Brada Pitta by diskvalifikovali v prvom kole. Film F1 je plný klišé, no málokto z kina odíde sklamaný

Šesťdesiatnik Brad Pitt verzus celý svet.

Brad Pitt ako Sonny Hayes.Brad Pitt ako Sonny Hayes. (Zdroj: Warner Bros)

Hodnotenie

7 / 10

Film F1

Zhrnutie: Zaslúžil by si aj 7,5 boda z 10.

Naposledy sedel v kokpite monopostu formuly 1 v čase, keď sa v rýchlej zákrute snažil predbehnúť Ayrtona Sennu. Bol mu takmer rovným súperom, priveľa však riskoval. Zákrutu nezvládol, predbiehací manéver nikdy nedokončil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyletel z kokpitu a nehybne ležal na asfalte. Katastroficky vyzerajúcu haváriu ledva prežil. Doktori mu oznámili, že si do pretekárskeho auta nesmie už nikdy sadnúť.

Brad Pitt ako Sonny Hayes bol najväčšou hviezdou F1, ktorá nikdy nezažiarila.

Pretekanie po nehode zavesil na klinec. Hazard ho pripravil o celý majetok, dotiahol to k dvom rozvodom a množstvu mileniek, ale úspech, ktorý naňho v 90. rokoch čakal za najbližšou zákrutou, už nikdy nedosiahol.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nechtiac natočil jeden z najlepších seriálov. Nemá skoro žiadny scenár, ukazuje realitu Čítajte 

Keď to už vyzeralo, že sa Sonny bude donekonečna bezcieľne pretĺkať životom, od starého známeho prichádza ponuka, ktorá všetko zmení.

Ruben Cervantes (Javier Bardem) vlastní tím Apex GP a chce, aby sa Sonny vrátil do F1. Do konca sezóny zostáva devätoro pretekov a chýba mu jazdec. Buď aspoň raz zvíťazia, alebo bude musieť skončiť.

Hayes sa zdráhal, veľa vtipkoval, ale napokon s cestovnou taškou dorazil do Európy.

Do kín prichádza dlho očakávaná snímka F1, ktorá fanúšikom formuly 1 sľubovala zážitok, na aký dlho čakali. Natáčala sa na reálnych tratiach, so skutočnými jazdcami aj šéfmi tímov. Doteraz nikto nedoručil takúto mieru autenticity.

Lenže, aj keď film ponúka vizuálny orgazmus, na kilometre z neho cítiť závan Hollywoodu. Alebo zápach? To, čo nadchne širokú verejnosť, až tak nepoteší zanietených fanúšikov formuly 1. A tak to pravdepodobne tvorcovia aj chceli.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Šesťdesiatnik v F1

Mená, ktoré za filmom stoja, patria k tomu najlepšiemu, čo ma súčasný Hollywood k dispozícii. Režisér Joseph Kosinski, ktorý má na konte Top Gun: Maverick, spojil sily s jedným z najlepších producentov Jerrym Bruckheimerom, hereckým esom Bradom Pittom a Hansom Zimmerom.

Na papieri to všetko vyzerá fantasticky.

Tvorcovia si len tak nevymýšľali, ako svet formuly 1 funguje. Dali si poradiť od sedemnásobného majstra sveta Lewisa Hamiltona, ktorý bol jedným z producentov.

Napriek tomu sme sa nad vývojom deja museli nanajvýš pousmiať. Vezmime šesťdesiatnika do formuly 1, posaďme ho do najslabšieho monopostu a v priebehu devätoro pretekov z neho spravme ašpiranta na víťazstvo.

Do dejového mixéra prihoďme mladého, dravého, netrpezlivého a výbušného tímového kolegu, ktorý síce má talentu na rozdávanie, ale rozumu ešte nie.

SkryťVypnúť reklamu

Zamiešajme to, dobre pretrepme, pridajme štipku zakázanej romantiky medzi kolegami, a môžeme servírovať v kinosálach.

Celé je to tak trochu pritiahnuté za vlasy a priveľmi nepravdepodobné. Neustále sme si museli pripomínať, že Hollywood predsa len nemohol natočiť film o F1, ktorý bude stopercentne verný realite. Ak by sme túžili po realite, stačilo by si cez víkend zapnúť preteky.

Toto však filmu dokážeme odpustiť. Všetko ostatné totiž funguje.

Brad Pitt je stále charizmatický fešák. Hans Zimmer zložil ďalší geniálny soundtrack, ktorého tóny nám v sále IMAX dookola spôsobovali husiu kožu. Nechýbajú klasické floskuly z akčných filmov ani vtipné bonmoty.

Navyše, takéto zábery na monoposty uháňajúce po reálnych tratiach v Budapešti, Las Vegas či Zandvoorte v rýchlosti viac ako 300 kilometrov za hodinu sme ešte nikdy nemali šancu vidieť. Apple preto dokonca musel vyvinúť nový typ kamery.

