V Grécku na jedle nešetrím, miniem vyše 2000 eur. Kam chodia Slováci na dovolenky?

Anketa v bratislavských uliciach.

Mladí Slováci dnes cestujú viackrát do roka. Mladí Slováci dnes cestujú viackrát do roka. (Zdroj: Unsplash/Closer)

Prieskum cestovnej agentúry Kiwi.com ukázal, že Slováci sú jeden z najrozcestovanejších národov v Európe.

Až 74 percent mladých ľudí vo veku 18 až 37 rokov plánuje minimálne jednu leteckú cestu napriek zdražovaniu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Až 69 percent mladých Slovákov trápia rastúce náklady na cestovanie, takže hľadajú lacnejšie alternatívy. Niektorí mladí ľudia sú však ochotní do dovolenky investovať tisíce eur.

Súvisiaci článok Až 74 percent mladých Slovákov tento rok plánuje viac ako jednu dovolenku Čítajte 

Vybrali sme sa do bratislavských ulíc a zisťovali sme ako sú na tom s cestovaním mladí Slováci a Slovenky.

Tridsaťročná Tatiana pracuje na voľnej nohe a živí sa marketingom. Na dovolenku sa jej zvyčajne podarí vycestovať viac než trikrát do roka. V posledných mesiacoch stihla vidieť Thajsko, Dominikánsku Republiku a grécky ostrov Mykonos.

SkryťVypnúť reklamu

"Mykonos bola veľká pálka, dovolenka ma stála viac než 2000 eur. Na jedle som nešetrila - na Mykonose sú najlepšie reštaurácie, takže sme ich chceli vyskúšať," vysvetľuje 30-ročná marketérka. Keď bola v Dominikánskej republike, rozhodla sa šetriť na ubytovaní a prenájme lacnejšieho auta.

Loading

...

Slováci si vedia dopriať

Aj dvadsaťpäťročný Dominik je ochotný do dovolenky investovať tisíce. Počas roka si na ňu šetrí.

Venuje sa obchodovaniu s kryptomenami, takže môže pracovať aj zo zahraničia. Pred šiestimi mesiacmi bol na dovolenke v Arabských Emirátoch.

"Niekedy tam miniem 1000 eur, niekedy aj 5000 eur," hovorí 25-ročný Dominik. Keď cestuje, nešetrí. "Vyhľadávam dobré reštaurácie a lepšie hotely. Oblečenie si napríklad nekupujem."

SkryťVypnúť reklamu

Chodieva tam pravidelne - vyhľadáva arabské krajiny, pretože sa v nich vraj cíti bezpečnejšie než v Európe. "Keď idem o polnoci metrom, nikdy sa nebojím. Neviem si predstaviť, že by som išiel takto v noci spojmi napríklad v Paríži," dodáva.

Dvadsaťjedenročný Lukáš už pracuje na plný úväzok. Zdroj svojho príjmu nechcel uvádzať, no za dovolenku si vie predstaviť minúť aj 5000 eur. Chystá sa do Grécka, no uvažuje aj nad Havajom. Cestuje viackrát do roka, aj mimo leta.

"Chcem si svoje peniaze užiť. Celý rok makám, na dovolenke šetriť nechcem. Miniem hlavne na zábavu a pekné ubytovanie," hovorí Lukáš. "Pre mňa to je ako odmena za celý rok práce. Chcem mať na dovolenke to najlepšie jedlo aj alkohol."

SkryťVypnúť reklamu

Stále vyhrávajú Taliansko, Španielsko a Grécko

Napriek tomu, že mnoho z respondentov, ktorých sme našli v bratislavských uliciach, si vyberá exotické destinácie, podľa prieskumu Kiwi tento rok u Slovákov opäť vyhráva klasické trio: Taliansko, Španielsko a Grécko.

Dvadsaťpäťročnej Natálii sa podarilo kúpiť spiatočné letenky do Neapola za 60 eur. Do Talianska letí v auguste na štyri dni. Plánuje lacnú dovolenku, podarilo sa jej zohnať ubytovanie za rozumnú sumu. Za celý čas plánuje minúť maximálne 600 eur.

"Nechcem šetriť na jedle a na zábave. Určite sa mi tam nechce variť," dodáva Natália.

Medzi cestovateľskými trendmi Slovákov je aj Chorvátsko, ktoré sa stalo tento rok ešte vyhľadávanejšou krajinou. V septembri sa v ňom chystá stráviť týždeň aj 25-ročný študent Adam. Rozpočet má do 500 eur. Už teraz vie, že najviac minie na gastro a pitie.

SkryťVypnúť reklamu

"Každý rok chodíme s rodinou na rovnaké miesto. Bude to také tradičné, ale mne to nevadí. Som typ, čo si na dovolenke rád oddýchne, nepotrebujem mať veľmi aktívny týždeň," dodáva.

Aj devätnásťročná študentka Anna sa rozhodla pre taliansku klasiku. Doteraz mala budget maximálne 400 eur, no tento rok sa rozhodla plesnúť po vačku.

"Rozhodla som sa, že tento rok na dovolenku dám aj 800 eur - po maturite som si to chcela naozaj užiť. Som ale typ, ktorý síce rád šetrí na jedle a dopraje si dobré ubytovanie," hovorí Anna.

Okrem ubytovania minie veľkú časť rozpočtu aj na nákupy oblečenia a kozmetiku. Keďže bola na strednej škole, viac ako raz ročne sa jej cestovať nepodarilo. Ako vysokoškoláčka chce však dovolenkovať častejšie. Jej sen je ísť cez zimu na Srí Lanku.

SkryťVypnúť reklamu

Loading

...

V lete do zimy

Annina kamarátka Nela tento rok podľahla "coolcationingu". Ide o nový trend dovolenkárov, ktorí radšej trávia leto v chladnejších krajinách. Podľa Kiwi.com coolcationing preferuje 18,4 percent mladých Slovákov.

V počte predaných leteniek v tomto type cestovania vyhráva prekvapivo Poľsko. Zaznamenalo nárast o 190 percent oproti minulému roku. Mladí Slováci tiež v lete obľubujú škandinávske krajiny ako Nórsko, Dánsko či Švédsko.

Nela sa rozhodla stráviť dovolenku v írskom Dubline, keďže sa chcela vyhnúť letným horúčavám v tropických krajinách. Hovorí, že tam minula dosť veľa peňazí.

"Mohlo to byť aj 1000 eur. Bohužiaľ som typ, ktorý vždy na dovolenke podľahne nákupom oblečenia v obchodoch, ktoré tu nemáme. Nešetrím veľmi ani na jedle, chcem skúsiť všetko, čo v danej krajine ponúkajú," vysvetľuje Nela. Snaží sa ušetriť aspoň na ubytovaní. Do budúcna chce vycestovať viackrát do roka aspoň na pár dní.

SkryťVypnúť reklamu

Keď stretnú Slovákov, utečú

Keďže Slováci často chodia do rovnakých destinácií, nie je ťažké na seba natrafiť. Niektorí sa so svojimi krajanmi dajú hneď do reči, iní sa im zasa vyhýbajú.

Anna s Nelou sa zhodujú na tom, že Slovákov na dovolenkách stretávajú nerady. "Mňa to vie vyslovene nahnevať. Na verejnosti si rozprávam, čo chcem a vždy dúfam, že mi nikto nerozumie. Keď stretnem nejakých Slovákov, snažím sa ich skôr ignorovať," hovorí 19-ročná Anna. Nela súhlasí, Slovákom sa radšej vyhýba.

Dvadsaťjedenročný Lukáš so záhadným príjmom naopak rád stretáva Slovákov v zahraničí. "Vždy ich pozvem na pivo. Kľudne ich aj zoberiem ku nám na hotel a strávime spolu večer," hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu