Ahoj, moje meno je Radka a ty čítaš piate vydanie newslettru Happy hour. Každý týždeň ti porozprávam o dianí v popkultúre, o ktorom (ne)potrebuješ, ale tak trochu chceš vedieť.
Dnes o tom, prečo radi pozeráme videá, na ktorých sa upratuje (a sami potom neupratujeme). Ale aj o tom, ako Gen Z zabili detox a Minecraft učí deti bojovať s extrémnymi horúčavami.
Nikdy som nerozumela ľuďom (môjmu manželovi), ktorí na youtube pozerajú videá, ako sa iní ľudia hrajú hry. Až kým som sa neprichytila ako sledujem videá Spencera B , ktorý vyžínačkou čistí zarastené záhrady. Alebo Jacka Callaghana , ktorý vo svojich videách "Sunday rest" dôkladne upratuje byt alebo vykladá nákup do chladničky.
Má asi desať rozličných čistiacich prostriedkov a hubiek, špeciálny mop na steny, ďalší na kúpeľňu aj zvyšok bytu. Na zrkadlo vždy čistiacou penou nakreslí smajlíka a dočista ho vyleští. Bordel zo stola berie po jednom a s patričným hlukom, aby to ocenili aj fanúšikovia ASMR. Celé upratovanie zostrihá do 90-sekundového svižného videa, ktoré má 24,5 milióna videní.
Správne, vyše 24 miliónov ľudí zaujalo, ako si Jack bez jediného slova povysáva sedačku a vydrhne umývadlo.
Loading
@jack.designs
Hovoríme o zrejme najčistejšom kúte tiktoku, hešteg #cleantok ma 654 miliónov videní, hešteg #cleanwithme (upratuj so mnou) až 17 miliárd videní. Videá na cleantoku sú málokedy inštruktážne, aj tak pri nich dokážeme oddychovať (ehm, prokrastinovať) niekoľko minút.
Ja najčastejšie ležiac na kope bielizne, ktorá má ísť buď do práčky, alebo naspäť do skrine, môj pes robí na nepovysávanej dlážke už tretiu piruetu a okná objíma saharský piesok. Som unavená z práce, ale video, v ktorom sa zdanlivý chaos rýchlo premení na poriadok má, na rozdiel tej kopy oblečenia, moju plnú pozornosť.
Viete, čo tým myslím?
Soooo satisfying!
Americká firma, vyrábajúca čistiace prostriedky Clorox v prieskume z roku 2018 uvádza, že až 72 % dospelých spí kvalitnejšie v upratanom byte, sú viac oddýchnutí a cítia menej stresu.
Prieskum Spoločnosti pre spoločenskú psychológiu a psychológiu osobnosti ukázal, že ženy, ktoré opisujú svoju domácnosť ako "neupratanú a chaotickú" majú vyšší level kortizolu, čo môže mozgu brániť v tom, aby sa "vypol a relaxoval".
A poďme za hranice našich príbytkov. Za posledné roky sme prežili sériu stresujúcich momentov, ktoré mohli vyvolávať úzkosť a vyžadovali si zvýšenú pozornosť. Bolo ťažké "odpojiť sa" v časoch pandémie, nasledovala pretrvávajúca vojna na Ukrajine, klimatická kríza. Slovenské voľby, či už parlamentné, alebo prezidentské, boli tiež "záhul".
Zjednodušene povedané, žijeme v časoch pretrvávajúcej neistoty.
Profesor Standfordovej univerzity, Amit Etkin pre Wired vysvetľuje, že mozog považuje neistotu za averzívnu. Nepredvídateľné stresové situácie sú spúšťačom úzkosti. Videá, kde sa razom z chaosu stane poriadok, nás však dokážu "heknúť", prerušia neistotu a upokoja.
Etkin varuje, že prílišné sledovanie podobných videí môže mať aj opačný, brzdiaci efekt. Ak sa chystáte triediť šatník a sledujete videá iného človeka, ako triedi šatník, môže vás to zablokovať a nakoniec sa k tej svojej činnosti vôbec nedostanete.
Upratovanie chladničky, myslím na teba.