SkryťVypnúť reklamu

Keď Sonny Hayes na trati zvádzal súboje, opakovane sme sa pristihli pri tom, že nami lomcuje nervozita z toho, ako súboj dopadne. Tušili sme, že dobro opäť zvíťazí, ale nevedeli sme, aký kreatívny manéver tvorcovia vytiahnu z klobúka tentoraz.

Keď sme zistili, že film má dve a pol hodiny, nadvihli sme obočie, no zbehlo nám to rýchlo. Bolo sa na čo pozerať.

A stále to bolo záživnejšie ako posledné preteky v Monaku.

Plán? Nie, len chaos

Taký horkokrvný, aký bol Sonny Hayes v 90. rokoch, je aj dnes. Aj preto sme po prvých kolách usúdili, že by ho pravdepodobne diskvalifikovali a kompletne vylúčili zo série F1 ešte predtým, ako by dokončil prvé preteky.

V monoposte Apex GP, ktorý sa dokázal ledva kvalifikovať na poslednom mieste, nedokázal namútiť veľa vody ani on.

SkryťVypnúť reklamu

Počas zostávajúcich devätoro pretekov preto musel hľadať kreatívne spôsoby, ako sa umiestniť čo najvyššie. Ako operovať v sivej zóne, zdržiavať, búrať a blokovať.

Scéna z traileru, v ktorej Pitt sedí v monoposte a počas pretekov sa odmieta pohnúť z boxov, kým mu mechanici nevymenia pneumatiky za tie, ktoré si želá on sám, nie tie, ktoré mu naordinoval tímový stratég, sa stala internetovým meme.

O to úsmevnejšie je, že celý film je popretkávaný takýmito pokusmi prekabátiť regulácie aj zdravý rozum. Keby si v skutočných pretekoch naozaj dookola dával poškodzovať predné krídlo, búral by do bannerov popri trati a odmietol by odísť z boxov, dlho by sa v kokpite neohrial.

Dej filmu je do veľkej miery postavený na tom, že sa z Apex GP musí stať víťazný tím. Na tejto tŕnistej ceste sa Sonny Hayes musí popasovať s rivalitou medzi ním a tímovým kolegom Joshuom Pearcom, ktorého si zahral herec Damson Idris.

SkryťVypnúť reklamu

Spočiatku sa neznášajú, ale čím srdečnejším sa Hayes stáva, tým jednoduchšie si hľadá cestu k svojmu mladšiemu náprotivku.

Na pozadí okrem toho prebieha boj akcionárov Apex GP o budúcnosť stajne. Tento biznisový rozmer nám postavy neustále pripomínajú, ale nikto to v skutočnosti neberie až tak vážne.

Film sa snaží laikom priblížiť aj to, ako prebieha vývoj monopostov počas sezóny, posudzovanie legálnosti nových komponentov automobilovou federáciou FIA, servíruje zábery z aerodynamického veterného tunela aj zo sídla stajne, ktoré si Apex GP pre potreby filmu zapožičal od legendárneho tímu McLaren.

Ale napokon aj tak vyhráva Hollywood.

Popularizačný nástroj

Na film F1 sa treba pozerať ako na popularizačný nástroj. Áno, jeden by si povedal, že sedem sérií dokumentu Drive to Survive od Netflixu už pre šírenie povedomia o F1 urobilo dosť, ale tentoraz sa na vlne popularity chcel zviezť Apple.

SkryťVypnúť reklamu

Režisér dostal do rúk rozpočet údajne až 200 miliónov dolárov a mal stvoriť majstrovské dielo, ktoré by Applu konečne zabezpečilo kasový trhák v kinách.

Je pravdepodobné, že sa to tentoraz podarí. Na špeciálnej predpremiére v Bratislave bola kinosála IMAX zaplnená do posledného miesta. Mnohí fanúšikovia dokonca prišli do kina v tímovom oblečení svojich obľúbených stajní či jazdcov.

Je to síce jedna veľká reklama na formulu 1 s nezvyčajným príbehom, ale nikto z kinosály neodchádzal sklamaný, všetci sa výborne bavili. Zopár ľudí pri záverečných titulkách dokonca tlieskalo.

Z filmu F1 sa nikdy nestane legenda ako zo snímky Rivali, pretože na to je príliš hollywoodsky megalomanský. Ale bude z neho obrovský hit.

Každý, kto v posledných rokoch čo i len trošku pričuchol k sledovaniu pretekov F1, sa bude chcieť presvedčiť o tom, či za to film stojí. Keby ťa aj dej nepohltil, aspoň sa stále môžeš dve a pol hodiny pozerať na Brada Pitta. A to niektorým bude stačiť.

Najlepšie filmy

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu