Boli sme v Jerevane na lacnom výlete. Luxusné taxíky stoja tri eurá, Bratislava sa od neho môže učiť

Arménsko je krajina, kam sa oplatí vrátiť.

Jerevan sa oplatí navštíviť.Jerevan sa oplatí navštíviť. (Zdroj: archív respondenta)

Rossija. Tento nápis nás privítal na pristávacej dráhe letiska v arménskom Jerevane. Vedľa nášho lietadla parkovalo lietadlo ruskej leteckej spoločnosti Aviakompanija Rossija. Práve priletelo z prímorského mesta Soči.

Nezvyčajné, pomysleli sme si. V posledných troch rokoch by si lietadlá ruských aerolínií na letiskách v Európskej únii hľadal márne. Odkedy Moskva rozpútala vojnu na Ukrajine, lety boli zakázané.

Hneď nám napadlo, kto všetko práve zo Soči priletel do Jerevanu. Rusi, hromada Rusov. Občania krajiny, ktorá vedie vojnu za slovenskými hranicami, ale pritom stále rovnakí ľudia ako my. Niekto z nich pred vojnou utiekol z domu práve do Jerevanu, niekto z nich vojnu nepochybne podporuje.

SkryťVypnúť reklamu

Na našom lietadle svietil veľký názov Wizz Air. Po rýchlej pasovej kontrole s usmiatym colníkom sme sa o pár minút neskôr mohli vybrať na cestu v ústrety Jerevanu. V taxíku za tri eurá.

Arménske hlavné mesto je zaiste jedným z najpodceňovanejších hlavných miest, aké existujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nissan s plyšovými poťahmi

O Jerevane väčšina ľudí nevie vôbec nič. Aj my sme kedysi Jerevan poznali len z vtipov o fiktívnom sovietskom rádiu Jerevan. Za posledné roky sa však chýr o arménskej pohostinnosti, histórii a kultúre rozšíril v našich končinách.

Nie, nespôsobila to žiadna premyslená marketingová kampaň arménskeho ministerstva turizmu, ale obyčajná, lacná letecká linka z Viedne. My sme Jerevan zo Schwechatu otočili za 50 eur spiatočne na osobu.

Počuli sme, že Jerevan je oveľa viac, ako len postsovietska betónová džungľa. A tak sme zapli ruský Ubor, teda aplikáciu Yandex Go, a zavolali si taxík z letiska do centra. Očami sme rýchlo preleteli vozidlá taxislužieb zaparkované pred terminálom. Pre istotu sme pri volaní taxíku preklikli na kategóriu "Comfort".

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto troch eur by nás cesta vyšla okolo 3,5 eura. No nepriplať si. Za päť eur sme mohli cestovať rovno v kategórii business, no zaváhali sme. Chceli sme ušetriť, veď euro päťdesiat sa dá minúť aj na kávu, a tak pre nás prišiel "komfortný" starý Nissan s plyšovými poťahmi sedadiel. Časť karosérie bola prilepená páskou.

S mierne zdvihnutým obočím sme zhodnotili pravdepodobnosť, či v tomto aute na výpadovke z letiska utrpíme vážne zranenia alebo nie. Nebola to tragédia. O dvadsať minút sme už vystupovali na Puškinovej ulici v centre Jerevanu, kde to vo štvrtok na obed vyzeralo v centre Bratislavy v piatok večer.

Jerevančania akoby mali svoje mesto radšej. O trošku. Ale veľmi viditeľne to dávali najavo tým, že v ňom neustále trávili čas. Nesedeli len na káve v kaviarňach, sedeli v parkoch, na tráve, na lavičkách aj na rozpálenom betóne. Bolo im jedno, kde budú s kamarátmi tráviť čas, nebolo im na to treba žiadny podnik.

SkryťVypnúť reklamu

Všade boli ľudia, všetci si užívali príjemných 25 stupňov. A to bol len začiatok.

Garážová kaviareň

Arméni neznášajú interiéry. K tomuto záveru sme sa dopracovali po prvej hodine chôdze po uliciach Jerevanu, pretože každý, kto mohol, postával vonku.

Keď kaderníčky nestrihali, stáli opreté o zábradlie na chodníku. Keď čašníci neobsluhovali, pofajčievali pred reštauráciou. Ak aj niekto nemohol sedieť s kávou v ruke v príjemnom vánku ulice, dokorán si otvoril okná aj dvere.

Jerevan je počtom obyvateľov dvojnásobne väčšie mesto ako Bratislava. Pocitovo je však rozdiel oveľa väčší.

Krásne zariadené nové kaviarničky v Bratislave? V Jerevane majú jednu celú ulicu vyčlenenú len pre pekné kaviarne, bistrá či vinárne. Na ulici Martirosa Saryana sme sa miestami cítili ako niekde na promenáde na francúzskej riviére, len bez toho mora. A s občasným ruským dymiacim nákladiakom značky Kamaz.

SkryťVypnúť reklamu

Niet pochýb o tom, že Arménsko sa po vypuknutí vojny na Ukrajine stalo novým domovom pre množstvo Rusov. Do krajiny prišli podnikať, poflakovať sa alebo len pracovať a zarobiť si na živobytie.

Nesvedčia o tom len autá s ruskými poznávacími značkami, ale aj majitelia podnikov. Gýčová hipsterská kaviarnička so štýlovými dekoráciami? Áno, samozrejme, ale napríklad aj kaviarnička Garage Ara fungujúca v zastrčených a rozpadávajúcich sa sovietskych garážach.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBBY9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu