Článok pôvodne vyšiel na webe Hospodářské Noviny.
Jeden z najsledovanejších českých influencerov na tiktoku Adam Kajumi čelí obvineniu z manipulatívnych praktík.
Postavil si biznis na nábore mladých žien do svojej agentúry Reach out. Tá následne spravovala ich účty na platenej platforme OnlyFans, kde je väčšina obsahu erotického charakteru. Ukázalo sa, že ženám dával minimálne sumy z toho, čo ich obsah skutočne zarobil, a pod hrozbou pokút ich nútil, aby vytvárali erotické fotografie aj vtedy, keď im to zdravotný stav nedovoľoval.
Toto „know-how“ potom za ďalší poplatok odovzdáva ďalej, väčšinou mladým mužom, ktorí si u neho zaplatili mentorovanie.
Na nekalé praktiky Kajumiho, ktorý je jednou z hlavných tvárí takzvaného OnlyFans manažmentu, upozornil web Page not found. Niekoľkým ženám mal influencer mesačne vyplácať 20-tisíc českých korún (800 eur), hoci ich profily zarábali tisíce eur. K účtom sa však nemohli dostať, Kajumi im odobral prístup.
Prostredníctvom svojho webu eWorld, kde členstvo stojí od 500 do 1500 korún mesačne (od 20 do 60 eur), potom učí ďalších mužov, ako na tomto systéme zbohatnúť. V Česku je však takýchto „mentorov“ omnoho viac. Zameriavajú sa na mladých ľudí a ponúkajú im tipy, ako zbohatnúť bez práce. Často však ide o pochybné a nefunkčné metódy.
Na takýchto influencerov upozorňuje napríklad Jan Špaňhel na svojom instagramovom profile Tisícikoruna. Nazýva ich „rýchlokvašky“ a snaží sa pred nimi varovať svojich rovesníkov aj ostatných. Na generáciu Z sa podľa neho momentálne zameriavajú štyrmi hlavnými metódami, ktoré vo videách na sociálnych sieťach sľubujú rýchle zbohatnutie. Ide o rôzne biznisové akadémie, takzvaný copy trading, stávkové poradenstvo a už spomínané manažovanie OnlyFans konta.
Ľudia propagujúci tieto spôsoby podnikania sa vyznačujú najmä prezentáciou takzvaného „flashy“ životného štýlu, teda okázalého spôsobu života. „Typicky ide o osobu, ktorá sa chvastá predovšetkým majetkom, drahými autami, dovolenkami, hodinkami. Pre nich má hodnotu to, koľko zarábajú. Lenže spravidla ani zďaleka toľko nezarábajú,“ opisuje Špaňhel.
Existujú však aj výnimky, ktoré namiesto dovolenky v Dubaji vyzdvihujú život bližší bežným ľuďom. „Stretol som sa s profilom chalana, ktorý je súčasťou skupiny vykazujúcej znaky pyramídovej schémy, ale propagoval to opačne. Postavil videá na tom, že si každý deň môže kúpiť kebab alebo kilo kuracieho mäsa. Tiež ukazoval, že sa má dobre, ale skromnejšie,“ hovorí Špaňhel.
Influenceri podľa Pavlíny Honsovej z Katedry manažérskej psychológie a sociológie Podnikohospodárskej fakulty pražskej Vysokej školy ekonomickej (VŠE) často cielia na mladých ľudí, ktorí hľadajú okamžitú finančnú nezávislosť a jednoduchú cestu k úspechu.