Martin Feč z firmy, ktorá ponúka súkromné lety: Ak máš šťastie, letieť sa dá za menej ako 1000 eur

Začínal v aerolíniách Sky Europe.

Martin Feč je rodák zo Svidníka.Martin Feč je rodák zo Svidníka. (Zdroj: Charter Advisory)

Keď si pred rokmi Martin Feč uvedomil, ako často lietajú súkromné lietadlá po svete prázdne a ako často namiesto lietania len stoja zaparkované v hangároch, zaumienil si, že to chce zmeniť. Chcel zefektívniť svet letectva.

Z mladíka, ktorý kedysi brigádoval v slovenských aerolinkách SkyEurope Airlines, je dnes šéf spoločnosti Charter Advisory, ktorá klientom sprostredkúva súkromné lety najmä v Európe, ale aj po celom svete. Firma má zákazníkov prevažne v Českej republike a na Slovensku.

Súvisiaci článok Ondrej je šofér autobusov v Nórsku: Plánujem si tu kúpiť dom, hypotéku mi na to ani nebude treba Čítajte 

Privátne letectvo však v posledných rokoch prestalo slúžiť len bohatým klientom, ktorí si vážia svoj čas, chcú sa efektívne presúvať a potrpia si na diskrétnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Ako hovorí Feč, aj medzi zákazníkmi Charter Advisory sa vytvorila nová skupina klientov, ktorá až toľko peňazí nazvyš nemá, ale súkromné lety si chce aj tak vyskúšať.

A tak namiesto prázdnych preletov lietadiel medzi destináciami, kde na nich čaká zákazník, dnes vďaka takzvaným empty legs môžeš na palube súkromného lietadla cestovať aj ty s rodinou, partnerom, kamarátmi či dokonca so svojím štvornohým miláčikom. Keď sa ti pošťastí, možno aj za pár stoviek eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomínate na časy, keď ste brigádovali v slovenskej leteckej spoločnosti SkyEuropes s láskou aj napriek tomu, že potom skrachovala?

Na tie časy spomínam len s láskou. Aj keď koniec bol smutný, dalo mi to obrovské množstvo skúseností. S odstupom času sa ma ľudia pýtali, prečo som v SkyEurope pracoval aj v čase, keď nám už nechodili výplaty načas alebo nechodili vôbec.

SkryťVypnúť reklamu

Bol som vtedy študent, dostal som sa k práci, o ktorej som sníval, a ešte som za ňu bol aj platený lepšie, ako som očakával. Dalo mi to veľa skúseností, vďaka ktorým som dnes tam, kde som.

SkyEurope Airlines boli lowcostom, ale nebol to lowcost ako dnešné nízkonákladové aerolinky v Európe. SkyEurope sa snažili viac dbať na zákaznícky zážitok, čo mi bolo veľmi blízke.

Náš produkt nebol zlý, skôr sme sa sústredili na efektivitu a znižovanie nákladov všade naokolo. Keď lietadlo vieme na letisku otočiť za 30 minút, tak ho nemusíme otáčať za 60 minút. Lietadlo je vyrobené na to, aby lietalo. Len keď lieta, tak zarába peniaze.

Sledujete dnes z pozície šéfa firmy, ktorá sprostredkúva súkromné lety, ako sa vyvíja trh s klasickými či nízkonákladovými aerolinkami?

SkryťVypnúť reklamu

Celý trh sa ovplyvňuje navzájom. Pokiaľ klasické aerolínie zavedú linku, na ktorej predtým cestujúci lietali súkromnými lietadlami, pretože sa do destinácie chceli dostať priamym letom, tak nám to môže ubrať zákazníkov.

Sledujem, aké trendy sa rozvíjajú. Sledujem spolupráce medzi spoločnosťami, ako sa menia obchodné modely, čo nové prináša trh. Najviac sa však zameriavam na charterové lietanie.

Kedy ste si prvýkrát uvedomili, že na svete máme priveľa súkromných lietadiel, ktoré lietajú primálo alebo príliš často prázdne bez pasažierov na palube, a dalo by sa to využiť na váš biznis?

Bol to jeden z impulzov, prečo sme firmu zakladali. Najskôr sme tento návrh ponúkli manažmentu spoločnosti, kde som predtým pracoval, ale nebol prijatý, tak sme si uvedomili, že sa musíme postaviť na vlastné nohy.

SkryťVypnúť reklamu

Mindset ľudí sa mení.

Privátne letectvo vznikalo tak, že bohatí ľudia, ktorí dbajú na efektívne využívanie svojho času, si povedali, že si kúpia súkromné lietadlo na svoje súkromné účely. Alebo lietadlo prenajímali okruhu svojim známym a tam sa to končilo. Ročne stroj nalietal možno sto hodín, čo je žalostne málo.

Ako sa teda zmenil pohľad ľudí?

Začal sa meniť nástupom technológií a s príchodom zdieľanej ekonomiky. Na lietadlá prestali pozerať ako na svojich miláčikov, ale pochopili, že z toho môžu mať biznis.

Majú personál, ktorý sa o lietadlo stará, takže aj keď ho prenajmú cudzím ľuďom, nie je to také, ako keby niekoho nechali šoférovať svoje lamborghini. Začali byť naklonení prenájmu, čo nám hralo do karát.

Vaša spoločnosť nevlastní žiadne lietadlá ani nezamestnáva pilotov, napriek tomu ponúka klientom súkromné lety. Ako to kedysi prebiehalo, keď ste firmu zakladali a potrebovali ste zohnať prvé lietadlá od firiem či bohatých majiteľov, ktoré by ste vedeli ďalej sprostredkovať?

SkryťVypnúť reklamu

Náš začiatok bol jednoduchší v tom, že sme už mali prehľad o lietadlách, ktoré sú dostupné na trhu. Ktoré sú už pripravené na prenájom. Zjednodušene povedané, fungovalo to ako klasický agentúrny predaj – zákazník chce niekam letieť, my vieme zaobstarať lietadlo.

Nechceli sme však len sprostredkovať let, chceli sme zákazníkom poskytnúť komplexný zážitok z toho, že využíva privátne lietanie. Vieme mu splniť požiadavky, vybrať lietadlo podľa veľkosti, doletu či ceny. Overiť spoločnosť, ktorá stroj vlastní, zistiť, aké služby ponúka a ak nie sú dostatočné, vieme ich doplniť my.

Keď náš klient doletí do destinácie, chce ísť priamo na obchodné rokovanie. Preto mu rovno vieme zabezpečiť lokálny transfer, dopraviť ho tam, kam potrebuje, bez toho, aby on musel čokoľvek urobiť.

SkryťVypnúť reklamu

Chápali v tom čase majitelia lietadiel, čo od nich chcete? Dôverovali vám?

Majiteľom lietadiel a firmám, ktoré lietadlá vlastnia, sme ukázali naše skúsenosti. Je to podobné ako na pracovnom pohovore. Museli sme popísať to, prečo sme pre nich správny kandidát, ktorý sa o lietadlo dokáže postarať. Musí zafungovať aj ľudská chémia, vzniknúť dôvera. Potom prichádza na rad debata o podmienkach spolupráce.

Budeme si môcť v budúcnosti vyklikať let súkromným lietadlom tak rýchlo a jednoducho, ako si dnes vyklikávame ubytovanie na dovolenku?

Stále vidíme, že privátne letectvo by mohlo byť efektívnejšie a dostupnejšie. Bolo by skvelé, keby si človek mohol privátny let vyklikať priamo. A ešte by mohol byť aj lacnejší ako dnes. To sa podľa nás dá dosiahnuť efektívnejším využívaním lietadiel, čomu sa posledné roky venujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Hľadáme spôsoby, ako to dosiahnuť. Zlepšujeme svoju dátovú analýzu, snažíme sa dostať do bodu, keď vďaka tomu vieme jedným lietadlom za jeden deň realizovať viacero obchodných zákaziek – letov. Pracujeme na tom, aby medzi zákazkami bola minimálna vzdialenosť. Keď lietadlo doletí do Paríža, v ideálnom prípade ďalší zákazník čaká v Paríži a odlietame rovno odtiaľ.

Keď si chcem zaplatiť súkromný let, do akej miery je to dnes vo vašej firme automatizovaný proces a do akej miery do toho vstupuje ľudská ruka?

Pokiaľ by sme mali let realizovať dnes alebo zajtra, musíme rýchlo identifikovať vhodné lietadlo. To vyžaduje veľa manuálnych inputov. Máme podporné systémy, ktoré zjednodušujú prenos dát od prevádzkovateľov lietadiel k nám, ale je potrebné manuálne zadať parametre a vyhodnotiť, ktoré lietadlo je k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu

Mám však víziu, ako by to raz mohlo vyzerať. Pokiaľ by napríklad išlo o let z Bratislavy do Paríža, letelo by sa na letiská, ktoré sú jednoducho obslúžiteľné, nie sú náročné z hľadiska zvládania počasia a nečelia príliš veľkej obsadenosti, takýto let by sme pri plánovaní v predstihu vedeli zrealizovať automaticky. Ale zatiaľ to je hudba budúcnosti.

Aké je dnes postavenie Charter Advisory na európskom trhu?

V Českej republike a na Slovensku máme vybudovanú základňu stálych zákazníkov, ktorí s nami lietajú pravidelne.

Európskemu trhu dominujú veľké brokerské domy, ktoré majú pobočky po celej Európe aj v jednotlivých mestách v Nemecku či vo Francúzsku. My staviame na osobnom prístupe a pri stálych klientoch často vieme, kam sa s rodinou radi vyberú na dovolenku alebo aké športy ich bavia. Vďaka tomu ich vieme v pravý čas osloviť ponukou letu, ktorá presne zodpovedá ich záujmom.

SkryťVypnúť reklamu

Hovoríte, že máte vybudovanú základňu klientov. Ako veľmi si potrpia na prémiovosť celého zážitku z objednania súkromného letu?

Poskytujeme luxusnú službu. Mnoho zákazníkov ju využíva najmä pre časovú efektivitu, ale stále je to luxusný produkt, ktorý si zaslúži individuálny prístup. Náš personál školíme tak, aby vedel reagovať na priania a potreby zákazníka.

Máme klientov, ktorí často cestujú vo večerných hodinách alebo cez víkendy, takže ak im chceme byť k dispozícii stále, nedá sa to pokryť jedným človekom. Je jedno, kto danú zákazku rieši, vždy sa snažíme poskytovať rovnako kvalitnú službu.

Máte aj klientov, ktorí si konkrétneho zamestnanca obľúbia natoľko, že chcú komunikovať už len s ním?

To sa stáva, je to súčasť každého biznisu. Sme len ľudia a naše služby vieme poskytovať len vďaka zamestnancom, ktorí pre nás pracujú. Je prirodzené, že sa medzi nimi a klientmi vytvára vzťah. Máme aj prípady, keď si zákazník vyslovene vyžiada konkrétneho obchodníka, s ktorým chce riešiť všetko.

SkryťVypnúť reklamu

V rozhovore pre Forbes ste v roku 2023 skonštatovali, že sa z privátneho letectva postupne vytráca zameranie na diskrétnosť a čoraz viac ľudí sa chce letom v súkromnom lietadle pochváliť napríklad na sociálnych sieťach. Vytvoril sa u vás nový segment takýchto zákazníkov?

Podľa mňa to súvisí s vývojom spoločnosti. Všetci sme boli ochotní stratiť dávku slobody výmenou za rýchlejší prístup k informáciám, pretože sme všetko zdigitalizovali. Stále máme veľkú časť zákazníkov, pre ktorých je diskrétnosť dôležitá, ale vzniká nám aj nový segment zákazníkov.

Sú to pasažieri, ktorí si svoj zážitok radi zdokumentujú a podelia sa oň na sociálnych sieťach. A okrem toho vzniká aj segment zákazníkov, ktorí si chcú let privátnym lietadlom vyskúšať. Tak, ako pred desiatkami rokov bolo lukratívne vôbec letieť lietadlom, teraz sa aj privátna letecká doprava stáva dostupnejšou.

SkryťVypnúť reklamu

Čím to je?

Môžu za to empty legs, teda lety, ktoré sa musia presunúť medzi letiskami za zákazníkmi, ale na konkrétny let klienta nemajú, a tak by za bežných okolností leteli prázdne.

Keďže tento let, empty leg, by sa aj tak musel zrealizovať a my by sme naň museli vynaložiť náklady, trh zareagoval tým, že začal ich ceny znižovať a ponúkať ich širšiemu spektru zákazníkov.

Namiesto toho, aby stroj letel za zákazníkom prázdny, teraz napríklad za polovičnú cenu odvezie niekoho, kto si chcel privátne lietadlo vyskúšať.

Narazil som už na skupiny na facebooku, kde rôzne spoločnosti ponúkajú empty legy po celej Európe za nízke ceny. Do akej miery sa tento fenomén rozbehol aj u nás?

Registrujeme narastajúci záujem, už sme viacero takýchto letov realizovali. Ak chce človek využiť empty leg, musí byť časovo flexibilný. Je to opačný koncept ako bežné letenky. Čím bližšie je deň a čas odletu, tým nižšie sú ceny. Ak už vieme, že ten let nedokážeme obsadiť klasickým klientom, tak ho dopredávame za nižšiu cenu.

SkryťVypnúť reklamu

Vyslovene lukratívna cena sa dá dostať jeden, maximálne dva dni pred odletom. Tieto lety sú čoraz populárnejšie a vznikajú pre nich rôzne platformy, čo je skvelý signál, že trh má o tieto lety záujem.

Ďalším krokom bude podľa mňa zjednotenie týchto platforiem. Ak niekto ponúka empty leg na facebooku, zvyšuje sa riziko, že ide o podvod.

Keby som si teraz chcel nájsť empty leg, ktorý prevádzkujete vy, viem sa k tomu niekde dopátrať?

Na našich stránkach pravidelne aktualizujeme ponuku empty legov. Ceny sa menia dynamicky, finálna cena môže byť dokonca aj nižšia ako cena, ktorú indikatívne zverejníme na webe. Ak má niekto záujem o empty leg, môže sa nám aj ozvať telefonicky či e-mailom a povedať nám svoje požiadavky a možnosti.

Sú ľudia, ktorí si to chcú vyskúšať, povedia nám, že sú ochotní zaplatiť 2000 eur, pretože sa na to poskladajú traja kamaráti, a potom už len čakajú, či sa niečo objaví. Ak im je jedno, kam poletia, tak na nejaký empty leg natrafia.

SkryťVypnúť reklamu

Nevýhodou však je, že empty leg je v drvivej väčšine prípadov jednosmerný let. Naspäť sa preto musíš vrátiť štandardnou linkou, alebo si zaplatiť plnú cenu za privátne lietadlo.

Čítal som, že cena za privátny let naprieč Európou sa môže pohybovať okolo 10- až 15-tisíc eur. Keby som chcel letieť z Bratislavy do Paríža, koľko by stál klasický privátny let a koľko by mohol stáť empty leg?

Keď si zrátame fixné náklady na lietadlo na rok, povieme si, koľko hodín očakávame, že nalieta, pripočítame k tomu variabilné náklady, ako sú údržba, palivo či vybavenie na letisku, tak jednosmerná letenka z Bratislavy do Paríža môže vyjsť odhadom približne 12-tisíc eur.

Cena empty legu sa odhaduje ťažšie. Kedysi trh fungoval tak, že ak bol klient v Paríži a my sme preňho museli poslať lietadlo z Bratislavy, musel zaplatiť aj za to, že lietadlo odletelo prázdne do Paríža. Dnes to funguje inak, cenotvorba sa upravila a do úvahy sa začali brať práve empty legy.

SkryťVypnúť reklamu

Keď zákazníkovi poviem, že si musí zaplatiť aj za náklady na let do Paríža, kde ho lietadlo vyzdvihne, a on skontroluje konkurenciu a zistí, že je oveľa lacnejšia, tak sa pripravím o biznis. Dopredaj empty legov sa preto stal súčasťou hry. Ak by sa však stalo, že by takáto zákazka do Paríža pokryla celé náklady na let, v takom prípade si viem predstaviť, že by takýto empty leg mohol stáť aj 1000 eur.

To je minimálna hranica, na ktorú sa človek môže dostať?

Dokonca sú aj nižšie sumy. Povedal by som, že empty leg sa občas dá zohnať aj rádovo v stovkách eur.

Ako si má bežný človek predstaviť úroveň komfortu privátneho letu?

Štandardne to vyzerá tak, že klient sa dopraví pred terminál, kde ho čaká zamestnanec pozemného vybavenia letiska a väčšinou aj pilot lietadla. Pilot sa klientovi predstaví, sprevádza ho bezpečnostnou kontrolou a potom spoločne nastupujú do lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

Terminál je navyše oveľa menší ako klasické terminály, takže hovoríme o vzdialenostiach len pár metrov. Lietadlo zvyčajne stojí na stojisku tesne pred východom z terminálu, ale ak nie, tak zákazníka k stroju odvezie minivan.

Do lietadla sa následne naloží batožina, klient sa usadí v kabíne, od personálu dostane bezpečnostné inštrukcie a ide sa na odletovú dráhu.

Koľko trvá celé vybavenie na letisku až po odlet?

V ideálnom prípade trvá proces od príchodu k terminálu po odlet len okolo pätnásť minút. V posledných rokoch je však vzdušný priestor oveľa obsadenejší, a tak sa najmä v letných mesiacoch stáva, že ak klient príde na odlet v priveľkom predstihu alebo mešká, tak si pilot musí počkať na pridelenie nového odletového slotu alebo musí počkať na svoj originálny slot.

Takže to nefunguje tak, že by mi letisko okamžite prispôsobilo čas odletu len preto, lebo letím súkromným lietadlom a nie komerčnou linkou?

To nie. V súkromnom lietadle má klient instantný prístup na letisku aj v službách personálu, ale z odletovej dráhy musia postupne odletieť všetky lietadlá a to má svoju postupnosť a pravidlá. Občas sa dá odlet urýchliť, ak klient príde v predstihu, pilot pošle veži ready message a ona ho zaradí na skorší slot.

Zvykne šéf firmy sprostredkujúcej privátne lety lietať súkromnými lietadlami?

Minimálne. Občas empty legmi. Pracovné cesty však realizujem klasickými linkovými letmi alebo autom. Naša firma ešte nedosiahla také rozmery, aby bol môj čas natoľko drahý, že by som si to mohol kompenzovať cestovaním súkromným lietadlom.

A lietate aj nízkonákladovými spoločnosťami?

Jasné, lietam aj nízkonákladovkami. Mám však jednu spoločnosť, ktorej sa snažím vyhnúť. Ak napríklad neexistuje iný priamy let do destinácie alebo mám program nastavený tak, že mi vyhovuje práve let nízkonákladovky, tak to vôbec neriešim. Na palube mám svoju metódu, ako sa vypnúť od okolitého prostredia, buď chcem zrelaxovať, alebo sa sústrediť na prácu, ktorú musím dokončiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu