Letecká spoločnosť Ryanair nechystá žiadnu odvetu na ohlásenie nových liniek aerolinky Wizz Air, ktorá na letisku v Bratislave plánuje prevádzkovať dokopy 27 liniek, povedala pre Closer šéfka komunikácie Ryanairu pre strednú Európu a Baltik Alicja Wójcik-Gołębiowska.
S Wójcik-Gołębiowskou sme sa zhovárali len niekoľko minút po tlačovej konferencii na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika, na ktorej Wizz Air oznámil aj spustenie predaja leteniek na vnútroštátnej linke z Bratislavy do Košíc.

Ryanair, ktorý nateraz zostáva najväčším dopravcom v Bratislave, sa podľa nej neriadi krokmi svojej konkurencie, ale skôr vlastnými vypracovanými plánmi.
"Zameriavame sa na rast v strednej a vo východnej Európe. Je to rozvíjajúci sa región, napríklad v Poľsku dosahujeme každý rok rast až 20 percent. Sústredíme sa najmä na regionálne letiská ako Krakov, Katovice či Poznaň. Platí to aj pre Slovensko, letiská v Košiciach a Bratislave, kde sme toto leto pridali tretie lietadlo," hovorí.
To, že Ryanair pred mesiacom reagoval na prvú vlnu nových liniek Wizz Airu ohlásením identických liniek, považuje za zhodu okolností na trhu.
Prídu nové linky zo Slovenska
Ryanair, podobne ako Wizz Air, v posledných týždňoch výrazne zredukoval svoje pôsobenie na letisku vo Viedni. Zatiaľ čo Ryanair zrušil viacero liniek, Wizz Air zrušil rovno celú základňu vo Schwechate a časť liniek presunul do Bratislavy.
Podľa Wójcik-Gołębiowskej môže za škrty rakúska 12-eurová letecká daň. Aplikuje sa na každého pasažiera na letoch z Rakúska s dĺžkou nad 350 kilometrov.

"Táto daň nerobí z Viedne veľmi konkurencieschopné letisko, od čias covidu narástla až o 30 percent. Keďže Viedeň zdvihla poplatky, vnímame to ako šancu pre Bratislavu, kam presúvame viacero letov. Z toho, že z Bratislavy bude silné letisko v regióne, budú profitovať hlavne slovenskí pasažieri," vysvetľuje.
Pre Bratislavu, ale aj pre letisko v Košiciach to podľa nej znamená ďalšie nové linky. Na letisku v Poprade momentálne nové linky nechystajú.
"Čoskoro budeme môcť zverejniť informácie o nových linkách zo Slovenska na letnú sezónu. Veľmi dobre sa nám spolupracuje s obidvoma najväčšími slovenskými letiskami," povedala.
Konkrétne destinácie prezradiť nechcela. Naznačila však, aké regióny pripadajú do úvahy.
Ryanair sa po znížení letiskových poplatkov chystá rozvíjať linky napríklad vo Švédsku, ale podľa nej sú zaujímavé aj viaceré trhy, kam začne lietať Wizz Air a Ryanair tam zatiaľ nepôsobí alebo svoje pôsobenie prerušil. Ako príklady uviedla Rumunsko či Izrael.
Dlhodobo žiadané destinácie ako Portugalsko spomenuté neboli. Naznačila však, kam sa lietať s najväčšou pravdepodobnosťou nebude.
V dôsledku vysokých daní a poplatkov sa Ryanair v posledných týždňoch sťahuje aj z trhov ako sever Španielska, letisko v Berlíne, Dánsko či región Baltiku.
Vo Viedni v prvej vlne škrtov zrušil lety do Santanderu, Billundu a Tallinnu.
"Na každé letisko sa pozeráme individuálne. Sme v situácii, keď medzi sebou nesúťažia celé trhy a regióny, ale každé letisko v Európe priamo súťaží so všetkými ostatnými letiskami. To je dobrá správa pre Bratislavu, no na druhej strane aj Bratislava súťaží s Varšavou alebo s nemeckými či s talianskymi letiskami," konštatuje Wójcik-Gołębiowska.
Rovnaké lety? Zhoda okolností
V pozadí bratislavského letiska momentálne prebieha tichá vojna. Do boja sa vydal práve Ryanair, ktorý po ohlásení nových liniek Wizz Airu do Barcelony, Malagy, Lamezie Terme či Alicante urobil prekvapivý krok.
V Bratislave spustil rovnaké spojenia.

