, ľudia boli nadšení. Keď schudla Rebel Wilson, médiá nešetrili obdivnými titulkami. Keď pribrala Selena Gomez, strhla sa vlna bodyshamingu. Verejnosť neodpustila kolísavú hmotnosť ani speváčke Kelly Clarkson. Na fotky Margot Robbie, kde nemala Barbie postavu, internet tiež reagoval slovami „herečka si na dovolenke dopriala“.

Spoločenský ideál sa počas minulých rokov nepochybne posunul. Ukazuje sa však, že hnutie bodypositivity stále nie je dostatočne silné, aby vyvážilo odvekú túžbu ženy – nepribrať.

Hovorím za seba, ale viem, že nie som jediná. Do fitka som síce prišla s tým, že chcem byť silnejšia, ale aj s tým, že chcem vyzerať ako Miley Cyrus po rozvode. Čím som nepriamo uznala existenciu revenge body – schudnutie po rozvode/rozchode, aby mal bývalý čo ľutovať. A to ani nie som rozvedená či rozídená a môj bývalý už neľutuje.

SkryťVypnúť reklamu

Ozempic a vlna drastického chudnutia so sebou priniesli aj návrat škodlivého trendu z deväťdesiatych rokov heroin chic, ktorý si Gen Z dievčatá premenovali na leggin legs (legínové nohy).

Z prieskumov o mladej generácii síce vyplýva, že dievčatá už diétovať nechcú, no stále sa boja, že sa im spoja stehná.

„Nothing tastes as good as skinny feels“?

Nič nechutí lepšie ako pocit štíhlosti, tieto slová patria ikone modelingu Kate Moss a vyriekla ich v jednom z rozhovorov na začiatku milénia. Vetou sa nechcene stala ambasádorkou heroin chic.

Ultra štíhla postava, bledá pokožka a mierne kruhy pod očami. Vzhľad, ktorý nápadne pripomínal ľudí závislých od heroínu. Droge, ktorá bola s módou a módnym biznisom spájaná v 90. rokoch.

(Viac o tomto temnom období a osobnostiach s ním spojenými sa dozvieš vo výbornej knihe Champagne supernovas.)

SkryťVypnúť reklamu

Módny priemysel a supermodelky ako vtedajšie ikony pevne ukotvili spoločenský štandard krásy, čím spôsobili mnoho vážnych problémov. Štatistika z Veľkej Británie hovorí, že v rokoch 2000 až 2009 výrazne vzrástol počet dievčat s poruchou príjmu potravy vo veku 15 až 19 rokov.

V druhej dekáde milénia sme fičali na Tumblr a internetom sa šírila skratka „ana“. Išlo o skratku pre anorexiu a anorektickú postavu. Pod ňou sa v tom čase vo virtuálnom priestore stretávali dievčatá a chlapci s poruchami príjmu potravy.

Asi nejedna súčasná tridsiatnička si tiež spomenie na hešteg #thighgap (medzera medzi stehnami). Pred zrkadlom sme robili experiment. Postavili sme sa tak, aby sa naše chodidlá dotýkali, a ak sa stehná nespojili, tešili sme sa.

Keď o pár rokov neskôr Destiny’s Child spievali Bootylicious ako odpoveď na kritiku jej postavy, na móla prišla Ashley Graham, Candice Huffin a viac známych osobností sa začalo prikláňať k šíreniu bodypositivity, celej jednej generácii žien odľahlo.

SkryťVypnúť reklamu

Ale trendy sa vracajú

Značka Miu Miu vrátila do obchodov ultra minisukne. Legendárne (sorry not sorry hnusné) teplákové súpravy Juicy Couture, z ktorých v roku 2010 trčali kostnaté bedrá Paris Hilton sú takisto späť. Gen Z sa navyše pohráva s ohňom a pokúša sa do trendu prepašovať bedrové džínsy.

Gwyneth Paltrow prezradila, že niekedy nejedáva nič iné len vývar z kostí. Kim Kardashian pred dvoma rokmi drasticky chudla, aby sa zmestila do šiat Marilyn Monroe. A nielen ona, aj jej sestry Khloe a Kylie sa stali ambasádorkami štíhlosti.

Každá má vyše 300 miliónov followerov na instagrame, to je skutočne veľký vplyv.

Pred dvoma rokmi vyšiel na New York Post článok s názvom Bye bye booty, heroin chic is back. Článok sa odvolával na užívanie ozempicu, drastické chudnutie a hlásal návrat ultra štíhlej postavy. O type postavy hovorí ako o trende a tu niekde je ten bod, kedy by sme mali opäť spozornieť.

SkryťVypnúť reklamu

Na článok reagovalo množstvo známych osobností, medzi nimi napríklad britská herečka Jameela Jamil slovami „No, no. F*ck this!“.

„Som z generácie prvej vlny tohto (heroin chic, poz. red.). Nikdy sme sa úplne nezotavili. Stratila som dve desaťročia svojho života. Prosím, aby ste to násilne odmietli a násilne odmietli všetkých ľudí, časopisy alebo spravodajské médiá, ktoré sa podieľali na šírení tohto pekla. Tak tvrdo sme pracovali a urobili sme taký pokrok, už nás to nepotiahne späť,“ písala na instagrame.

Loading

...

Heroin chic sa veľmi rýchlo dostalo na sociálne siete a navyše aj #thighgap dostalo svoju Gen Z verziu. Minulý rok sa začal na tiktoku šíriť hešteg legging legs. Podľa videí pod heštegom v legínach vyzerajú dobre jedine štíhle nohy.

Na tiktok a instagram sa v súčasnosti nahliada ako na generátory trendov a ukazovatele momentálneho väčšinového vkusu. Je dokázané, že sociálne siete majú negatívny vplyv na to, ako vnímame svoju postavu. Zároveň však musíme dodať, že práve vďaka nim hlasnejšie počuť protistranu.

SkryťVypnúť reklamu

Tiktok po masívnej vlne kritiky hešteg zablokoval. Ak si na neho klikneš teraz, nájdeš preklik na osvetové informácie o poruchách príjmu potravy.

Avšak, tak ako v časoch Tumblr si heštegy propagujúce anorexiu našli spôsob, ako sa šíriť vo svojich skomolených verziách, podobne je to aj s legging legs. Preto buďte opatrní, na čo klikajú vaša sestra/brat či dcéra/syn.

Telo nie je trend a nemusí spĺňať žiadne parametre. Ak na sebe pozoruješ problémy s príjmom potravy a chceš sa o tom s niekým porozprávať, tieto kontakty sú užitočné:

Bezplatná a anonymná linka pomoci na telefónnom čisle: 0800 221 080 a e-mailová poradňa: poradna@chutzit.sk.

TLDR:

Gen Z sú najbohatšou generáciou. (Ale aj tak si nevedia kúpiť dom.)

Zaujímavé porovnanie finančnej sily mileniálov a zoomerov priniesol Economist. Podľa magazínu sú práve zoomeri už teraz najbohatšou generáciou.

SkryťVypnúť reklamu

Mileniáli to mali od začiatku veľmi ťažké. Keď sme naskočili do produktívneho veku, v rokoch 2007 až 2009 nás zaskočila globálna finančná kríza. Životnou filozofiou mileniálov sa stala veta Britney „You better work bitch“, pretože ak ste niečo chceli, museli ste si na to zarobiť.

Zoomeri to mali trochu inak. Aj pop songy sa zmenili. Nikto im nehovoril, že majú makať, prišla Beyoncé a povedala „release your job“. Odíď, nájdeš si lepšie.

„V roku 2007 tvoril priemerný čistý príjem Francúzov vo veku 16 – 24 rokov 87 percent z celkového priemeru. Teraz je to rovných 92 percent. V niekoľkých krajinách, vrátane Chorvátska a Slovinska, zoomeri teraz prinášajú toľko, koľko je priemer,“ píše Economist.

Gen Z vyrastajú v presvedčení, že práca je ich právo, nie povinnosť. A tak k nej aj pristupujú. Z minulých rokov si pamätáme trendy ako quiet quitting či bare minimum monday – v práci urobíš len toľko, aby ťa nevyhodili.

SkryťVypnúť reklamu

Mileniálky chceli byť girlbosses a dokázať, že sa kvalitatívne vyrovnajú mužským kolegom. Zoomerky sú snail girls. Na prácu idú pomaly a prioritizujú selfcare.

Zaujímavé je aj, že málo zoomerov zakladá vlastný biznis. Takisto produkujú menej inovácií ako mileniáli.

Ešte tri veci, ktoré ma zaujali:

Magazín Time oznámil mená 100 najvplyvnejších ľudí sveta. Titulky boli venované zástupcovi každej kategórie. Za umelcov to bola Dua Lipa, za ikony americká herečka Taraji P. Henson, v kategórii titani quaterback Kansas City Chiefs Patrick Mahomes, lídrov viedla Julia Navaľná, inovátorov Jensen Huang a pionierov America Ferrera.

John Deere hľadá človeka, ktorý im bude robiť tiktok. Svet je dnes taký, že na každého raz dôjde a aj firmy s vyše 180-ročnou históriou, ktoré svoj sortiment na prvú smerujú na starších zákazníkov žijúcich mimo miest si raz budú musieť založiť tiktok.

SkryťVypnúť reklamu

Značka poľnohospodárskych strojov John Deere potrebuje hviezdu tiktoku, ktorý svet traktorov a zberačských kombajnov predstaví generácii Z. Do kampaňového videa obsadili quaterbacka San Francisco 49ers Brocka Purdyho, ktorý v traktore brázdi krajinu a hľadá hviezdu sociálnych médií.

Víťaz dostane vyše 192-tisíc dolárov za vytvorenie niekoľkých videí.

Koľko naozaj stojí 150-eurová mikina? Toto nie je novinka z minulého týždňa, no natrafila som na instagrame na profil Shift Fashion Group. Ide o firmu, ktorá pomáha značkám nastaviť marketingovú politiku. Na youtube majú sériu videí, kde doslova rozoberajú značkové oblečenie a vysvetľujú, čo na produkte koľko stojí a koľko priplácaš za značku.

Podobné videá nájdeš aj na profile Tanner Leathersteina. Tanner rozoberá luxusné kabelky a topánky, testuje pravosť kože a kontroluje šitie. Lodičky od Christiana Louboutina by mohli stáť 250 eur. V ideálnom svete. Ktorý neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu

Dočítal/a si newsletter Happy hour, ak sa ti páčil, zapni si odber a budeš happy každý pondelok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu