Pred investorov predstupuje podnikateľka, ktorá hodnotu svojej odevnej značky odhaduje na desať miliónov eur.
Detské oblečenie šije z textilu vyrobeného z dehydrovaného mlieka. Vraj z toho dával uniformy pre vojakov šiť už aj Hitler či Mussolini za druhej svetovej vojny.
Od investičných levov Milana Dubeca, Tatiany Ondrejkovej, Štefana Rosinu, Igora Rattaja a Separa žiada investíciu vo výške 1,5 milióna eur.
Keď sa jej pýtajú na to, aké obraty firma dosahuje, povie im, že žiadne. Keď chcú vedieť, ako prišla k valuácii desať miliónov eur, osopí sa na nich slovami, že ona ani nevie, čo valuácia znamená, a ako to vôbec mala zistiť, keď musí dojčiť dieťa.

Hnevá sa, prečo do nej vôbec rýpu. Znechutená odchádza bez investície.
Celá scéna budí dojem, ako keby jej niekto zaplatil, aby prišla do šou urobiť rozruch svojím hereckým výkonom. Nikto hádam nemôže byť takýto naivný a nepripravený.
Aj takto vyzerá tretia séria šou Jama levova na Markíze. Skúsení podnikatelia hodnotia nápady ľudí, ktorí od nich chcú peniaze na rozvoj biznisu. Je to dynamické, často zábavné a občas aj poučné.
Škoda len, že v tretej sérii Markíza šou mení na promo pre influencerov, ktoré preplieta bizarnými postavičkami, aby sa na nich diváci aspoň dobre zasmiali.
Nie drsný, ale empatický
Tretia séria Jamy levovej na obrazovkách TV Markíza neodštartovala tak dobre, ako si televízia zrejme myslela. V programe dostala druhý večerný slot v stredu od 22.00. Prvá epizóda v cieľovke 14 až 56 rokov dosiahla sledovanosť len 1,9 percenta s podielom na trhu 15,4 percenta.
Televízia určite očakávala viac. Najmä preto, že do tretej série nasadila kontroverznú postavičku - rapera Separa. Internetom tesne pred štartom novej série prešla správa o kontroverzných raperových výrokoch z podcastu.
Tvrdil, že v západnej Európe je toľko zákonov a pravidiel, že mu to už pripomína fašizmus.
Naopak, na Slovensku sa podľa neho s peniazmi a kontaktmi dá vybaviť všetko.

Výroky vyššej sledovanosti nepomohli. Paradoxne, Separ do novej série nepriniesol žiadnu kontroverziu. V kresle investora pôsobí ľudsky, prívetivo, empaticky a rozvážne. Žiadne drsné reči, žiadne vulgarizmy, žiadna arogancia.
Podnikateľov sa so záujmom vypytuje, aký príbeh majú za sebou a aké plány majú pred sebou. Vo chvíli, keď si na jednom z podnikateľov všimne holú hlavu, citlivo sa ho spýta, či si náhodou v poslednom čase neprešiel niečím podobným ako on. Rakovinou. Všimol si správne. Chlapcovi sľúbil podporu.
Očakávali sme drsného rapera, ktorý hocikoho pošle hocikam, ale dostali sme dobráčiska s potetovanou tvárou. Príjemná zmena.
Škoda len, že Markíza sa boj s nízkou sledovanosťou snaží zvádzať prostredníctvom nasadenia influencerov nielen medzi investorov, ale hlavne medzi účinkujúcich.
Influencerské promo
Je úplne normálne, keď televízia svoju šou okorení známou osobnosťou. Veľa influencerov sa snaží rozširovať svoj biznis a nespoliehať sa len na spolupráce s firmami na sociálnych sieťach.
Ale keď sa šou zmení na promo pre známe tváre a etablované značky, Jama levova akoby začínala strácať zmysel. Na to, aby človek, ktorý nahráva jeden z najpočúvanejších podcastov na Slovensku, získal investíciu, predsa nepotrebuje ísť do televíznej šou.
Stačí rozhodiť siete vo svojom okolí a kontaktovať ľudí, ktorí majú veľa peňazí a sú ochotní sa s nimi podeliť s cieľom zarobiť ešte viac peňazí. Networking.
Pred "levov" prichádza Nikoleta Baloghová. Kamera hneď v zákulisí zaberá influencerku Zuzanu Plačkovú, ktorá je jej najlepšia kamarátka, a tak ju prišla podporiť na natáčanie. Nikoleta má na instagrame takmer 50-tisíc followerov, jej firma Choco Boss je na tom rovnako. Dokopy takmer stotisícové publikum.
Človek by si pomyslel, že s kamarátkami ako Zuzana Plačková nikto nemusí chodiť žiadať investície do televíznej šou. Ale televízne promo je televízne promo.
Keďže svoje Face Workout Studio prišla do Jamy levovej odpromovať aj modelka a influencerka Barbora Bakošová, v komentároch na instagrame schytala vlnu zmätených reakcií v štýle: "Prečo ste šli do Jamy levovej, keď to nepotrebujete?"
V reakcii na instagrame ľuďom vysvetlila, že každý potrebuje pomoc, lebo ani ten najlepší podnikateľ sa na vrchol nevyštveral sám.
"Dobrý investor/ka ti dokáže poskytnúť svoje cenné skúsenosti, mentoring, strategické plánovanie, network, ľudské zdroje a napríklad aj dôveryhodnosť v podnikateľskom prostredí," píše v príspevku.
To je síce pravda, ale Barbora so svojím biznis partnerom Milanom Švingálom majú na instagrame dokopy 110-tisíc followerov. Výhodu televízie si však plne uvedomuje.
"Samozrejme, je to výborný priestor na marketing, povedomie o značke a priestor, kde ťa môže spoznať celé Slovensko. Ale o tom sa hádam ani nemusíme baviť," uzatvára Bakošová v príspevku.
Keď prirodzenosť nudí
V šou sa našťastie stále objaví aj pár jedincov z bežného ľudu. Občas svoj podnikateľský zámer prídu odprezentovať aj ľudia, ktorí nemajú stotisíc followerov a najslávnejšiu slovenskú influencerku za najlepšiu kamarátku, ale napríklad vybudovali rodinnú firmu na výrobu pareníc a korbáčikov.
Keďže sa chcú posúvať vpred, začali vyrábať lyofilizovaný syr. Mrazom nesušia ovocie, ale parenice a korbáčiky. Vďaka tomu sa z nich stávajú návykové chrumkavé snacky.
Separovi zachutili tak veľmi, že do syra investoval 60-tisíc eur. Dostal za to 30 percent novovzniknutej spoločnosti. Ako odborník na gastro podnikanie, ktorý už má vlastné hotdogy na pumpách, vlastnú verziu tresky, svoju značku rumu či energy drink, sa rozhodol vstúpiť aj do syrového biznisu.
Ale možno je to celé len dobre premyslená stratégia televízie.
Keď človek sleduje partiu influencerov propagujúcu svoje nové projekty a odrazu pred kamery príde človek s rozbehnutým biznisom, divák to možno ocení ešte viac.
Tak ako mladá žena s fungujúcim e-shopom s prípravkami pre kučeravé vlasy. Rozbehla biznis na Slovensku, funguje to, ale potrebuje väčší kapitál na expanziu na okolité trhy. Vie, v akom postavení sa nachádza. Vie, kde sú jej limity. Vie, akú má víziu rozvoja, a presne vie aj to, čo od investora očakáva.
Alebo chlapík, ktorý rozbehol jednu z najúspešnejších remeselných pekární v Banskej Bystrici a teraz potrebuje pomoc s rozširovaním do ďalších miest.
Ale keby bola každá epizóda plná takýchto príbehov, ktoré diváka pohladia po duši, zrejme by sme sa začali nudiť priskoro. Preto treba okrem influencerov šou okoreniť aj ženou, ktorá vyrába superfood.
Čo to je? Výživový doplnok. Na čo slúži? Podľa zakladateľky je to pomaly zázračný liek na alergie a intolerancie, ktorý lieči mikrobióm, ale v skutočnosti je to šarlatánstvo. Je zakladateľka lekárka? Nie, kozmetička. Má jej superfood za sebou akúkoľvek klinickú štúdiu? Trikrát hádaj.
Jame levovej zatiaľ nepomohli ani Separ, ani influenceri, ani bizarné projekty, ktoré si tam ľudia prichádzajú promovať.
Šou na základe nich chce vyrobiť "šťavu", ale divákom to nestačí. Keď je príliš autentická, začína nudiť. Keď je preumelkovaná, začína otravovať. Recept na veľký divácky úspech je zdá sa nateraz otázny.