Keď Paula Zbrehová dokončila bakalárske štúdium v Anglicku, vedela, že chce ešte spoznávať svet a cestovať. Robila delegátku pre cestovnú agentúru, ale nedostala sa do exotiky, tak vzala svoj osud do vlastných rúk.
Poslala si životopis do spoločnosti Royal Caribbean, ktorá prevádzkuje luxusné plavby na lodiach pod značkou Celebrity Cruises. Ide o menšie, luxusnejšie a elegantnejšie lode s kapacitou od 2500 do 3500 pasažierov.
Prešla výberovým konaním a odrazu sa plavila na obrovskej výletnej lodi po Karibiku. Momentálne sa vrátila z plavby po Ázii, na ktorú sa nechala priradiť, pretože chcela vidieť Japonsko. Videla toho však oveľa viac.
Ako hovorí, tráviť šesť mesiacov bez dovolenky na výletnej lodi, to nie je práca pre každého, ale ona sa v nej našla. Ponorkovú chorobu z kolegov vraj nemá, len jej občas lezú na nervy. Ale to je celkom normálne nielen na lodiach.
Študovala si múzické umenie v anglickom Newcastle a pomedzi to si pracovala ako delegátka cestovnej kancelárie na Cypre. Táto skúsenosť ťa priviedla k práci na výletných lodiach?
Chcela som pracovať v teple, takže do úvahy pripadala pozície delegátky v exotických krajinách, lenže cestovky do takýchto destinácií posielajú skúsenejších ľudí. Nedostala som sa tam.
K lodiam ma dostal môj ujo. On už dlhšie pracoval na výletných lodiach pre Royal Caribbean, tak mi povedal, nech to skúsim aj ja. V roku 2023 som skončila na škole v Anglicku, dokončila sezónu na Cypre a v septembri som sa hlásila na lode.

Prebieha pohovor na prácu na lodiach podobne, ako napríklad v aerolinkách? Veľký nábor, stovky záujemcov niekde v konferenčnej hotelovej sále a viacero kôl?
Moja skúsenosť bola iná. Jednoducho som si otvorila stránku Royal Caribbean, klikla na sekciu kariéra, našla si vhodnú pozíciu a vyplnila formulár. Potom musíš čakať. Niekto čaká dva mesiace, niekto štyri a niekto sa nedočká vôbec.
Ja som sa dočkala, po dvoch mesiacoch som mala prvý pohovor. Dostala som sa do ďalšieho kola, ktorým som úspešne prešla, a tak ma prijali. Ale viem, že spoločnosti ako Royal Caribbean robia aj veľké nábory, napríklad pre pozície chyžných či čašníkov.
Na akú pozíciu si sa dostala?
Moja pozícia sa volá destination specialist. Sme menší tím ľudí, ktorých cieľom je, aby sa pasažieri nezdržiavali počas celej plavby len na lodi. Chceme, aby sa vybrali aj na výlety v miestach, kde naša loď zastavuje v prístavoch.
My výlety pripravíme, predstavíme ich pasažierom, ponúkneme im možnosť, ktorá im najviac vyhovuje a potom im výlet predáme. To je naša zodpovednosť.
Hovoríš, že ste na lodi menším tímom. Prečo je vás málo?
Je nás málo, v tíme sme asi deviati, pretože viac nás na lodi ani netreba. Máme pultík vedľa pultíka guest relations, kde pasažieri chodia stále niečo riešiť, takže sa väčšinou pristavia aj pri nás. Vždy sú zvedaví, aké exkurzie im vieme ponúknuť.
Inak sa popri ponúkaniu exkurzií venujeme aj menej zaujímavej administratívnej práci, keď robíme reporty alebo komunikujeme s lokálnymi cestovnými kanceláriami, s ktorými výlety organizujeme.
Keď loď zakotví v prístave, sme vždy prví hore. Ideme nachystať divadlo, kde prebieha check-in pasažierov, dohliadame na to, aby v prístave bolo prichystané dostatočné množstvo autobusov. Potom si ľudí onálepkujeme podľa autobusov a vyšleme ich na výlet. Ak v daný deň nemám na starosti prístav, mám do poobedia voľno.
Na akých lodiach pracuješ?
Pracujem na lodiach spoločnosti Celebrity Cruises, ktorá patrí pod firmu Royal Caribbean. Máme kolegu, ktorý nás na jednotlivé lode prideľuje a stará sa o to, ktorý zamestnanec bude pracovať na konkrétnej plavbe.
Máme lode s menšou kapacitou. Zatiaľ čo Royal Caribbean má lode s kapacitou aj 7000 pasažierov, naša najväčšia má kapacitu okolo 3500 cestujúcich.
O loď si ako zamestnanec môžeš aj zažiadať, nemusí ti byť vždy len pridelená, a tento kolega sa snaží každému čo najviac vyhovieť. Napríklad teraz som sa vrátila z plavby v Ázii, pretože som veľmi túžila vidieť Japonsko. Nečakala som, že to schvália, ale schválili mi to. To bola loď s kapacitou 2500 ľudí.
Robíte plavby napríklad aj v Európe, alebo sú výletné lode skôr záležitosťou exotickejších regiónov niekde v Ázii?
Lode sú všade. Všade, kde existuje prístav pre veľké výletné lode, tam sa robia plavby. Austrália, Nový Zéland, Havaj, Karibik, Južná Amerika, Aljaška.

V posledných rokoch sa veľa hovorí o hrozbách masového turizmu, ľudia v destináciách ako Benátky dokonca protestujú proti turistom, ale aj kotveniu veľkých výletných lodí v historickom centre mesta. Riešite aj takéto výčitky zo strany hostí či domácich v prístavoch?
Ešte som nebola na plavbe v Európe, takže som o tom veľmi nepočula, ale chápem to. V európskych destináciách možno výletné lode ani nepotrebujú, lebo majú tak veľa turistov. Ale v krajinách ako India či Indonézia, kde sme teraz boli, tak podľa mňa miestnej ekonomike prinášame dosť veľa.
Keď do prístavu donesieš tisíc ľudí, ktorí idú na výlet a míňajú peniaze, určite z toho niečo majú aj lokálni predajcovia. My sa o to navyše snažíme, urgujeme ľudí, aby podporili lokálny turizmus, pripravili si tringelty pre šoférov a sprievodcov.
Najhlasnejšími kritikmi sú zvyčajne majitelia reštaurácií, ktorí sa hnevajú, že ľudia majú na výletných lodiach plnú penziu, a tak len prídu do mesta, všetko si obzrú, kúpia pár suvenírov, ale najedia a napijú sa naspäť na lodi.
Na celodenných výletoch máme v cene zahrnutý aj obed v reštaurácii, ale vždy všetci jedia v konkrétnej reštaurácii, takže chápem, že to môže niektorým majiteľom podnikov prekážať.
Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň, keď sa plavíte v Ázii, ale ty si tam ešte nikdy nebola, pričom tvojou úlohou je ponúkať a predávať zájazdy po miestnych pamiatkach?
Výlety sú vopred naplánované, ľudia si ich dokonca vedia vybrať aj vopred cez internet. Ale veľa ľudí to nerieši vopred, riešia to až priamo na lodi s naším tímom. To, ako vyzerá môj bežný pracovný deň, záleží do toho, či máme sea day alebo port day.
(sea day je deň strávený plavbou na mori, port day je deň, keď loď kotví v prístave, pozn. red.)
Keď sa celý deň plavíme, až tak veľa toho nemáme. Od deviatej do deviatej máme otvorenú recepciu, kde stále niekto je, aby si pasažieri mohli hocikedy zakúpiť výlety. Inak riešime administratívu a maily.
Sea days veľmi radi nemáme, pretože sme v tíme všetci dosť akční. Keď zakotvíme v prístave, od rána sme na nohách. Jeden človek má vždy na starosti prístav. Na ilustráciu, na poslednej 12-dňovej plavbe sme kotvili v desiatich prístavoch, takže toho vie byť dosť. Každý má na starosti jeden prístav, ale občas aj dva za plavbu.
Počas dní, keď loď kotví v prístave, teda máte poriadne nabitý program?
Ráno robíme check-in, organizujeme ľudí, chystáme pre nich papiere a oznamy. Keď je check-in dokončený, manažérka nám zvonku oznámi, že je všetko pripravené a môžeme ľudí začať posielať von do autobusov. Výlety sa začínajú.
Človek, ktorý má na starosti prístav, medzitým ide von k lokálnej agentúre, s ktorou výlet organizujeme, a preberá si lístky, prepočítava sumy, či všetko sedí. Následne je po celý deň kontaktnou osobou, ktorej sprievodcovia volajú, ak sa niečo stane. Napríklad, ak dôjde k úrazu. Akýkoľvek incident na výlete musíme mať zdokumentovaný.
My ostatní medzitým máme voľno až do piatej poobede, kým sa ľudia nevrátia z výletov. Potom opäť otvárame pultík, kde sa dajú zakúpiť výlety.
Predpokladám, že aj úrazy sa na výletoch stávajú celkom často. Stalo sa tvojím klientom už aj niečo vážnejšie?
Na prvej lodi v Karibiku sa chcel ísť jeden pán silou-mocou potápať. Bolo to na ostrove Grand Cayman, kde sme mali dobrý výlet. Dalo sa tam ísť potápať k vraku lode. On chcel ísť, tak som mu ja sama ten výlet predala.
Vysvetlila som mu, že bude musieť podpísať papier o svojom zdravotnom stave, povedala som mu o všetkých rizikách, ale on sa rozhodol aj tak ísť. Manželka s ním ísť nechcela. On na tej exkurzii zomrel. Mal problémy so srdcom, ktoré zatajil, formulár nevyplnil pravdivo a potom ho už len z vody vytiahli celého fialového.
V nemocnici mu už nevedeli pomôcť, jeho manželka odišla z lode a na Grand Cayman za nimi priletela celá rodina. Všetko sme im, samozrejme, preplatili, ale bol to smutný príbeh.
Často sa mi inak stáva, že nám dôchodcovia rozprávajú o tom, ako by najradšej na plavbe zomreli. Je o nich tak dobre postarané, čo sa týka jedla, služieb, starostlivosti o kajuty aj správania k hosťom, že im je mimoriadne dobre. Cítia sa ako králi a kráľovné.
Zasiahlo ťa to?
Zasiahlo ma to, bola som na tom veľmi zle. Trápila som sa tým pár týždňov, ale môj manažér, ktorý na lodi pracuje dlhé roky, mi nakoniec vysvetlil, že ja som nič nespôsobila. Len som mu predala výlet, na ktorom on zamlčal, že je chorý. So mnou to nemá nič spoločné.

Sú dôchodcovia na vašich lodiach veľmi špecifická klientela, ktorá má aj nezvyčajné požiadavky?
Naša klientela si potrpí na luxus. My im ten luxusnejší servis doprajeme. Občas sa však aj medzi nimi nájdu ľudia, ktorým nerobí problém vyvolať konflikt. Myslela som si, že starší ľudia už nebudú mať potrebu hádať sa, ale nie je to úplne pravda. My však vždy musíme zachovať maximálne profesionálne správanie.
Nestáva sa ti, že by sa s tebou starší páni snažili pri pultíku flirtovať?
Stáva sa to stále. Nehovorím, že stále mne, ale veľa seniorov si to nevie odpustiť. Na menovkách máme meno, pozíciu a krajinu, odkiaľ sme, takže každý chlap si to číta, zahľadí sa na mňa a potom sa vypytujú.
Aha, Paula zo Slovinska. Ja potom, že nie, zo Slovenska. A oni, že to je krajina, odkiaľ pochádza Melania Trump. A ja, že nie, to je naozaj Slovinsko. Takéto debaty s nimi mávam stále.
Dokážeš si ako pracovníčka na lodi plavbu aj užiť?
Plavbu ako takú si veľmi neužiješ, pretože si stále v pracovnom nastavení. Na veľa miest, kam chodia pasažieri na lodi, navyše nemáme prístup. Máme vlastné chodby, vlastné reštaurácie, vlastné zákutia. Nemôžeme ísť ani k bazénom, to nie sú miesta pre nás.
Moja pozícia ma však oprávňuje ísť večer do hlavnej reštaurácie, kam chodia všetci hostia. Chyžné napríklad do reštaurácie ísť nemôžu. Záleží na tom, či človek pracuje na pozícii, ktorá vyžaduje blízky kontakt s hosťami alebo nie. Samozrejme, aj na večeri musíme sedieť v uniforme.
Ak nemáme počas port day na starosti prístav, počas voľna sa môžeme bez problémov vybrať na výlet s lokálnymi sprievodcami, alebo si môžeme dané miesto len tak pozrieť a preskúmať ho. Niektorí kolegovia si však radšej pospia.
Z filmov a seriálov som mal vždy pocit, že na výletných lodiach sa stále konajú večierky, veľa sa pije a tancuje. Je to mylná predstava?
Je to pravda, ale skôr z perspektívy hosťa. Naša cruise line Celebrity Cruises nie je známa tým, že by sme tam mali bujaré párty, pretože je určená skôr pre seniorov. Seniorov, ktorí nevedia, čo s peniazmi. Royal Caribbean je určená pre mladšiu klientelu, páry či rodiny s deťmi.
Naše lode sú menšie a viac classy. Inak sa na lodi stále niečo deje, máme bary, kde hostia sedia do záverečnej, v divadlách máme šou, koncerty, akrobatov alebo tanečníkov. Večer na lodi je vždy najviac zaujímavý. O zábavu sa stará cruise director, ktorý organizuje celý zábavný program.
Ale áno, aj my ako pracovníci máme veľa párty. Skoro stále máme nejakú párty, máme vlastné bary a zákutia. My fungujeme v podpalubí, kde sa toho stále veľa deje.
Netrpíš občas ponorkovou chorobou, keď sa na 12-dňovej plavbe musíš celý čas stretávať s rovnakými kolegami?
Ťažko povedať, mne sa to väčšinou nestáva. Na poslednej ázijskej plavbe som mala úžasný tím, nemala som s ním žiadnu ponorkovú chorobu. Ale je pravda, že ti ľudia vedia liezť na nervy.
Minule som práve hovorila mame, že ten život na lodi nie je skutočný život. Vzťahy, ale aj kamarátstva formované na lodi sú špecifické a tak to aj treba brať. Nie sú stopercentne reálne, my na lodi nežijeme reálny život tak, ako by sme ho žili v realite na súši.
Po akom dlhom čase na lodi sa môžete vrátiť domov a užiť si trochu oddychu?
Mám šesťmesačný kontrakt, počas ktorého sme šesť mesiacov vkuse na lodi bez dovolenky. Veľa ľudí si myslí, že by nezvládlo pracovať šesť mesiacov, ale je to len o nastavení. My máme celkom dosť voľna, vieme si aj oddýchnuť, aj si pospať, nie sme celý deň na nohách. Ale vie to byť náročné.
V Ázii som na plavbe mala jeden deň dovolenky na svoje narodeniny, ale nevedela som, čo mám robiť. Keď mám dovolenku, nemôžem vojsť do priestorov pre hostí, takže som bola celý deň zatvorená v izbe. Radšej by som bola pri pultíku.
Chyžné majú napríklad nasledujúcu loď pridelenú ešte počas predchádzajúcej plavby, my nie. Po polroku máme dva mesiace voľna, takže na loď by som sa mala vrátiť v júni.
Už mi na 26. mája pridelili loď, na ktorej som bola v Karibiku počas prvej plavby, ale odmietla som to. Máme 15 lodí, chcela by som zažiť každú. Zatiaľ mi však ešte ďalšiu loď nepridelili, tak uvidíme, ako to dopadne.

Koľko peňazí ti na konci mesiaca na tejto pozícii cinkne na účte?
Je to fajn. Všetko je dostupné na internete, na svojej pozícii mám fixný plat 2200 dolárov, ktorý dostanem každý mesiac. Naša pozícia navyše hosťom predáva výlety, takže každý mesiac máme nastavené ciele, ktoré treba splniť. Ak ich splníme, dostaneme extra províziu, ak ich nesplníme, nič sa nedeje, stále dostaneme svoj fix.
Vieš si predstaviť, že by si na lodiach pracovala ešte nasledujúcich desať rokov?
Sama sa nad tým zamýšľam každý deň. Raz by som si chcela splniť svoj sen a stať sa na lodi cruise directorkou, ktorá má na starosti všetky podujatia a šou v divadle. Chcela by som sa vrátiť do sféry múzických umení, ktoré som študovala na vysokej škole.