S influencerkou Čerstvá Bratislava sa stretávame v jej obľúbenej kaviarni Michelle Specialty Coffee na Račianskej. Svoju identitu nikde neprezradila a tak napäto čakám, kto sa bude skrývať za instagramovým profilom, takým zbožňovaným lokálpatriotmi.
Po pár minútach do kaviarne vojde mladá brunetka, má niečo po tridsiatke. Predstaví sa ako Katarína, priezvisko však prezradiť nechce. "Chcem, aby sa profil sústredil na Bratislavu. Nie na to, kto ho tvorí," povie na úvod rozhovoru bezprostredne a objedná si batch brew.
Dôvod, prečo začala s Čerstvou Bratislavou, je prostý - chcela si niekam odkladať pekné zábery. Profil vytvorili spoločne s jej priateľom, ktorý sa venuje IT.
Oboch spája záujem o kultúrne dianie a verejné priestory. Radi sa prechádzajú Bratislavou a zisťujú, čo je v meste nové.
Ich životný štýl sa pretavil do úspešného instagramu, ktorý doteraz nazbieral 33 000 followerov. Prvý virálny post bol o otvorení nového Kácečka, no niektoré z ich videí už zaujali vyše 100 000 ľudí.
Prečo si vybrala na rozhovor práve túto kaviareň?
Bývam v okolí Račianskeho mýta, takže som si myslela, že to bude pre nás praktické. Mám to tu rada. Táto štvrť je super, vzniká tu čoraz viac podnikov. Nedám na ňu dopustiť.
Pochádzaš priamo odtiaľto?
Som rodená Bratislavčanka. Vyrastala som v Karlovke, neskôr som lietala medzi viacerými štvrťami. Chvíľu som bývala na Dlhých Dieloch aj v Starom Meste.
A kde si sa cítila najlepšie?
Moja srdcovka je Staré Mesto, no mám rada aj Ružinov. Napríklad okolie 500 bytov.
Priznám sa, že do Karlovky už veľmi často nechodím. Nie je veľmi za čím. Dúfam, že ma teraz nezabijú Karlovešťania. Mám rada oblasť pri Karloveskom ramene, no celkovo je v Karlovej Vsi ešte priestor pre rozvoj. Najmä čo sa týka podnikov. Často mi ľudia píšu, že na Dlhých Dieloch napríklad nie je nič.
Stretávaš sa ešte s tým, že ľudia hovoria, že v Bratislave nie je čo robiť?
Áno, no hovoria to práve ľudia, ktorí nikam nechodia. Mala som napríklad kamaráta, ktorý býval v Dúbravke a stále tvrdil, že tu nemá čo robiť. Z roboty išiel rovno domov a nikdy nechodil do centra. Nezaujímal sa veľmi o nové veci, ktoré vznikajú, alebo o to, čo sa v meste mení.
Nehovorím, že Bratislava je dokonalé miesto. Má svoje chyby, no vznikajú tú pekné veci.
Vybudovali u teba vzťah k mestu tvoji rodičia?
Ani nie. Ja som vlastne prvá rodená Bratislavčanka. Rodičia sú z Považia a okolia Levíc. V Bratislave už nebývajú, presťahovali sa do domu so záhradou v jej okolí.
Nespomínam si, že by sme s rodičmi chodili do centra mesta a rozprávali sa o tom, čo je nové. Ja som však vždy rada chodila po nových miestach a sledovala, ako sa mesto mení. Možno si to takým spôsobom kompenzujem.
Tak si sa dostala k mapovaniu miest na profile Čerstvá Bratislava?
Presne tak, začalo to z môjho prirodzeného záujmu o mesto. Vždy som si veľa vecí fotila, či natáčala. Mala som pravidelne plnú pamäť na telefóne.
Keď som si dávala tieto fotky či videá na storku, vždy sa mi ozývali kamoši, ktorí chceli vedieť, kde to je. Potom mi sami navrhli, že si mám vytvoriť profil, kde budem tieto fotky dávať.
Veľa s priateľom cestujeme a tak sme si povedali, že vytvoríme samostatnú platformu, kde nebudeme miešať fotky Bratislavy s fotkami z dovoleniek. V apríli 2023 sme založili instagramový profil Čerstvá Bratislava a tak to celé začalo.
Rozhodli ste sa to robiť viac menej anonymne. Prezrádzaš len svoje krstné meno, no na fotkách či na videách nechcete ani jeden ukazovať svoju tvár.
Chceli sme, aby bola pozornosť upriamená najmä na Bratislavu. Nikdy sme netúžili po tom, aby sme vo videách ukazovali naše tváre. Možno sa to ale zmení.
Málokto to vie, no my sme sa už v pár videách objavili. Zatiaľ si to však nevšimli ani naši známi.
Možno práve to je na vašom profile výnimočné. Že zachytávate prirodzené prostredie kaviarní, či verejných priestranstiev bez toho, že by v nich niekto o niečom rozprával.
Áno, asi ľudí baví taký pokojný obsah. Pozerať sa na pekné zábery.
