To, že letecká spoločnosť Wizz Air otvorila svoju novú bázu práve na letisku v Bratislave úplne mení pravidlá hry, hovorí lovec lacných leteniek Martin Hanzel, ktorý stojí za najpopulárnejšou cestovateľskou skupinou Tour de Svet.
Novú linku z Bratislavy do Košíc bude prevádzkovať Wizz Air. Ceny leteniek začnú na 19,99 eura Čítajte Potešilo ho, že aerolinka v Bratislave ohlásila lety do prvotriednych destinácií po Európe. Nastavenie linky do Košíc hodnotí ako optimálne a verí, že sa Wizz Airu oplatí letecké spojenie prevádzkovať aj do budúcna.
Cestovateľov zo Slovenska v posledných rokoch čoraz intenzívnejšie vzdeláva aj o tom, ako si cestovanie spríjemniť prostredníctvom členstiev vo vernostných programoch leteckých spoločností aj hotelových sietí.
On sám takto za luxusný bungalov na Maldivách, ktorý inak stál 1500 eur na noc, neplatil ani cent. Platil nazbieranými vernostnými bodmi.
Dnes sme sa dozvedeli, že Wizz Air bude lietať z Bratislavy do Košíc každý deň, v pondelky a piatky dvakrát denne. Ceny začínajú na 19,99 eura. Je podľa teba táto linka nastavená vhodne?
Som príjemne prekvapený. Úprimne, bál som sa, že to dopadne neúspešne, no som názoru, že toto je najlepší možný variant, aký sme si mohli priať. Cena je viac než dobrá, takže tie lety zrejme budú dostupné naozaj pre všetkých ľudí.
Treba však podotknúť, že to je minimálna cena. Keď si budete kupovať letenku s odletom na druhý deň, tak tá cena bude pravdepodobne oveľa vyššia. Frekvencia letov je tiež veľmi dobrá, aj keď za optimálnych podmienok by sme mohli mať vždy jeden ranný a jeden večerný let každý deň. Ale treba byť realista.
Keďže máme dva lety denne pondelky a piatky, sú to dni, kedy sa Košice dajú dať na otočku z Bratislavy. Takisto existuje aj variant výletu do Bratislavy alebo Košíc na celý víkend. Ostáva už len dúfať, že táto linka bude natoľko vyťažená, aby sa Wizz Airu oplatilo prevádzkovať ju aj do budúcnosti.
Wizz Air však okrem toho z Bratislavy spúšťa ďalších trinásť liniek po celej Európe. Čo to podľa teba znamená pre bratislavské letisko?
Je to do slova a do písmena game changer. Tieto linky majú potenciál zdvihnúť počet prepravených pasažierov na bratislavskom letisku nad tri milióny ľudí.
K dispozícii sú aj prvotriedne destinácie, dátumy sa dajú nakombinovať aj na predĺžené víkendy. Veľká pochvala patrí bratislavskému letisku. Nie je jednoduché vybaviť novú linku, nieto ešte celú bázu pre aerolinku. Vďaka tomu Wizz Air na Slovensku aj zamestná nových ľudí, takže klobúk dole.
Zároveň som presvedčený, že keby Wizz neotvoril bázu v Bratislave, tak by nikdy nelietali linku do Košíc. A z opačnej strany bol Wizz určite motivovaný štátnou dotáciou na linku Bratislava - Košice, takže svojím spôsobom je to výhra pre obidve strany.
Myslíš, že časť slovenských cestujúcich si teraz bude primárne vyberať lety z Bratislavy a nebudú až tak lietať z Viedne?
Myslím si, že viedenské letisko má stále inú cieľovku ako to bratislavské. Ponúka viac možností. Napríklad diaľkové lety. To, čo Wizz Air otvára v Bratislave, sú nakoniec stále iba lety nízkonákladovkou z bodu A do bodu B.
Bratislavské letisko, s výnimkou aerolinky Pegasus, nemá klasické spojenia spoločnosťami, ktoré poskytujú prestupné možnosti. Keď chceme letieť do USA, musíme letieť z Viedne alebo z Budapešti - priamym letom alebo s prestupom.
Pegasus v Bratislave je svetlá výnimka, ktorá ponúka prestupy v Istanbule, ale neponúka diaľkové lety až do juhovýchodnej Ázie, zameriava sa skôr na stredný východ. Dobré ceny majú do Ománu či Bahrajnu.
Ale áno, niektoré destinácie ako Alicante, Atény, Barcelona či Malaga sú pokrývané aj z Viedne, takže časť cestujúcich možno zostane doma a poletí z Bratislavy.
Martin Hanzel sa začína projektu Tour De Svet venovať naplno. (zdroj: Marko Erd)Keby si mohol ešte na bratislavské letisko pridať akúkoľvek linku, aká by to bola?
Chcel by som prepravcu, ktorý ponúka spojenie do sveta. Nebudem fantazírovať nad priamym letom do New Yorku, to nie je reálna predstava aj kvôli viedenskej konkurencii.
Ale potešilo by ma, keby u nás lietala aerolinka, ktorá poskytuje prestupné lety do európskeho hubu a odtiaľ do sveta ako Lufthansa, Turkish Airlines, Air France či KLM. V minulosti už raz Lufthansa lietala z Bratislavy, ale neoplatilo sa jej to.
Letecké spoločnosti linky neprevádzkujú pre dobrý pocit, ale pre peniaze. Keď je lietadlo prázdne, linka je stratová a neoplatí sa im ju prevádzkovať. Aj Aegean Airlines skúšali linku do Atén z Bratislavy aj z Viedne, ale bratislavskú linku napokon zrušili.
Časť ľudí sa v komentároch obáva toho, ako dlho vydržia linky Wizz Airu v Bratislave a či sa nestane, že ich do pár mesiacov aerolinka nezruší.
V najbližších mesiacoch je podľa mňa na rušenie liniek ešte priskoro, ale môže sa stať, že k zrušeniam v budúcnosti príde, ak bude linka niekoľko mesiacov stratová. Napríklad ju môžu zrušiť a nahradiť inou. Vidíme to aj pri Ryanair, ktorý v Bratislave linky z pravidelne mixuje - nejaká príde, nejaká odíde.
Už aj nízkonákladovky ako Wizz Air a Ryanair spustili vlastné vernostné programy, na ktoré lákajú ľudí. Je to podľa teba prirodzený vývoj v tomto segmente, aj keď doteraz pracovali s vernostnými programami prevažne klasické aerolinky?
Vernostným programom sa venujem dlhé roky. To, čo majú Wizz Air a Ryanair ani nepovažujem za vernostný program, je to úplne iný koncept. Je to skôr model prémiového predplatného. Vernostný program Wizz Airu Discount Club som ešte čiastočne chápal, ale teraz zdražel a zhoršili sa podmienky, tak už sa to oplatí len ľuďom, ktorí s Wizz Airom lietajú pravidelne a kupujú si skôr drahšie letenky.
Najznámejší vernostný program u nás je Miles and More spoločností patriaciach pod Lufthansa Group. Body v ňom získavaš za preletené míle po absolvovaní letu a následne ich vieš využiť na nákup letov alebo upgrady na palube.
Tento koncept je mi bližší, letecká spoločnosť si udržiava zákazníkov. Ak vidím, že konkurencia má letenku o tridsať eur lacnejšiu, ale ja som členom vernostného programu a za letenku získam odmenu, tak pôjdem cez svoju aerolinku.
Vo svojom okolí v poslednom čase pozorujem, že si čoraz viac ľudí porovnáva cenu leteniek s nízkonákladovkou s cenou letenky napríklad cez Austrian Airlines. Často ten rozdiel nie je až taký veľký. Pozoruješ to vo svojej komunite aj ty?
Áno, do istej miery to vidím aj u seba samého. Klasické aerolinky sa postupne začali prispôsobovať trhu a odoberať služby, ktoré poskytovali na palube. Už nedostaneš najesť a napiť, škrtli batožinu do podpalubia a niektoré škrtli aj príručný kufor.
Rozdiel medzi klasickými a nízkonákladovými aerolinkami sa na trasách v rámci Európy stiera. Sú preto situácie, kedy sa môže oplatiť jedno alebo druhé. Netvrdím, že sa plošne vyhýbam nízkonákladovkám, to by som nehovoril pravdu.
Lietam však veľa s rodinou - snúbenicou a dcérkou, a tak sa málokedy vieme zbaliť do malých batohov. S nízkonákladovkou by sme si väčšinou museli priplácať za batožinu, Ryanair napríklad pasažierov s deťmi núti zaplatiť si za konkrétne sedadlo, aby ste sedeli pri sebe.
Keď to všetko napočítam, dokáže sa to nakopiť. Nakoniec si pozriem, či sa mi to oplatí napríklad v porovnaní s Austrianom. Občas to môže byť skoro rovnaké alebo dokonca lacnejšie. Najdôležitejšie je zrátať si všetky náklady a potom sa pozrieť, koľko by to isté stálo u konkurencie.
