Aj keď konkláve nie je úplne popkultúrna téma, sociálne siete z nej jednu urobili. Bolo to vôbec prvýkrát čo tiktok generácia zažila voľbu pápeža a dá sa povedať, že z toho vyťažili maximum.
Keď v roku 2013 zvolili za pápeža Františka, tiktok neexistoval a instagram bol stále miestom pre avokádové toasty a #dnesnosím posty. V tom čase však vznikol twitterový účet venovaný čajke pri komíne Sixtínskej kaplnky s popisom „Hanging out at Conclave. Loving Life. And Cheetos.“ (ponevieram sa pri konkláve, milujem život a cheetos chrumky).
Teraz vďaka tiktoku sledovali najväčšiu udalosť katolíckej cirkvi aj ľudia, ktorí neveria, alebo ich to bežne nezaujíma. Ani napriek tomu nemôžeme povedať, že išlo len o pozitívne „píár“. Generácia Z je autentická a priama, z konkláve urobila šou a pri kardináloch si nedávali servítku na ústa.
Skutočný Pápež z Vatikánu
Od tiktokerov si oficiálna voľba pápeža vyslúžila ironické pomenovanie „Superbowle katolíkov“.
Na sieti sa objavilo množstvo videí, ktoré ponúkali krátke vizitky kardinálov, ale tiež vysvetľovali pravidlá voľby. Najviac sledované boli videá od influencera Roba Andersona, ktorý si vymyslel sériu Pope Games, kde predstavoval jednotlivých kandidátov.
Robil to veľmi svojsky, často ich porovnával s postavami zo známych reality šou, napríklad so sériou o bohatých manželkách Skutočné paničky z Beverly Hills, ktorú nazval Skutočný pápež z Vatikánu.
Loading
@heartthrobert
Sledované bolo aj video o tom, ako by to vyzeralo, keby kardinálov hodnotili podobne ako v súťaži RuPaul's Draq Race (americká reality šou, kde súťažia draq queens).
Napriek tomu, že videá často pôsobili bizarne a podľa niektorých katolíkov aj urážlivo, užívateľov sietí často vzdelávali o hodnotovom smerovaní jednotlivých kardinálov. Poukázali na dobré veci, ale aj na homofóbiu či rasizmus.
Loading
@frank.arthur.smith
Neoficiálna hymna Let´s have a conclave od Jasona Forbesa sa už pohybovala na príliš tenkom ľade. Komentáre pod videom boli názorovo zmiešané, Forbesovi vyčítali vysmievanie sa z katolíckej viery, ale boli aj takí veriaci, ktorí priznali, že pesnička je chytľavá.
Loading
@thejasonforbes
Film, ktorý má perfektný marketing
Samozrejme, záujem virtuálnej verejnosti prispel aj k úspechu filmu Konkláve z minulého roka. Niektorí internetoví užívatelia žartovali, že marketing tohto filmu sa úmrtím pápeža Františka vymkol spod kontroly.
Sledovanosť filmu na streamovacej službe Amazon Prime stúpla po smrti pápeža Františka o 283 %. U nás si ho môžeš pozrieť na Voyo.

Dej zobrazoval konkláve po náhlej smrti pápeža, politiku cirkvi, interné boje kardinálov a intrigy. Ralph Fiennes bol za rolu kardinála Lawrenca nominovaný na Oscara.
Len pripomíname, že prirovnanie konkláve k šou Skutočné paničky z Beverly Hills použil už denník The Wall Street Journal práve pri recenzii na tento film.
Mladá generácia si okamžite adoptovala jednotlivé charaktery z filmu, ktoré neskôr „prepojili“ aj so skutočným konkláve. V skupine kardinálov sa našli podobne konzervatívni členovia ako filmový kardinál Tedesco. Ďalej aj takí, ktorí na prvý pohľad vyzerajú ako jasní favoriti, a aj tí, ktorí sa pápežom v skutočnosti nechcú stať.
Loading
...

A čo tiktok hovorí na novozvoleného pápeža? Reakcií zatiaľ nie je veľa, tie prvé sú však vo všeobecnosti pozitívne. Najmä mladí Američania vyzdvihujú jeho protitrumpovské zameranie.
Iní tiktokeri sa tešia, že to nie je najhorší výber z možností. Zároveň však pomaly upozorňujú na jeho anti LGBTI komentáre z minulosti.