V izbe sa ozýva rytmická hudba a mladá žena tancuje pred zrkadlom. Zrazu, z ničoho nič, sa dvere otvoria a do miestnosti vojde Will Smith. Nezastavuje sa, iba sa pripojí k jej tancu, pohyby presne kopírujú starú, ikonickú tanečnú scénu z The Fresh Prince of Bel-Air.
Obaja sa hýbu v rovnakom tempe, ich pohyby sa perfektne dopĺňajú, hoci sa navzájom nevidia. A zrazu sa na scéne objaví Doechii.
Hudba ti je povedomá, znie ako úryvok z piesne Somebody That I Used to Know od Gotye, no len čo Doechii zaspieva slovo anxiety (v preklade úzkosť), presne vieš, odkiaľ tú pesničku poznáš. Z tiktoku. Práve tam ju pred pár rokmi objavilo jedno z najdôležitejších vydavateľstiev na svete a vystrelilo ju z internetovej slávy na tú v offline svete. Na tú, ktorú si vážia aj etablovaní umelci a umelkyne.
Loading
@willsmith
Doechii prekonala závislosť, prežila nezamestnanosť aj bezdomovectvo. Dnes je oceňovanou umelkyňou, ktorá je vzorom pre mnohé ženy, osobitne mladé černošky. Je v poradí iba treťou ženou, ktorá získala Grammy za najlepší rapový album, predchádzali jej Lauryn Hill a Cardi B, ktorá jej ocenenie aj odovzdala.
To zďaleka nie je všetko. Magazín Billboard vyhlásil Doechii za Ženu roka 2025. Stala sa iba treťou umelkyňou v histórii, ktorá získala aj cenu Rising Star (v roku 2023), aj ocenenie Žena roka, čím sa pridala k speváčkam ako Lady Gaga a Ariane Grande.
Skôr ako oživila hravý, referenciami preplnený rap 90. rokov, sa však Doechii musela predrať šikanovaním, biedou aj neistotou. Nič z toho neskrýva, práve naopak, jej zážitky poháňajú jej tvorbu.
Princezná z močarísk
Doechii, vlastným menom Jaylah Ji’mya Hickmon, sa narodila vo floridskom meste Tampa v roku 1998. Dnes ju mnohí poznajú ako The Swamp Princess, alebo princezná z močarísk – sama sa tak nazýva aj v piesňach a vraví, že tým odkazuje na Tampu.
„Miami je pre mňa skôr mesto a Tampa je skôr ako malá odpadková zóna z obytných prívesov,“ vysvetlila pre magazín Interview. Fanúšikom skupinovo hovorí The Swamp, teda močiar.

Meno Doechii nie je len jej hudobné alterego, ale persóna, v ktorej našla bezpečie. Pre magazín The Cut povedala, že v čase, keď ju spolužiaci na základnej škole brutálne šikanovali, jej Boh zoslal myšlienku, a to konkrétne pseudonym Doechii.
„Vtedy mi to prišlo ako ochranný štít. V podstate mi to ukázalo cestu, ktorou som sa rozhodla ísť,“ spomína raperka. Tento pseudonym, ktorý jej prišiel do mysle ako akýsi duchovný zásah, jej neskôr pomohol na ceste k sebarealizácii. Doechii sa stal symbolom jej umeleckej slobody a ochrany pred vonkajším svetom.
Napriek tomu, že jej rodné mesto nebolo hudobným centrom, Doechii nikdy neprestala veriť v svoju hudobnú víziu. Začala tvoriť piesne, ktoré najprv nahrávala a zdieľala na SoundCloude.
Neskôr prišla aj na youtube, kde začala zverejňovať nielen hudbu, ale aj vlogy, ktoré odhaľovali jej osobnosť a kreatívny proces. S pribúdajúcimi videami sa jej publikum začalo zväčšovať. Nešlo však len o samotné videá, ale aj o autentickosť, ktorú Doechii do svojich projektov vkladala.
„Vyhodili ma, vďaka Bohu,“ hovorí v jednom z vlogov, v ktorom sa nonšalantne rozpráva s publikom, dáva si čipsy a nahlas premýšľa, že od druhého dňa začne hľadať stáž alebo inú príležitosť v hudobnom priemysle. „Veď nemám čo stratiť,“ hovorí úprimne.
Nezamestnaná, bez peňazí a zatiaľ bez úspechu sa tak naplno vrhla za svojimi snami. Bol to hádam najzásadnejší moment v tvorivom procese Doechii, pretože sa v tom období rozhodla aplikovať princípy knihy The Artist’s Way od Julie Cameron. Kniha sa zameriava na budovanie kreativity a obnovenie vzťahu k umeniu a zohrala dôležitú úlohu v jej osobnom a umeleckom raste.
Tento proces, ktorý spočíval v uzavretí sa a v intenzívnej práci na svojich piesňach, jej pomohol nielen v rozvoji jej hudby, ale aj v posilnení vnútornej sebadôvery. Uvedomila si, že pre umelca je kľúčové byť autentický a vytvárať len to, čo je pravdivé k sebe samému.
Proces fungoval a Doechii v roku 2019 vydala svoje prvé EP s názvom Coven Music Session, Vol. 1. Nasledujúci rok debutovala s albumom Oh the Places You’ll Go, koncepčným albumom pomenovaným podľa populárnej detskej knihy Dr. Seussa.

Tiktoková viralita jej pomohla nájsť vydavateľstvo
Zlomový okamih nastal práve s albumom Oh the Places You’ll Go, keď sa jej pieseň Yucky Blucky Fruitcake stala virálnou na tiktoku. Tento úspech pritiahol pozornosť Anthonyho Moosa Tiffitha jr., prezidenta Top Dawg Entertainment (TDE), jednej z najrenomovanejších hudobných značiek, ktorá stojí za hviezdami ako Kendrick Lamar, SZA a Schoolboy Q.
Presťahovala sa do Los Angeles, kde jej Tiffith poskytol nielen strechu nad hlavou, ale aj príležitosť pracovať na hudbe pod jeho vydavateľstvom. V roku 2022 napokon podpísala s vydavateľstvom zmluvu, čo jej otvorilo dvere aj k hviezdnym spoluprácam.
Virálnou bol aj hit What It Is, ktorý ukazuje, že Doechii vie aj spievať a nielen rapovať. Ak v posledných rokoch využívaš tiktok, je veľmi pravdepodobné, že sa pieseň objavila aj na tvojom feede.
Loading
@iamdoechii_
Nielen silné punchlines, ale aj silný vizuál
Doechii patrí medzi tie umelkyne, ktoré rovnako ako hudbu formujú aj svoj vizuálny jazyk.
Jej štýl vytvára dialóg medzi estetikou afro-futurizmu, queer identity a južanskej rapovej tradície – a sama Doechii sa nebojí poprieť pravidlá krásy, ktoré jej boli nanútené. Známa je napríklad tým, že veľmi viditeľne nosí pásku na tvár.
Tento starý hollywoodsky trik pomáha nadvihnúť časť tváre pre vyhladený a pevnejší efekt, no väčšinou si pásku celebrity skrývajú. Doechii ju má veľmi viditeľnú, nosí ju aj cez vlasy, a je zjavné, že efekt sa jej jednoducho páči.
Jej štýl je veľmi viditeľný aj vo videoklipoch, v ktorých rada experimentuje, ale používa aj vizuál, ktorý už z rapovej scény poznáme. Ak chceš jej štýl spoznať viac, pozri si klipy k piesňam Persuasive a Stressed, alebo jej živé vystúpenia.
Vystúpenie na BET Awards v roku 2022 vo fluorescenčnom latexe, s vojenskou choreografiou a rapovým battle štýlom pripomínalo éru Missy Elliott a Lil’ Kim, no s jasným odkazom: Doechii je nová kapitola.
Doechii je niekde na priesečníku medzi grunge, avantgardným streetwearom a vysokou módou. Módne domy ako Balenciaga, Off-White a Prada sú len niektoré z luxusných značiek, ktoré Doechii pravidelne nosí, no nie vždy sú jej módne rozhodnutia bezproblémové.
Na nedávnej MET gala vyvolala rozruch, keď prišla celá oblečená v značke Louis Vuitton – vrátane malého prostetického loga, ktoré mala na líci a vyzeralo, akoby bolo vpálené do jej kože. Pripomínalo to označenie otrokov a zapredanosť značke, a hoci mnohé módne magazíny krok chválili, komentátorka magazínu Allure hovorí, že jej bolo zle pri pohľade na tento detail.
Doechii mala na sebe na mieru vyrobený, monogramovaný outfit od Damier Azur, ktorý zostavil kreatívny riaditeľ značky Pharrell Williams. V rozhovore na červenom koberci povedala, že sa inšpirovala knihou Monicy L. Millerovej z roku 2009 s názvom Otroci módy: Černošský dandyizmus a štýl čiernej diasporickej identity, ktorá inšpirovala tému tohtoročného galavečera.
Pokiaľ ide o štýl, prepája ho na vlastnú identitu. Doechii je otvorene kvír a jej identita je integrovaná do tvorby aj výzoru. V rozhovore pre Cosmopolitan povedala, že sa dlho necítila byť dosť čierna alebo dosť kvír, no práve umenie jej pomohlo tieto identity prijať naplno.
„Moja doslovná existencia ako kvír černošky je významným príspevkom k hip-hopovému žánru,“ povedala.
Aj jej klipy a texty sú naplnené fluiditou: objavuje sa v mužských aj ženských úlohách a jej lyrika je často nežná aj surová zároveň. Okrem referencií často používa alteregá, vety z evanjelií, černošský slang, popkultúrne aj náboženské odkazy.
Umelkyňa, ktorej prácu si vážia aj ostrieľaní raperi
Doechii vie, kým je, a vedela to odjakživa. Predovšetkým sa vníma ako umelkyňa a tak pristupuje aj k svojej tvorbe a sebaprezentácii, hovorí pre magazín Dazed.
„Mojou povinnosťou ako umelkyne je byť úplne úprimná. Vašou úlohou je kritizovať, vašou úlohou je konzumovať. Vašou úlohou je súdiť. Ale sochy kritikom nestavajú. Nikdy som nevidela sochu kritika, nikdy som nevidela sochu hejtera,“ povedala s tým, že kritika nie je dôležitejšia ako umenie, a na tom jej záleží.
V mnohom ju inšpirujú raperi z nultých rokov, priznáva, že ju kreatívne inšpiroval aj Kanye. Práve podľa neho kedysi napísala pieseň Nosebleeds.
Pracuje v nej s konceptom, že práve vyhrala Grammy, a parafrázuje tam drzú, no pravdivú Kanyeho frázu: I guess we'll never know (Nikdy sa to nedozvieme).
Použil ju pri preberaní svojej Grammy, keď povedal, že všetci by chceli vedieť, čo by spravil, ak by ocenenie nezískal. Jeho odpoveď bola, že to sa už nikdy nedozvieme – lebo vyhral.
Kanye West momentálne čelí ďalšej kritike, vydal totiž track, v ktorom otvorene obdivuje Hitlera. O Doechii sa tiež v minulosti vyjadril ako o „industry plant“, čiže umelkyni, ktorú umelo vytvoril hudobný priemysel.
Raperka si Nosebleeds odložila na neskôr a povedala si, že až vyhrá ona, singel vydá. V roku 2025 sa jej tento cieľ splnil, a pieseň má aktuálne 1,6 milióna videní na Youtube.
Jej tvorbu si však už dávnejšie všimli v NPR, kde ju pozvali vystúpiť v rámci série koncertov Tiny Desk, či v tíme Stephena Colberta. Tieto živé vystúpenia potvrdili jej pozíciu na hudobnej scéne a tiež ukázali, že vie vytvoriť silnú, autentickú atmosféru aj mimo štúdia.
Nielen médiá, ale aj ďalší tvorcovia si jej prácu všímajú a obdivujú, píše magazín Complex. SZA ju označila za jednu z najzaujímavejších a najsľubnejších umelkýň dneška. Na sociálnych sieťach k nej obdiv zdieľali Doja Cat, Billie Eilish, či Hayley Williams, frontmanka skupiny Paramore. Tá vyjadrila obdiv k tomu, ako Doechii dokáže kombinovať rôzne hudobné žánre a zároveň si zachovať svoju autentickosť.
Tyler, The Creator sa tiež verejne vyjadril, že Doechii má neobyčajný talent, ktorý sa v súčasnej rapovej scéne často nevidí. Napokon s ňou aj spolupracoval na piesni Balloon z jeho albumu Chromakopia a chválil Doechii, že jej schopnosť hrať sa s rôznymi štýlmi a zároveň zostať verná svojej autenticite vyčnieva z davu.
Už od začiatku ju chválil aj Kendrick Lamar, za jej schopnosť prepájať osobné príbehy s umením, ktoré má schopnosť rezonovať s rôznymi poslucháčmi. Jej hudba je podľa neho hlasom novej generácie, ktorá je pripravená vyzvať status quo.
No a vystúpenia Doechii ako predskokanky na turné svetových hviezd ako Beyoncé, SZA a Doja Cat sú len ďalším dôkazom toho, že jej hudba získala uznanie aj u tých najväčších.
Svoju brutálnu úprimnosť pri tvorbe si drží dodnes, v piesňach ako Denial Is A River alebo Stanka Pooh ťa ňou odrovná. Aktuálne druhýkrát prechádza aj knihou The Artist's Way, vyzerá to teda tak, že čoskoro prídu nové piesne a album, a v rozhovoroch Doechii sľubuje, že to nebude nič, čo sa od nej prirodzene očakáva.