Z budov v havarijnom stave v Senci vytvorili štýlové chatky pri jazere

O interiér aj exteriér sa postaralo štúdio ER Atelier.

Pláž na Slnenčných jazerách je verejná. Architekti museli zabezpečiť, aby sa k nej verejnosť dostala. Na cípe muselo navyše vzniknúť otočisko.Pláž na Slnenčných jazerách je verejná. Architekti museli zabezpečiť, aby sa k nej verejnosť dostala. Na cípe muselo navyše vzniknúť otočisko. (Zdroj: ER Atelier/ Matúš Nedecký (foter))

Pozemky okolo Slnečných jazier v Senci patria medzi tie najlukratívnejšie. Blízkosť vody ponúka bohaté využitie v lete aj v zime, pobrežie preto lemujú vily a víkendové domčeky rôznych tvarov. Na takýchto miestach je ľahké skĺznuť do gýču, aj keď práve tu sa ukazuje, že menej je viac.

Podobne premýšľali aj architekti Roman Ruhig a Ema Ruhigová zo štúdia ER Atelier. Zadaním bola rekonštrukcia a nadstavba dvoch rekreačných budov z druhej polovice 20. storočia. Obe v pôvodnom, havarijnom stave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predstava majiteľov bola prostá, chceli z nich vybudovať súčasné rekreačné objekty, všetko ostatné nechali na architektov.

SkryťVypnúť reklamu

Pre mladé štúdio boli chatky na cípe A a B jedinečnou príležitosťou ukázať vlastnú víziu. Investori im dali voľnú ruku v interiéri aj v exteriéri, čím vznikol priestor, ktorý je na prvý pohľad neviditeľný, na druhý pohľad plný zmyslov.

Aj keď žalostná kondícia pôvodnej stavby a zdvihnutá hladina Slnečných jazier im to vôbec neuľahčovali.

Búrať nechceli, ale nakoniec museli

V ER Atelieri sú presvedčení, že v súčasnosti je z environmentálneho hľadiska potrebné búrať minimálne a zachovávať v maximálnej možnej miere. Problémom starších stavieb sú násobné prístavby, ktoré sa "priliepajú" na pôvodný objekt.

"Boli postavené na nespevnenej ploche, čím vznikli extrémne trhliny," hovorí Roman Ruhig. Pri prvom kontrolnom dni, keď sa odkopali základy, architekti zistili niekoľko problémov, s ktorými si v ďalších krokoch museli poradiť.

SkryťVypnúť reklamu

V základoch bol nahádzaný rôzny materiál ako drevo či tehly, v dôsledku čoho nemali dostatočnú statickú funkciu. Základová škára bola v niektorých miestach len desať centimetrov pod pôvodným terénom, pričom podľa normy potrebovali dostať základy do nezámrznej hĺbky - minimálne 800 milimetrov.

Oproti časom, keď sa pôvodná stavba realizovala, tiež stúpla hladina vody. Stačilo, že sa zakopalo len pol metra a už voda prenikala cez zeminu.

Prvé, čo statik povedal, bolo, že objekt treba celý odstrániť, hovorí Ruhig.

Prvé dve poschodia chatiek zachovali v pôvodnom návrhu. Investor si však prial mať v jednej z chatiek sedem lôžok, aby ju mohol využívať na teambuildingy či prenájmy. Druhá chatka, na cípe B, slúži ako súkromná chata investora.

Architekti preto naplánovali nadstavbu, a aby pôsobila odľahčene, zvolili hliníkovú odvetranú fasádu.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér je až na druhom mieste

Hovoríme o chatách, no už pri prvom pohľade vidieť, že nejde o klasickú chatu s kozubom. Dominuje biela farba, ktorú nevybrali náhodou.

Z hľadiska exteriéru biela odráža veľa svetla, vďaka čomu sa stavba neprehreje. Z estetického hľadiska necháva vyniknúť prostredie, čo bola jedna z hlavných myšlienok návrhu.

Architekti nechceli, aby chata strhávala všetku pozornosť na seba, dôležitá bola okolitá príroda. Tá do stavieb "vstupuje" cez veľkometrážne okná.

