Monster Hunter Wilds
Hru na recenziu poskytla spoločnosť Cenega
Veľký otvorený svet, zaujímavý príbeh so štipkou klišé a množstvo úžasných obrovských príšer. Séria hier Monster Hunter začína už tretiu dekádu svojej existencie v podobe nového titulu Wilds.
Aj keď svoju púť začala na konzole PlayStation 2, najväčšiu slávu získala na malých vreckových konzolách od Nintenda. Dôvodom bola skvelá možnosť kooperatívneho hrania, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou aj najnovšieho dielu série.
Monster Hunter Wilds sa od predchodcov v herných mechanizmoch veľmi nelíši, no prináša jednu veľkú zmenu. Je výrazne prístupnejšou pre nového hráča, ktorý sa so sériou Monster Hunter stretáva prvýkrát.
Overený koncept
Ak by sme mali čo najjednoduchšie opísať podstatu série Monster Hunter, tak to bude hra na lovca vo veľkom otvorenom svete plnom desivých príšer. Tvojou úlohou ich bude naháňať, zabíjať, prípadne odchytiť.
Svet Monster Hunter je ukážkou premysleného dizajnu a skvelej zábavy, ktorá vydrží na dlhé desiatky hodín.
Samotný príbeh síce nepatrí medzi tie jedinečné, no rozhodne neurazí a je viac ako len potrebným tmelom na prvých pár desiatok hodín. Čaká na teba mix dobrodružstva, zachraňovania a pomáhania ľuďom v núdzi.
Najsilnejšou zbraňou celého príbehu sú perfektne navrhnuté postavy, či už po stránke svojej osobnosti, alebo vzhľadu. Každá jedna dôležitá postava je skutočne jedinečná a ľahko zapamätateľná.
Pri sebe budeš mať vždy tím pomocníkov, či skôr pomocníčok, a jeden malý zvierací bonus. Tvoj život sa tu bude točiť okolo oddychu v tábore, objavovania a plnenia hlavných a vedľajších úloh. Pomedzi to budeš zbierať dôležité suroviny, bez ktorých by si sa v neskorších fázach hry nezaobišiel.

Monštrá, ktoré len tak neprekonáš
Pre každého hráča odchovaného na bežných akčných hrách budú súboje spočiatku nekonečne dlhé. Monštrá nie sú bežnými protivníkmi a hoci tvoje zbrane vyzerajú nebezpečne, tak sa s nimi aj tak poriadne zapotíš.
Keď na začiatku dostaneš prvú úlohu s časovým limitom 50 minút, tak sa možno zasmeješ, no rýchlo zistíš, že s pár údermi nepochodíš. Tvoje údery musia byť presné, dobre načasované a hlavne ich musí byť veľa, veľa a ešte raz veľa.
V tomto bode nastupuje jediný závažnejší problém - neprehľadné ovládanie. Najmä počas prvých hodín hrania sme často v zápale hry spravili niečo úplne iné, ako sme plánovali, a následná náprava nám zobrala zbytočne veľa času, prípadne spôsobila smrť.
Pred každým lovom je preto dobré zistiť, s kým budeš mať tú česť. Najmä v neskorších fázach hry so silnejšími protivníkmi je plánovanie kľúčové a dokáže ti ušetriť množstvo času.
Správny výber by však nemal zahŕňať len samotnú zbraň, ale aj jej zlepšenie, zbroj a rôzne liečivé nápoje či ďalšie doplnky.
Zážitok zo súbojov zvyšujú aj odlišné bojové techniky monštier. Niektoré sú neohrabané a v podstate ti veľmi neublížia, no pri niektorých stačí krátka nepozornosť a máš veľký problém.
Nechýbajú špecifické útoky, či už to je obrovský nechutný pavúk, alebo opica prdiaca toxické plyny.
Ak by si mal niekedy pocit, že prehrávaš, tak si môžeš na pomoc zavolať ďalších spoluhráčov. Môžeš to spraviť počas samotného súboja, alebo ešte pred spustením samotného lovu.

Krásna, no nie dokonalá grafika
Monster Hunter patrí k hrám, ktoré stavajú na vizuálnej stránke hry, nie na technologickej dokonalosti a čo najväčších detailoch. Na jednej strane ťa čakajú úžasné scenérie, efekty a jedinečné monštrá, no na druhej strane aj určité sklamania.
Sú to najmä detaily, ktoré si všimneš v pokojnejších častiach hry. Či už je to horšie vymodelovaný objekt, alebo jeho textúra s nízkym rozlíšením, občas hra jednoducho nepôsobí adekvátne k požiadavkám, aké má na hardvér.
My sme hru recenzovali na hernej konzole PlayStation 5 Pro pripojenej k veľkému 75-palcovému televízoru s podporou VRR. Hra nám dala na výber z troch režimov – 60 fps bez ray tracingu a z dvojice s ray tracingom.
Samozrejme, pri najkrajšej grafike kazí pocit z hrateľnosti zobrazenie rýchlosťou len 30 snímok za sekundu. To je jednoducho málo pri súbojoch, ktoré vyžadujú presné ovládnutie tvojej postavy a jej úderov.
Osvedčil sa nám prostredný režim, ktorý je dobrým kompromisom medzi kvalitou grafiky a jej plynulosťou. V neskorších fázach hry pri naozaj silných nepriateľoch sa možno bez 60 fps režimu nezaobídeš.

Skvelá zábava aj pre začiatočníka
Monster Hunter Wilds nie je len ďalším z veľkého množstva pokračovaní tejto skvelej japonskej ságy. Je zároveň vstupnou bránou do sveta monštier aj pre úplných nováčikov.
Samozrejme, tejto hre musíš dať čas a nesnažiť sa čo najrýchlejšie preplávať prvé zoznamovacie hodiny. Ovládanie nepatrí k intuitívnym a je aj dosť komplikované. A keď sa k tomu pridá aj komplexný systém zlepšovania vybavenia, tak sa prvých desať hodín budeš naozaj predovšetkým učiť (našťastie zábavnou formou).
Svet Monster Hunter je príjemne komplexný, to znamená, že ťa nezaplaví obrovským množstvom zbytočností. Vieš si vybrať to, čo ťa zaujíma a preskočiť to, na čo nemáš náladu.
Môžeš si zlepšiť každú jednu zbraň, vyrobiť všetky možné brnenia či rôzne nápoje na dočasné zlepšenie tvojich vlastností. Môžeš sa len tak túlať veľkým úchvatným svetom, bojovať, keď sa ti zachce, alebo relaxovať pri lovení rýb.
Navyše po skončení príbehovej časti sa hra nekončí, skôr naopak. S dobrou výbavou môžeš ďalšie desiatky a desiatky hodín loviť, zberať a zase loviť a ešte si zlepšovať svoju výbavu. Samozrejme, buď osamote, alebo s partiou skutočných kamarátov.