Od 12. novembra prechádza nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair na výlučne digitálne palubné lístky. V praxi to bude znamenať, že ak cestujúci príde na letisko s palubným lístkom vytlačeným na papieri, Ryanair to nebude akceptovať.
Na zmenu upozornilo aj bratislavské letisko, z ktorého Ryanair lieta do celkovo 31 destinácií.
Spoločnosť pôvodne plánovala prejsť na digitálne palubné lístky od 3. novembra, ale vedenie aeroliniek sa napokon rozhodlo zmenu posunúť o viac ako týždeň.
Aplikácia nie je povinná
"Od 12. novembra nebudú pasažieri schopní stiahnuť a vytlačiť si fyzický papierový palubný lístok, namiesto toho budú musieť použiť digitálny palubný lístok vygenerovaný v aplikácii 'myRyanair' počas check-in procesu," oznámila spoločnosť v oficiálnom stanovisku.
Spoločnosť odporúča, aby cestujúci používali aplikáciu aeroliniek, ale pri nástupe do lietadla bude možné palubný lístok oskenovať aj vo forme screenshotu či QR kódu v aplikáciách ako Apple Wallet či Google Wallet.

Ľuďom, ktorí nemajú smartfón, odporúča preposlať digitálnu letenku spolucestujúcim, respektíve urobiť si check-in a v prípade potreby následne navštíviť check-in pult na letisku.
Zatiaľ však nie je jasné, či si aj za túto asistenciu pre ľudí bez smartfónu budú aerolinky účtovať poplatok navyše.
Odloženie zmien Ryanair odôvodnil snahou vyhnúť sa britským školským polročným prázdninám, ktoré množstvo rodičov s deťmi využíva na výlety a dovolenky.

Väčšina používa digitálne letenky
Podľa predbežných odhadov aerolinky očakávajú, že zákaz papierových palubných lístkov ročne ušetrí 300 ton papiera. Spoločnosť si nemyslí, že by zmena mala medzi pasažiermi vyvolať chaos. Argumentuje dátami, v súčasnosti už viac ako osemdesiat percent cestujúcich aj tak využíva výlučne digitálne letenky.
Spoločnosť v stanovisku uvádza, že sa inšpirovala podujatiami ako festivaly, koncerty či športové zápasy, ktoré už úspešne papierové lístky zakázali.
Šéf leteckej spoločnosti Michael O'Leary však cestujúcich varoval, že check-in pulty na letiskách nebudú schopné letenky tlačiť.
Napriek tomu, ak pasažier v predpísanom limite najneskôr do dvoch hodín pred odletom úspešne dokončí check-in, ale vybije sa mu batéria alebo stratí mobil, zamestnanci budú môcť takúto osobu pustiť do lietadla na základe prekontrolovania identity a zoznamu pasažierov.
V aplikácii si cestujúci môžu objednať jedlo priamo k svojmu miestu, dostávať informácie o svojom lete v reálnom čase, rovnako ako aktuálne správy o akomkoľvek meškaní či zrušení letu.
Aj naďalej platí, že ak si pasažier check-in online nespraví, za dokončenie check-in procesu priamo na letisku bude musieť zaplatiť extra poplatok vo výške 55 eur.