Čo je TO ružové?
Cleanfluenceri, ako si títo poriadkumilovní ľudia hovoria, si na svojich videách dokážu pekne zarobiť. A nielen oni, aj firmy ponúkajúce čistiace prostriedky si prídu na svoje.
Loading
@operation_niki
Z bohatej ponuky na cleanfluencerských videách vynikajú dve americké značky. Prvou je The Pink Stuff, firma, ktorej história siaha až do roku 1931. Od čistiaceho produktu bežne neočakávame viac ako funkčnosť. Práve The Pink Stuff však v posledných rokoch prerazili vo svete sociálnych médií úplne banálnou zmenou.
Zafarbili svoj produkt na ružovo, čím z upratovania urobili "instagramuhodný" zážitok. Podľa riaditeľa firmy Star brands, ktorá The Pink Stuff vlastní, Henrika Padea značka nedáva na tradičnú reklamu ani cent. "Je to úplne virálne," tvrdí pre The New York Times.
Druhou cleanfluencerskou zbraňou je najobľúbenejšia "smejúca sa" hubka Ameriky - The Scrub Daddy. Značka je doteraz najúspešnejším projektom relácie The Shark Tank (niečo ako naša Jama levova). Z dvestotisícovej investície sa vyšplhala na hodnotu 300 miliónov dolárov.
Nájdeš ju v absolútne každom upratovacom videu na sieťach.
Práve tieto produkty sú odrazovým mostíkom pre mnohých inlfuencerov, keď však preskočíte tú pomyselnú latku úspechu, je načase sa poobzerať po niečom vlastnom. Ako Sophie Hinchliffe.
Jedna z najznámejších cleanfluenceriek pre The New York Times povedala, že mop chytila do ruky vždy, keď na ňu prišla úzkosť. Na instagram začala uverejňovať videá, v ktorých kúpeľňu drhne zubnou kefkou a dnes má päť miliónov followerov. Kedysi ambasádorka The Pink Stuff tak dnes s firmou Procter & Gamble pracuje na vlastných čistiacich prostriedkoch.
Tak čo, ideme na tie okná?
TLDR:
Zara a H&M sú opäť spojené s nezákonným odlesňovaním v Brazílii
Apríl je už tradične spätý s Dňom Zeme a zároveň je vyhlásený za mesiac greenwashingu. Greenwashing je, keď vám značka tvrdí, že je jej oblečenie eko a udržateľné, ale nie je schopná vysledovať si dodávateľský reťazec, nepracuje transparentne a jej tričká stoja päť eur.
S greenwashingom sa zvyčajne skloňujú značky ako Zara, H&M či Shein.
Nezisková organizácia Earthside zistila, že produkcia bavlny od firmy Better Cotton, ktorú používajú na výrobu oblečenia práve H&M a Zara, je spojená s nezákonným odlesňovaním, násilným odobratím pôdy a porušovaním ľudských práv. Medzi dôkazmi boli satelitné snímky aj správy z návštev plantáží.
Bavlna je spracovaná v brazílskom regióne Bahia, v savane Cerado. Report ukázal, že za dvanásť rokov bola odlesnená pôda o veľkosti 40 000 futbalových ihrísk.
Bavlna bola dodávaná ôsmim ázijským spoločnostiam, ktoré medzi rokmi 2014 a 2023 vyprodukovali 250 miliónov kusov oblečenia pre rôzne značky.
Firma Inditex, ktorej patrí Zara, požaduje od Better Cotton väčšiu transparentnosť ohľadom postupov a distribúcie. Je to však len ďalší z dôkazov, že fast fashion značky nie sú schopné vysledovať si dodávateľský reťazec.
Téme dodávateľských fabrík som sa venovala aj tu.

Chodia pravidelne cvičiť, ale stále si dokážu užiť night out v sobotu večer. Meditujú, ale rovnako tak skrolujú tiktok do nemoty. Oni môžu za vznik pomenovania "California sober" - namiesto alkoholu radšej siahnu po rekreačnom užívaní marihuany či psychedelikách.
