V roku 2024 prešla slovenská kozmetická značka Envy therapy veľkým rebrandom. Zmenili obaly aj farby a s novým vizuálom sa dostali aj na poličky veľkých sietí drogérií a parfumérií.
"Veľmi som chcela, aby rebrand odrážal, že sme vyrábaní na Slovensku. Máme fantastický základ na výrobu kozmetiky, najmä takej, ktorá sa vyrába v malých šaržách," povedala v podcaste Rutina zakladateľka Envy Natália Selveková.
Popri Envy uviedla na trh aj značku Simpl therapy a momentálne šéfuje piatim estetickým klinikám: štyrom slovenským a jednej českej pobočke.
Výrobu kozmetiky na Slovensku vníma ako výhodnú. Vraví, že tu máme skvelých chemikov a chemičky a výbornú možnosť odoberať ingrediencie z celej Európy.
Viac o tom, podľa čoho navrhujú nové produkty, ktoré marketingové stratégie zo zahraničia by sa u nás neujali a ako na klinikách pristupujú k spackaným prácam, ktoré si k nim ľudia chodia dať napraviť, prezradila v podcaste Rutina.
Prinášame ti upravený a skrátený prepis rozhovoru.
Celý podcast si môžeš vypočuť tu.
Výrobňu kozmetiky Envy Therapy a Simpl Therapy máte v Bratislave. Vyrábate tam celé portfólio alebo ešte niečo outsourcujete?
Vo Vrakuni vyrábame celé aktuálne portfólio Simpl Therapy. Chystáme jednu novinku, ktorú si nie sme schopní vyrobiť a tú budeme outsourcovať.
Práve týmto kľúčom sa pri produktoch riadime. Čo sa dá, to chceme vyrobiť doma. Väčšinu našich produktov vyrábame na Slovensku, v Bratislave alebo na východe. Ale máme také, ktoré nevieme špeciálnou technológiou vyrobiť alebo zabaliť, a tie outsourcujeme.
Ktoré tvoje produkty sú vyrobené alebo zabalené v zahraničí?
Ide o produkty Envy Therapy, konkrétne ampulky vyrábame v Taliansku, hydrogélové produkty a náplasti na akné vyrábame v Hongkongu.
Podľa čoho sa rozhoduješ, aký nový produkt pridáš? Vychádzaš z toho, čo chýba v tvojej osobnej rutine alebo na to máš vypracované prieskumy trhu?
Je to kombinácia. To, čo som chcela pre seba vyrobiť, som si už pred niekoľkými rokmi splnila (úsmev). Nápady na nové produkty prichádzajú od našich lekárok a lekárov na klinikách, ktorí nám dávajú vedieť, čo by potrebovali pre našich klientov. Ale prichádzajú tiež od animátoriek, ktoré pracujú v predajniach, v ktorých sa predávajú aj naše značky.
Práve animátorky sú skvelý nový zdroj informácií, pretože stretávajú aj ľudí, ktorí naše značky ešte nepoznajú.
Tvoje produkty sa v posledných rokoch dostali do siete drogérií DM aj do parfumérií Douglas. Môžeš prezradiť, prečo si si zvolila práve týchto partnerov na distribúciu?
Chcela som ísť do veľkých sietí, mojou stratégiou nikdy nebolo ísť klasickou cestou butikov alebo bio obchodíkov, kde sa predáva slovenská kozmetika. Logika za tým je tá, že ak budete úspešní vo svojej krajine, je tam možnosť, že vaše produkty posunú aj do ďalších krajín.
Musela si sa preto vzdať časti kontroly, už nie je len v tvojej réžii, čo sa napríklad o produktoch klientom povie.
Ísť cestou veľkých sietí znamenalo zaškoliť a priebežne zaškoľovať veľké množstvo ľudí, pretože v predajniach sa personál viac mení. Stále sa to učíme a zlepšujeme, mnohé veci robíme online, ale predajne navštevujeme aj osobne.
Máme však aj vlastné animátorky, ktoré do predajní chodia počas špeciálnych akcií alebo dní. K produktom ponúkajú poradenstvo alebo napríklad analýzu kože.
A je to tak, musela som si zvyknúť na to, že to už nemám plne pod kontrolou.
Stálo to riziko zato?
Bez toho, aby značka spolupracovala s inými silnými značkami, sa nemôže dostať ďalej a rásť. Vlastný eshop má svoje limity a ja som nechcela ostať v našej bubline, hoci bola úspešná.
Produkty Envy Therapy aj Simpl Therapy sa už predávajú v Českej republike. Už vieš, kam ďalej budeš expandovať?
Rada by som sa ďalej rozširovala v rámci V4 a po Európe. Robíme pre to kroky a dúfam, že sa to čoskoro podarí.
Je zaujímavé, že si chcela prejsť z digitálu do kamenných predajní. Takže klasické obchody ešte nie sú pasé?
Vôbec si nemyslím, že sú pasé. Hovorí o tom aj množstvo nových obchodov, ktoré sa otvárajú stále v menších mestách.
Pri prvom nákupe, ak človek nepozná značku, je dobré prísť do obchodu, ak je tam tá možnosť. Je dobré si ten produkt ohmatať a porozprávať sa o ňom. Je pravda, že na internete si o ňom viete prečítať možno ešte viac než priamo v predajni, ale je dobré, aby sa s tým spájal aj osobný zážitok.
Ideálne je mať dobré zastúpenie v e-commerce a byť aj v kameni.
V minulom roku rôzne beauty brandy v zahraničí robili reklamu cez pop up eventy alebo špeciálny merch. Príklad je obal na iPhone od značky rhode alebo eventy, kde ľudia stáli hodiny v rade, aby dostali ich balzam na pery. Majú podobné akcie na Slovensku opodstatnenie?
Tento trend je cielený na určitú vekovú skupinu, neviem si predstaviť, čo by museli ponúkať, aby som sa postavila do radu ja.