Ak by si pred necelými sto rokmi prišiel na miesto, kde sa teraz nachádza Las Vegas, našiel by si tam len nevábne mestečko plné prachu a bežných domov. Jeho skutočná história sa začala až so spustením výstavby priehrady Hoover Dam v roku 1931.
Po jej dokončení sa Las Vegas stalo mestom obývaným hlavne mužmi. To so sebou prinieslo veľa neduhov. Kasína, hazardné hry, verejné domy. Odvtedy sa veľa nezmenilo, prišli len tvrdšie regulácie a verejné domy boli odsunuté mimo centra.
Dnes je Las Vegas ukážkou moderného amerického megalomanstva. Symbolizujú ho obrovské hotely, v útrobách ktorých nájdeš tisícky automatov a hracích stolov, celé divadlá, nákupné centrá aj sály pre veľtrhy a výstavy.
Z centra sa na okoloidúcich navyše občas usmieva obrovská guľa. Sphere.
Jedna obrovská guľa
V 40. rokoch minulého storočia v meste vznikol prvý moderný hotel s kasínom. Skutočný boom luxusu a zábavy prišiel o pätnásť rokov neskôr s hotelom Sahara.
To, čo nasledovalo, bol príchod ešte honosnejších a zaujímavejších hotelov a atrakcií. Či už to bola Tropicana, MGM Grand, Bellagio alebo The Venetian postavený v štýle Benátok.
A práve komplex The Venetian sa pred dvoma rokmi v septembri rozrástol o novú atrakciu, ktorú nikto neprehliadne. Po rôznych budovách s prepracovaným dizajnom vedľa hotelového komplexu vyrástla 112 metrov vysoká guľa.
Od začiatku návrhu až po prvé otvorenie ubehlo skoro na deň presne päť rokov, stavbu spomalila hlavne pandémia. Celkové náklady predstavovali 2,3 miliardy dolárov.
Túto stavbu zbadáš naozaj z poriadnej diaľky, veď jej vonkajšia plocha je viac ako 53-tisíc štvorcových metrov. Je taká vysoká, že by sa do nej pokojne zmestila celá Socha slobody. Alebo aj taká menšia bytovka.
Jej vonkajšiu oceľovú konštrukciu však uvidíš len výnimočne, keď na chvíľu zhasnú LED svetlá.

Od emotikonu až po reklamy
Sphere je presne tou atrakciou, z ktorej budeš mať zážitok aj bez toho, aby si ju musel navštíviť. Je síce umiestnená mimo hlavného Stripu, no uvidíš ju z mnohých hotelov a aj z hlavnej cesty a priľahlých chodníkov.
Svetelný smog, ktorý produkuje, je však nepríjemný a hlavne po zotmení by si rozhodne nechcel bývať v jej blízkosti. Všetky blikajúce reklamné upútavky sú úžasné na fotkách, no nie pri pohľade z okna izby v priľahlom hoteli.
Na jej vonkajšej konštrukcii sa nachádza 1,23 milióna jasných LED pukov, obsahujúcich po 48 farebných LED diód. Pri pohľade z bežnej vzdialenosti tento systém pripomína klasické LED displeje, čo je samozrejme len želaný optický klam.
Vďaka nemu sa budeš pozerať na rôzne krátke animované sekvencie, usmievavého „smajlíka“ alebo na reklamy. Je to vlastne jeden obrovský a neprehliadnuteľný reklamný pútač, ktorému sa však nedarí tak dobre, ako sa predpokladalo.
Celý projekt už počas prvého roka prevádzky vygeneroval stratu vo výške pol miliardy dolárov, keďže vonkajšia reklama priniesla len zlomok z predpokladaných ziskov. Náklady sa nedarí zaplatiť ani z drahých lístkov za filmy (približne 100 dolárov) a za koncerty (do 300 dolárov).
Kapacita je úctyhodná. Až 20-tisíc stojacich návštevníkov a takmer 19-tisíc sediacich návštevníkov. Nechýbajú ani špeciálne VIP zóny, na ktoré budeš potrebovať výrazne vyšší rozpočet.

Ako vo futuristickom filme
Dovnútra Sphere vstupujeme na prízemí, kde nás privíta malý obchod s prehnane hlučnou pracovníčkou. O poschodie vyššie svieti aj malá futuristická výstava. Zaujímavejší je však samotný dizajn prostredia a pohybujúci sa hologram ženskej postavy. Ako keby vypadol z filmu Blade Runner.
Po jazde na viacerých eskalátoroch sa dostávame na najvyššie poschodie. Vstupujeme do samotnej sály a usadíme sa na svoje miesta. Nečakaj však pohodlie ako v bežnom modernom kine.
Optimalizácia priestoru si vybrala svoju daň v podobe sedadiel pripomínajúcich tie v lietadle. Cestou na svoje miesto sa snaž nezakopnúť, pretože inak môžeš ľahko zletieť o pár radov nižšie.

Osoby s menším mechúrom nech dopredu myslia na to, že dostať sa z miesta počas filmu je náročné a vlastne aj dosť nebezpečné.
Výhodou vyššieho vertikálneho rozstupu sedadiel je skvelý výhľad, ktorý si uvedomíš hneď po usadení na svojom mieste. Aj ak by pred tebou sedela naozaj vysoká osoba, tak ti nijako nebude zasahovať do výhľadu.
Čaká ťa ničím nerušený výhľad na obrovskú plochu s rozlíšením 16-tisíc na 16-tisíc bodov. Nebudeš sa pozerať na bežné plátno alebo LED obrazovku ako doma.
Pohľad zblízka ti odhalí jedinečnú konštrukciu zloženú z obrovského počtu LED diód. O to, aby všetko fungovalo maximálne plynule, sa stará 150 grafických kariet Nvidia RTX A6000 v hodnote približne jedného milióna dolárov.

Dokonalý filmový zážitok
V tomto kine neuvidíš žiadne bežné filmy, dôvodom je neštandardný formát obrazovky natiahnutej od okraja po okraj a od úplne spodnej časti až nad tvoju hlavu.
My sme si pozreli asi najznámejší film vysielaný v Sphere – Postcard from Earth. Je spojením jednoduchého príbehu, úžasných záberov a posolstva o potrebe ochrany našej prírody.
Je ale zároveň skvelou ukážkou možností, ktoré poskytuje obrovská zobrazovacia plocha v spolupráci so zvukovým systémom a špeciálnymi sedadlami vybavenými aj systémom na reprodukciu vône.
Zážitok zo sledovania by sme mohli prirovnať k virtuálnej realite, na hlave pritom nemusíš mať žiadne špeciálne zariadenie. Začiatok filmu je navyše zobrazený v bežnom formáte ako z kina. To preto, aby sa ešte viac zvýraznil rozdiel medzi bežným plátnom a tým, čo ponúka Sphere.
Keď sa po prvých minútach zrazu obraz roztiahne na celú plochu, zavládne medzi divákmi očakávaný údiv.
Prelet ponad úchvatné hory so skutočným vánkom nám mierne zamotal hlavu, pavúk skákajúci smerom ku kamere nás vystrašil a pri scénach so zberom citrónov sme ich naozaj cítili vďaka systému reprodukcie pachov.
Nevieme si predstaviť sledovať v Sphere bežný film, z rýchlej akcie by sa nám pravdepodobne zamotala hlava a bolo by náročné vnímať všetky detaily. Sphere je vytvorený pre pokojnejší zážitok alebo naopak pre intenzívny hudobný koncert.
Je to zážitok jediný svojho druhu v meste plnom nekonečných možností zábavy postavenom vo vyschnutej a nehostinnej krajine. Dokáže ťa obrazom a zvukom ohúriť tak, že úplne zabudneš na smartfón vo svojom vrecku.
Zároveň je upozornením, že nie všetky megalomanské projekty sa finančne oplatia. Pre svoje okolie môžu byť naozaj nepríjemné, hlavne pre vizuálny a svetelný smog.

Koncept s nejasnou budúcnosťou
Sphere je žiaľ aj zážitkom, ktorý si si tak rýchlo nezopakuješ. Niežeby pokrivkávala technologická stránka konceptu, to rozhodne nie. Tým pravým dôvodom je absencia zaujímavého obsahu, ktorý by si mohol sledovať.
Za všetko hovorí rýchly pohľad na program premietania na najbližšie mesiace. Najpopulárnejším filmom je práve ten, na ktorom sme boli aj my. Okrem neho sa môžeš vybrať na filmovú verziu koncertu kapely U2 a jeden koncert.
Na to, koľko stálo vybudovanie Sphere, je ponuka skutočne slabá. Málokto z miestnych tam bude chodiť pravidelne, a tak sú jedinou záchranou turisti. Úlohu technologicky dokonalej atrakcie pre turistov si plní naozaj dobre.
Nás však Sphere sklamala. Ako technologickí nadšenci sme síce zostali ohúrení samotným premietaním, ale mali sme pocit, že potenciál tejto obrovskej gule je oveľa väčší. Načo sa minulo toľko peňazí, použilo toľko moderných technológií a jedinečných riešení, aby bola výsledkom podpriemerná ponuka obsahu?