"Rovnako sme farebne úplne potlačili aj interiér. Nejaké farby tam samozrejme sú, ale majú primárne funkčný význam, nie estetický," hovorí.

V chatke na cípe A sú to odtiene modrej, ktorá je na najvyššom poschodí umiestnená vo forme čalúnených štvorcov nad posteľou.

SkryťVypnúť reklamu

"Modrú sme dávali do priestorov, ktoré majú tendenciu prehrievať sa v lete. Petrolejové, akvamarínové farby priestor ochladzujú pocitovo aj o jeden až dva stupne. V miestach, ktoré sme, naopak, potrebovali trochu otepliť, sme umiestnili dubovú drevenú dyhu za posteľ," dodáva Ruhig.

Konkrétne čalúnenia a rôzne ďalšie štruktúry majú navyše aj funkciu tlmenia, pohlcovania zvuku a umiestnené sú práve v priestoroch, kde sú veľké presklené plochy.

Hra s odkrytými materiálmi

Okrem farebných prvkov a neutrálneho terazza, ktoré použili na podlahe, pracovnej doske v kuchyniach aj na parapetách, je celý interiér v bielej, striedmej farebnosti. Na prvý pohľad to môže pôsobiť sterilne, no len do momentu, kým sa človek nezameria na jednotlivé štruktúry.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér je haptický, to znamená, že sa v ňom nachádza mnoho na dotyk zaujímavých povrchov. Aj keď na začiatku zvažovali, či ich nepriznať aj farebne, báli sa, že pohľad na rôznofarebné odkryté debniace tvarovky, keramické tvárnice, betónové stropy, prievlaky a vence odpútajú pozornosť od exteriéru. Rozhodli sa ich zatrieť na bielo a nechať ich štruktúry vyniknúť "až na druhý pohľad".

Ak sa to javí ako jednoduchá práca, Roman Ruhig priznáva, že práve v tejto fáze chodili projekt kontrolovať takmer denne.

"Dôležité bolo, aby sa napríklad tehly, ktoré budú priznané, kládli presne. Aby tam sedeli všetky špáry a nebolo z tehál odlúpnuté. Dokonca sa nám stalo, že niektorá stena bola tak pekne vymurovaná, že sme sa ju rozhodli rovno natrieť, aj keď bola pôvodne v projekte riešená ako zaomietaná," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom bola elektrina, ktorú do priznaných múrov museli zaviesť len veľmi opatrne. V prípade vnútornej steny, ktorú chceli priznať z obidvoch strán, museli majstri veľmi jemne frézovať a potom nalepiť naspäť časť tehly, aby tam kábel dostali.

"To už bola taká majstrovská robota, lebo tam keby niečo prasklo, tak musíme celú stenu zatrieť omietkou, nič iné by nám neostávalo," smeje sa.

Minimalistický exteriér

V okolí Slnečných jazier sú všetky pláže verejné. Dokonca aj pri súkromnom pozemku, ktorý siaha až k vode, sa verejnosť musí vedieť dostať k brehu. Vzhľadom na normy museli zabezpečiť potrebný počet parkovacích miest a na cíp dostať aj otočisko, čo výrazne ukrojilo z pozemku. V exteriéri to preto nekomplikovali.

Podobne ako interiér, aj okolie chatky je minimalistické a slúži prírode. To znamenalo zachovať pri rekonštrukcii a nadstavbe všetky stromy na pozemku.

SkryťVypnúť reklamu

V chatke A sa im to podarilo, dominantou terasy je práve mohutný strom, pre ktorý vyrezali kruhový otvor do podlahy.

V chatke B to bolo komplikovanejšie. Hneď na začiatku museli pre bezpečnosť odstrániť jeden strom, ktorý vytláčal oporný múr. O druhý nakoniec prišli pred vyše mesiacom pri búrke.

"Bola to krásna vŕba, ktorá pod náporom vetra počas víchrice nevydržala. To nám bolo veľmi ľúto," dodáva na záver Ruhig.

Dekor

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu