Cronos: The New Dawn
Hru na recenziu poskytla spoločnosť Bloober Team
Desivá alternatívna minulosť našich severných susedov, v ktorej na teba čakajú hrozivé príšery, neustále zomieranie, hľadanie a čítanie srdcervúcich príbehov – tak by sme mohli v skratke popísať novú hororovú akciu s prvkami hry o prežitie.
Cronos: The New Dawn prichádza na obrazovky počítačov a televízorov v tieni veľkých mien, no nič to nemení na fakte, že sa jedná o dobrú a zábavnú hru. Mohla by byť rovno aj skvelou, teda keby sa dizajnéri vyhli niektorým zbytočným chybám.
Oplatí sa dať šancu tejto hre, alebo bude lepšie, ak si kúpiš vo výpredaji niektorú zo starších hororových hier, od ktorých silno odpisovala?
Neprehliadnuteľná inšpirácia
Prvá hodina v hre je rozhodne zaujímavá a to hneď z viacerých dôvodov. Vývojárom sa podarilo vytvoriť dokonalú atmosféru strachu z nepoznaného, doplnenú o adekvátnu vizuálnu stránku.
Úvodná časť príbehu v sebe spája viacero obľúbených klišé, no ako celok funguje vynikajúco. Ty sa ako futuristický vojak dostávaš do minulosti s cieľom zabrániť úplnému kolapsu spoločnosti.
Príchod do už spustošeného sveta nedávnej minulosti v nás ale vyvolal hneď niekoľko spomienok. Tou prvou bolo naše detstvo, keďže kulisy hry kopírujú 80. roky minulého storočia v krajine, ktorá nám nebola až tak vzdialená.
Je to prostredie, okolie budov a samozrejme aj ich samotné vnútro, z ktorého na nás dýchala určitá nostalgia. Hra týmto dokáže byť ešte o niečo vernejšia, samozrejme len pre staršiu generáciu hráčov.
Druhú spomienku v nás vyvolalo viacero vecí a úprimne, jej prítomnosť za pozitívnu nepovažujeme. Cronos je totiž v mnohých smeroch hrou až príliš podobnou tomu, čo sme videli v sérii Dead Space a inšpiráciu cítime aj z ďalších titulov ako je Callisto Protocol a The Last of Us.
Množstvo príšer je veľmi, ale naozaj veľmi podobných nepriateľom zo spomínaných hier. Podobné sú dokonca aj ich štýly súbojov a tvoja postava je v špeciálnom obleku tak, ako bola v špeciálnom obleku v sérii Dead Space.
Je tu dokonca rovnaký systém ukladania hry cez špeciálny terminál v bezpečných miestnostiach. Tam máš k dispozícii ďalší terminál na vylepšenie postavy a na odloženie predmetov. Toto „déjà vu“ nám kazilo inak sľubný pocit z úvodu.

Je to boj o prežitie
Ak sa dokážeš zbaviť pachuti vykrádania iných titulov, tak pred sebou uvidíš inak kvalitnú hru založenú na overenom koncepte kombinujúcom v sebe strach, akciu, objavovanie a snahu o prežitie.
Strach pramení z neznámeho zdevastovaného sveta plného tmy, nejasnej budúcnosti a smrti, ktorá na teba číha za každým rohom. Budeš sa pohybovať v otvorených priestranstvách, budeš skúmať polorozpadnuté budovy či opustené fabriky.
Všetko samozrejme čo najdôslednejšie, aby si našiel a pozbieral každý jeden predmet. Hra ti nič neodpustí a pokiaľ sa poriadne nevybavíš, tak ťa čaká umieranie, umieranie a ďalšie umieranie.
Nepriatelia sú až nepríjemne silní, je ich mnoho a tvoje zásoby munície sú s ohľadom na efektivitu zbraní nedostačujúce. Každý prehliadnutý náboj preto môže byť rozsudkom smrti.
Okrem nábojov budeš nachádzať aj množstvo ďalších vecí. Tie ti pomôžu v súbojoch a samozrejme pri vylepšovaní zbraní a výbavy. Stačí ti tak pár súbojov na pochopenie, že bez starostlivej správy výbavy sa ďaleko nedostaneš.
Tu na teba čaká vždy ťažké rozhodnutie, čo si vylepšíš a kúpiš. Možnosti sú obmedzené a každé jedno vylepšenie znamená množstvo námahy. Investuješ do lepšej zbrane, obleku, alebo si radšej dokúpiš náboje?
Pomerne skoro tak môže nastúpiť nepríjemná frustrácia z neustáleho prehľadávania a prípadných prehier. Niektorí nepriatelia sú naozaj silní a vydržia výrazne viac, ako je zábavné. Veľmi rýchlo tak pri monštrách zmizol pocit strachu a nahradila ho skôr frustrácia.

Dobrá, aj keď určite nie dokonalá
Cronos: The New Dawn je príjemný spestrením začiatku školského roka, ktoré ti ale vydrží ledva jeden víkend. Hracia doba nie je extrémna a na úspešné dokončenie budeš potrebovať len dva dlhšie večery.
Samotná hra je pocitovo pomalá, postave v mohutnom obleku chýba obratnosť a aj ten jej beh pôsobí ako zo spomaleného filmu. Keď sa k tomu pridá nutné skúmanie každého jedného zákutia, tak to možno časť hráčov radšej rýchlo vzdá.
Špecifické sú aj súboje, ťažiace skôr s poriadnej prípravy a precízneho mierenia, ako z rýchlych prstov. Uskakovanie je náročné, radšej poriadne mier a využívaj všetky pomôcky, ktoré máš k dispozícii.
Hre by určite prospela nižšia náročnosť, lebo nepriatelia doslova hltajúci každý jeden náboj namiesto vystrašenia začnú hráča skôr či neskôr iritovať.
My sme si hru nakoniec užili, aj keď nám úprimne vadila silná podobnosť s niektorými skvelými titulmi. Svoju úlohu tu zohral aj slušný príbeh a viacero jeho drobných častí vo forme zanechaných dopisov.