Všetko to išlo tak postupne. Dali sme prvú stovku followerov, potom ich bolo zrazu 500. Pochopili sme, že to ľudí baví. Začali sme sa tomu venovať viac. Publikovali sme čoraz častejšie a vymýšľali sme nové formáty, napríklad Tri miesta alebo Naše obľúbené ulice.
Nedávno sme odštartovali formát Dobrá noc venovaný kultúre v Bratislave. Baví nás tiež pridávať do videí zaujímavú aktuálnu hudbu.

Prečo čerstvá?
Rozmýšľali sme nad niečím ako "Nová Bratislava", no zdalo sa nám to príliš obyčajné. Tak sme vymysleli synonymum "čerstvá". Chceli sme naznačiť, že budeme mapovať nové miesta, podniky aj udalosti v kultúre.
To slovo mi sedí aj na to, že mesto sa neustále vyvíja a mnoho mladých ľudí tu vytvára zaujímavé veci. Je tu vlastne stále čo robiť. Aj keď si niektorí myslia, že nie. Takže preto niečo "čerstvé".
Prečo si sa rozhodla popularizovať práve gastro a verejné priestory?
Chceme jednoducho poukazovať na to pekné, čo tu vzniká. Na to, že sa postupne skrášľujú ulice alebo že niekto spraví peknú letnú terasu.
Môžeme tým ovplyvniť aj iné prevádzky, ktoré si do budúcna budú dávať pozor na čistejší dizajn alebo prídu s nejakým novým konceptom, ktorý pridá k atraktivite danej lokality.
Verejné priestory sú v kompetencií mesta, ale k ich zlepšeniu môžu prispieť prevádzky. Pozri sa napríklad na Kamenné námestie, z ktorého je teraz o čosi krajší verejný priestor práve vďaka podnikom.
A vnímaš, že verejný priestor v Bratislave sa zlepšuje?
Postupne áno. Ale stále je v tomto ohľade čo robiť. Ja zastávam názor, že mestá patria chodcom, nie autám.
Keď občas vyhodíme storku, kde poukazujeme na problematiku množstva áut v meste, niektorí ľudia nás za to hejtujú. No nebolo by príjemnejšie mať vnútrobloky upravené pre deti či dôchodcov, aby sa tam všetci susedia stretli?
V Bratislave často vidím, že vnútorné dvory sú zahádzané autami. Pritom by sa ľuďom žilo lepšie, keby mali krajšie verejné priestory.
Bratislavčania sa sťažujú aj na drahé gastro. Čo hovoríš na neustále stúpajúce ceny v prevádzkach? Nedochádza potom k tomu, že "krajšie" kaviarne sú dostupné len pre ľudí, čo si to môžu dovoliť?
Naši followeri veľmi často riešia túto tému. Aj my vnímame, že za posledné roky gastro možno zdraželo aj dvojnásobne. Rastú náklady na personál, energiu a všetko možné.
Ja osobne to vidím tak, že keď má niečo dobrú kvalitu, nemám problém si za to priplatiť. No často sa stáva, že cena vysoko prevyšuje kvalitu toho jedla. Podnik by si mal obhájiť vysokú cenu.
Na druhú stranu vidno, že napriek cenám sú bratislavské prevádzky plné. Minule som napríklad mala problém si zarezervovať večer reštauráciu pre štyroch ľudí.
Takže napriek tomu, že sa v Bratislave na ceny sťažujeme, sme ochotní ich platiť.
Myslím si, že ľudia si už asi na tie ceny zvykli a snažia sa ušetriť niekde inde. No uvidíme, dokedy budú ceny rásť a ľudia budú ochotní toľko platiť za gastro.
Často ma však zaráža, že ceny sú podobné ako v západných metropolách, čo sa nedá porovnať s našimi platmi. Často chodievame do Holandska, kde sú ceny skoro rovnaké.
Možno to prevádzky vnímajú aj tak, že sa navzájom porovnávajú a skúšajú, koľko si môžu pýtať. Keď to jeden predáva za toľko, skúsi to aj druhý.
Podľa čoho vyberáš, ktoré prevádzky do profilu zaradíš?
Je to jednoducho obraz nášho životného štýlu. Do podnikov, ktoré máme na profile, naozaj radi chodievame. Najčastejšie publikujeme "third wave" kaviarne s výberovou kávou, ale aj rôzne bistrá, streetfoody, pekárne a ďalšie zaujímavé koncepty.
Viem, že pre niekoho to môže pôsobiť "hipstersky", ak sa to slovo ešte používa, ale to sme proste my. Nechodíme do kaviarní, kde sa robí čierna prepražená káva. Nie je na tom samozrejme nič zlé, no my to máme jednoducho takto.
Musí ten podnik spĺňať nejaké konkrétne atribúty na to, aby si ho zaradila do výberových?
Je dôležité, aby mal kvalitnú ponuku. Ideálne je aj, aby mal pekný interiér a príjemnú atmosféru. Veľa urobí personál.
No chodíme aj do podnikov, ktoré nás až tak neohúrili interiérom, ale boli zaujímavé napríklad originálnym konceptom. Netrváme na tom, že každý interiér musí byť od drahého architekta. Je to skôr pocitové a individuálne.
Keď spomínaš interiérový dizajn, často je vidieť, že podniky naskočili na vlnu industriálneho či minimalistického štýlu. Nespeje to k tomu, že veľa z nich je podobných?
Je možné, že sa kopírujú. Na druhej strane, interiéry mnohých podnikov sú od architektonických štúdií, ktoré majú podobný rukopis. Asi sa to odzrkadľuje.
Tiež sa snažia byť "instagram friendly", takže zrejme podliehajú instagramovým trendom.
Občas máme ohlasy od followerov, že by prijali aj nejakú útulnejšiu kaviareň. Je pravda, že väčšina nových kaviarní sa teraz snaží o industriálny štýl. Predtým fičal vintage nábytok, či riady ako od babičky.
Už ste odmietli nejaké podniky, ktoré chceli byť na Čerstvej?
Áno, párkrát sa nám ozvali napríklad fajčiarske podniky. To si úplne nevieme predstaviť na našom profile.
Úspech by u nás nemali asi prevádzky zamerané na deti. Vtedy zvykneme ľuďom odporučiť iné bratislavské profily. Ani reštaurácie, ktoré majú extrémne širokú ponuku a pôsobia tak, že nemajú žiadny koncept.
Mali ste už aj platenú reklamu alebo sa vám počet followerov zvýšil organicky?
Keď máme spoluprácu, tak príspevkom občas platíme reklamu, ak sa dohodneme s klientom. Spolupráce máme párkrát do mesiaca. Nedávnom sme to takto spravili so silvestrovskými tipmi.
Do reklamy však nedávame veľa peňazí. Drvivá väčšina našich príspevkov je organických.
Často sa ozývajú podniky, ktoré chcú s vami spolupracovať?
Párkrát do mesiaca, zvyknú sa ozývať aj organizátori rôznych udalostí.
Na začiatku sme nevedeli, koľko si za príspevky pýtať. Skúšali sme najskôr nižšie ceny a ako nám postupne rástol počet followerov, sumy sme stabilizovali. Nie sú to však nejaké pálky. Nechcem však hovoriť úplne konkrétnu sumu.

Opýtam sa teda inak, vedela by si sa uživiť len profilom Čerstvá Bratislava?
Oboch by nás to s priateľom neuživilo. Ak by to malo uživiť len mňa, museli by sme byť menej selektívni v spoluprácach. Vyhovuje mi mať v tom väčšiu slobodu vďaka mojim ďalším pracovným aktivitám.
Čomu sa venuješ popri instagrame?
Pohybujem sa v oblasti marketingu. Som freelancerka, takže mám viacero klientov, pre ktorých pracujem. Venujem sa copywritingu, tvorím obsah aj editujem. Vlastne z každého rožka troška.
Aj tvoj priateľ sa pohybuje v kreatívnej oblasti?
On pracuje v IT, no baví ho vizuálna stránka Čerstvej. Často má dobré nápady, čo sa týka tipov na videá či nových formátov.
Chodíme spolu objavovať Bratislavu a bavíme sa o tom, čo by sa dalo v meste zlepšiť. To je také naše.
Keď nestíhame alebo sme niekde preč, s Čerstvou nám pomáhajú dve kamošky.
Na čo natáčate?
Na iPhone. Zvažovala som kameru, no keby som ju vytiahla v podniku, myslím, že by to bolo veľmi rušivé. Možno ju raz využijeme, keď budeme mapovať nočný život alebo dianie v kultúre. Mobil nám momentálne vyhovuje oveľa viac.
Na profil pridávate aj kultúrne dianie. Viackrát ste podporili protest Otvorená kultúra. Ako reagovali followeri, keď ste sa politicky vyhranili?
Vnímame to tak, že sa musíme angažovať aj týmto smerom. Preto sme zdieľali protesty Otvorenej kultúry, aj Mier Ukrajine.
Nie každému sa to páči a občas máme za to hejty, pretože si ľudia zvykli, že pridávame najmä pekné veci. No ja si myslím, že keď tu nebude demokracia, tak tu už nebudú ani pekné veci. Všetko to ide ruka v ruka.
Rozmýšľali ste, že by ste expandovali aj do iného mesta? Napríklad Trnavy?
Napadlo nás to, no bolo by to veľmi náročné stíhať. Čerstvej sa teraz venujem najmä ja, keďže priateľ pracuje full-time.
Aké máte s Čerstvou plány do budúcna?
Chceme pokračovať v pokrývaní nových podnikov, zaujímavých miest aj kultúry. Nechceme sa úplne uberať smerom pokrývania luxusných reštaurácií. Asi by sme ani nevedeli ich jedlo úplne zhodnotiť, na to sú iní foodblogeri.
Luxusné reštaurácie pod hradom by u nás ani nemali úspech. Rozmýšľame do budúcna aj nad podcastmi, no zatiaľ sa k tomu nevieme úplne dokopať.
Nestanovujeme si nijaký počet followerov, ktorý musíme dosiahnuť. Máme však jeden projekt, ktorý by sme chceli rozbehnúť. Chceme zorganizovať event, no nechceme ešte spomenúť detaily. Dúfam, že to stihneme tento rok.