Tretím rodičom Gen Z je internet. Sú nepretržite online a vidia odvrátenú tvár wellness biznisu. Citlivo vnímajú, ak značky ignorujú niektorú zo skupín, či už ide o ľudí inej farby pleti, z inej komunity, či s telesným postihnutím.
Nie sú otrokmi diét či odopierania si a ich bodypositivity je oveľa uveriteľnejšia ako u mileniálok, ktoré vyrastali v domnienke, že Bridget Jones bola tučná.
"Wellness pre mňa znamená byť šťastná. Nechcem diétovať alebo chodiť päťkrát do týždňa na pilates," hovorí 32-ročná Poppy.
Ako však hovorí tento dva roky starý komentár na Guardian, naozaj sme prestali diétovať alebo sme slovo diéta len vymenili za "clean eating"?

Ešte tri veci, ktoré ma tento týždeň zaujali
Všetky outfity Zendaye z promoturné k filmu Challengers. Film je o tenisových rivaloch, a ak by ste to aj netušili, zistíte to podľa Zendayiných Loewe lodičiek, ktoré mali na opätku tenisové loptičky. Zendayin stylista Law Roach odvádza fantastickú robotu. Hovorí sa tomu method dressing a je to forma stylingu, keď herečka ostáva v charaktere svojej postavy, prípadne sú do oblečenia zakomponované symboly filmu.
Absolútnou kráľovnou method dressingu bola Margot Robbie počas promoturné k filmu Barbie, stylista Andrew Mukamal ju obliekal do outfitov ušitých podľa predlôh originálnych Barbie od Matelu. Vznikla z toho aj kniha.
Americkí Gen Z míňajú najviac na potraviny. V prieskume agentúry McKinsey sa pýtali 4000 Američanov (generačne vrátane baby boomers, gen x, mileniáli a gen Z), na čo najviac míňajú. Práve u zetkárov a mileniálov sa na prvé miesto dostali potraviny. Predbehli cestovanie, reštaurácie, kozmetiku aj oblečenie.
Okrem toho, že sa z týchto dvoch generácií pomaly stávajú rodičia a tak investujú viac do seba a do domácnosti, nakupujú aj viac drahších potravín. Proteínové tyčinky, špeciálne nápoje, prémiové mäso či zeleninu.
Nápojový biznis je v USA mimoriadne obľúbený, trh s funkčnými nápojmi má hodnotu približne 50 miliárd dolárov. Mladí si kupujú plechovkový nápoj Liquid Death a množstvo celebrít má svoje vlastné nápojové značky. Blake Lively má Betty Booze, Kylie Jenner má Sprinter, Bella Hadid Kin Euphoric.
Extrémne horúčavy porazíš zabitím ohnivého draka. V novej hre z vesmíru Minecraft. Za pätnásť rokov od jej vzniku má 300 miliónov stiahnutí a je najpredávanejšou hrou v histórii. Jej nová verzia má byť určená prevažne pre školy a deti sa pomocou nej naučia ako extrémne horúčavy ovplyvňujú život v rôznych oblastiach na zemi a čo sa s tým dá robiť.
Naučia sa, ako znížiť telesnú teplotu pomocou studených obkladov, hydratácie či rozprašovačov vody. Ale takisto aj o mestských chladiacich technikách, ako sú zelené plochy, tieň stromov, reflexné povrchy či priepustné povrchy.
Hra má survival mód, v ktorom musíš pomocou naučených techník zabiť ohnivého draka, ale aj Extreme Heat Series Build Challenge, v ktorom si pomocou týchto techník môžeš vybudovať svet budúcnosti. Vývojári z minecraftu a odborníci na klímu, ktorí na hre spolupracovali veria, že práve počítačová hra, pri ktorej sa vyžaduje sústredenie, je skvelý spôsob, ako deti niečo naučiť. Hra je síce pre deti, ale ocenia ju všetci, ktorým bolo trochu hlúpe tešiť sa z 28 stupňov na začiatku apríla.
Mic drop:
Keď si dáš tri kávy do desiatej.
Dočítal/a si newsletter Happy hour, ak sa ti páčil, zapni si odber a budeš happy každý pondelok.