Podľa lovca leteniek Martina Hanzela túto taktiku Ryanair v minulosti použil opakovane.
"A viackrát aj vyhral. Bude dumpovať ceny pre pasažierov, až kým sa konkurent nerozhodne odísť z linky. Potom ceny zvýši, to sa stalo už niekoľkokrát," vysvetľuje.
Wójcik-Gołębiowska však tvrdí, že je to skôr zhoda okolností.
"Keď pridávame linky, primárne sa pozeráme na potenciál spojenia. Je pre nás najdôležitejšie, aby lietadlá lietali naplnené aspoň na 95 alebo 96 percent, a na to potrebujeme konkurencieschopné ceny," vysvetľuje stratégiu aerolinky.
"Môže sa stať, že sa niektoré linky budú prekrývať. To nie je nič nové. Stáva sa to všetkým aerolinkám po celej Európe, nielen nízkonákladovým spoločnostiam. Wizz Air teraz oznámil aj nové linky na trhoch, kde nepôsobíme, čo pre Bratislavu prinesie veľkú rozmanitosť," hodnotí vývoj na Slovensku.
Hovorí, že Ryanair má vypracovaný plán rozvoja pre Bratislavu, ktorý chce napĺňať bez ohľadu na to, aké kroky urobí konkurencia. V januári pridala aerolinka na svoju základňu v Bratislave tretie lietadlo a zvýšila kapacitu svojich liniek o 25 percent.
"Veríme, že to je plán, ktorý do Bratislavy v budúcnosti prinesie ešte viac liniek," vysvetľuje šéfka komunikácie.
Nové linky podľa nej neznamenajú let príležitosť pre domácich pasažierov, ale aj príležitosť pre príchod väčšieho množstva turistov z rôznych kútov Európy.
"Toto mesto je momentálne považované za neobjavenú európsku perlu, takže viacero liniek neznamená len možnosť vycestovať, ale aj možnosť prilákať do Bratislavy viac turistov. To vytvára príležitosť napríklad pre miestnych podnikateľov," uzatvára.
Na otázku, či Ryanair zbiera dáta o tom, koľko percent pasažierov z Rakúska bude ochotných za linkami cestovať do Bratislavy, odpovedala len, že tieto informácie spoločnosť verejne neposkytuje.
Nátlak či obchodná taktika
Na všetkých letiskách, kde Ryanair ruší, či redukuje svoje linky, sa vedenie spoločnosti pokúša vyvinúť tlak na vlády, miestne samosprávy či manažment letísk s cieľom dosiahnuť zníženie poplatkov a daní.
Keď sa spoločnosti nepáči výška poplatkov, pohrozí zrušením liniek, ale zároveň letisku ponúkne aj riešenie. Ak poplatky klesnú, Ryanair linky opätovne spustí alebo dokonca pridá nové spojenia.
Kritici túto taktiku označujú aj ako nátlakovú diplomaciu.
Tallinské letisko, kde Ryanair zredukoval zimnú prevádzku o štyridsať percent, sa proti taktike spoločnosti ohradilo v oficiálnom stanovisku. Tvrdí, že dopravca používa verejný nátlak a zastrašovaciu taktiku vo viacerých európskych krajinách.
"Videli sme rovnaký vzorec správania v Lotyšsku, ako aj v Nemecku, Belgicku, Španielsku, Taliansku a inde, kde sa spoločnosť vyhráža rušením liniek, aby vytvorila tlak na letiská alebo štáty, ktoré by jej potom mali poskytnúť zľavy alebo dotácie," píše sa v stanovisku.
Wójcik-Gołębiowska postup Ryanairu považuje za klasický obchodný prístup.
"Keď letiská znížia dane, vyťažia z toho všetky letecké spoločnosti. Keď sa už pustíme do boja, stáva sa, že sa k nám pripoja aj ďalšie aerolinky, ako napríklad nedávno v Nemecku. Nie sme jediní," obhajuje kroky dopravcu.
Debatu uzatvára s tým, že akékoľvek zvýšenie daní a poplatkov v konečnom dôsledku spôsobí len zvýšenie cien leteniek. Vyššie poplatky preto napokon aj tak zaplatia pasažieri.