Cestovateľ Martin Hanzel. (zdroj: Archív M.H.)Posledné roky viac informuješ o vernostných programoch leteckých spoločností aj ty na svojich sociálnych sieťach. Všímaš si aj na svojich fanúšikov, že sa o tom chcú dozvedieť viac, registrovať sa a zbierať míle tak, ako to robíš ty?
Ja vernostné programy riešim roky rokúce. Veľa o tom píšem, často to ľuďom odporúčam. Okrem leteckých spoločností odporúčam aj hotelové vernostné programy. Môj subjektívny dojem je, že ľudí v mojej komunite dokonca hotelové vernostné programy zaujímajú ešte viac.
Veľa ľudí radšej letí lowcostom, ale potom si zaplatí lepší hotel. Tam sa môžu dostaviť benefity. Dobrým príkladom bola minulý rok akcia siete Radisson, kde sa stačilo registrovať cez správny link a človek dostal najvyšší VIP status vernostného programu na dva roky zadarmo. Odtiaľ dodnes dostávam feedback od ľudí, že za cenu normálnej izby dostali upgrade na veľký apartmán či raňajky zadarmo.
Za to ti môžem poďakovať aj ja, akciu Radissonu som vtedy využil. Aké lákadlá zvyčajne ľuďom ponúkajú hotelové vernostné programy?
Vyšší členovia hotelových vernostných programov majú často extra výpredaje a zľavy. Najviditeľnejším benefitom sú raňajky zadarmo, keďže lepšie hotely si za raňajky účtujú aj 20, 30 či 40 eur na deň na osobu. Keď niekto cestuje ako pár, môže ušetriť desiatky eur denne len za to, že sa niekde registroval.
K tomu hotely ponúkajú aj skorší check-in či neskorší check-out. Raz som dostal neskorý check out až do siedmej večer. Ja mám napríklad veľmi rád, keď dostaneme upgrade do väčšej izby - do suite, ktorá je rozdelená na dennú a nočnú časť. To je super, keď cestujeme s dcérou. Niektoré hotely majú aj lounge ako salónik na letisku, kde sa môžeš najesť a napiť.
Akú taktiku pri vernostných programoch odporúčaš?
Odporúčam vybrať si jednu sieť a držať sa jej. Na začiatku si priplatíš, ale potom to vie ušetriť kopu peňazí. Mne sa to podarilo napríklad na Maldivách.
Za pár stoviek si tam mal luxusné ubytovanie vďaka vernostnému programu?
Maldivy sú samy o sebe drahá destinácia. Mali sme zabookovaný základný bungalov na mori, ktorý stál 1000 eur na noc, dostali sme upgrade na lepší bungalov s cenou 1500 eur na noc, ale my sme to mali celé za vernostné body a neplatili sme za ubytovanie ani cent. Dostali sme aj raňajky zadarmo, čo v tomto prípade rezortu na Maldivách bolo okolo sto eur na deň pre dvoch.
Reálne sme si platili len bežné denné výdavky, v cene nebolo jedlo, takže sme platili hlavne za stravu v reštauráciách a transfer hydroplánom. Ale za to by si platili aj všetci ostatní hostia.
Keď však niekto necestuje do exotiky, ale chcel by radšej využiť nové linky Wizz Airu z Bratislavy, oplatí sa mu spávať v sieťových hoteloch aj v Európe?
Určite áno. Aj na Slovensku máme zopár sieťových hotelov. Keď som bol v Košiciach na evente, spal som v hoteli Double Tree by Hilton, kde som dostal upgrade izby aj raňajky zadarmo.
Keď však niekto cestuje raz, dvakrát či trikrát za rok, nech neočakáva, že to bude mať zásadný vplyv na ušetrené peniaze. Vtedy sa viac oplatí vernostný program ako má Booking svoj program Genius, ktorý poskytuje zľavy z rôznych ubytovaní.
S kolegami z podcastu Tour de Svet ste sa pred pár týždňami vybrali lietadlom na škótsky ostrov Barra, kde sa pristáva priamo na pláži. Chystáte ešte ďalšie takéto letecké vychytávky?
S chalanmi rozmýšľame, že by sme absolvovali najkratší let na svete, ktorý funguje v Škótsku. Na budúci rok som si ale urobil radosť a zarezervoval som si najdlhší let na svete na palube Singapore Airlines zo Singapuru do New Yorku, ktorý letí cez Tichý oceán. Trvá okolo 18 hodín, ale ja som si to kúpil za míle a budem v biznis triede.
Koľko by táto biznis trieda stála bez míľ?
Tisíce eur. Nechcem hovoriť konkrétnu sumu, lebo to môže v rôznych kombináciách stáť rozdielne. Ja som doplácal 60 eur.
Aký máš dojem z tohtoročnej letnej sezóny podľa záujmu ľudí o tvoje letenky? Všimol som si, že čoraz populárnejší je trend coolcations, keď ľudia radšej ako na juh Európy cestujú skôr do Škandinávie.
Mám už vytipované destinácie, pri ktorých viem, že na ľudí fungujú. Dobrým príkladom je Bali. To je stále zaujímavá trendy destinácia, aj keď je na môj vkus príliš ďaleko. A samotný ostrov Bali podľa mňa ani nie je až taký atraktívny ako niektoré vedľajšie ostrovy.
Novinkou je, že Slováci už nepotrebujú víza do Vietnamu ani do Číny. Čína je inak zaujímavá destinácia, ja som tam tento rok bol v meste Čchung-čching, odkiaľ sme sa potom presunuli do mesta Čcheng-tu za pandami. Ale vidím, že keď dávam letenky do Číny za dobré ceny, nie je to o až taký veľký záujem.
Ktorá z destinácií, kde si zatiaľ v živote bol, je podľa teba najpreceňovanejšia?
To môže byť práve Bali. To je môj subjektívny názor, ale bol som tam a videl som to. Ak chce niekto niečo nazývať preceňovaným, podľa mňa by sa tam mal ísť najskôr pozrieť. Bali je krásne, má krásne pláže, ale podľa mňa to do veľkej miery zruinoval masový turizmus.
Vedľa Bali je napríklad ostrov Lombok, kde som tiež bol, a zdalo sa mi to tam oveľa pokojnejšie, príjemnejšie a krajšie. Niekto sa vráti a povie, že bol na Bali a bolo tam perfektne, ale ja som to tak nevnímal. Ak sa tam niekomu páči, tak som rád, ja to nikomu neberiem.
Martin Hanzel aktuálne vymýšľa, aký typ prémiového obsahu bude ponúkať. (zdroj: Marko Erd)Pri letenkách na Bali zamiešal kartami aj príchod nízkonákladovky Scoot na viedenské letisko, ktorá ponúka letenky do Ázie aj za 450 eur spiatočne. Spôsobilo to na trhu rozruch?
Scoot je nízkonákladová letecká spoločnosť, ktorá lieta diaľkové lety. Je to dcérska spoločnosť známejšej spoločnosti Singapore Airlines. Ja som s nimi letel už dávnejšie.
V prvom rade treba vyvrátiť mýtus, že je o Ryanair len vo veľkom lietadle. Nie je to tak. Miesta na nohy je tam rovnako ako v hociktorej inej aerolinke, ktorá používa lietadlo Boeing 787 Dreamliner. Je to však lowcost, takže si priplácaš za všetko okrem sedadla. Ale majú naozaj dobré ceny leteniek.
Novinkou je, že Scoot lieta priamo z Viedne do Singapuru, čo otvára možnosti prestúpiť v Singapure do destinácií v Ázii či ísť do Austrálie. Teraz sa dá letieť s jedným prestupom aj na Bali rádovo lacnejšie ako predtým. Všímam si, že odkedy prišiel Scoot, aj ostatné aerolinky začali dávať lepšie ceny na tieto linky.
Aké najväčšie kompromisy musí človek urobiť, keď sa rozhodne letieť Scootom?
Hlavné kompromisy sú dva. Nemáš pred sebou obrazovku, takže si musíš do telefónu nahrať poriadne veľa filmov a seriálov. Majú wi-fi, ale za príplatok.
Druhý kompromis je, že v cene nemáš jedlo a nápoje, ale nestoja veľa. Za cca 10 eur si vieš objednať teplé jedlo, nápoj a dezert, čiže cesta Scootom môže stále dávať zmysel.
V cene tiež nie je podpalubná batožina, lenže ani veľa klasických aeroliniek už dnes nemá podpalubnú batožinu v cene letenky. Príručný kufrík však je v cene, takže to nie je ako v Ryanair, kde môžeš zadarmo cestovať len s batohom.
Scoot svojou cenovou politikou spôsobil na linkách do Ázie menšiu revolúciu, za čo som rád. Ak aj niekto má predsudky, že to je nízkonákladovka, treba to vyskúšať a presvedčiť sa na vlastnej koži o tom, aké komfortné to je.




































