Je zjavné, že Fico má nakúpené falošné lajky na facebooku, ale je mu to úplne jedno, hodnotia marketéri

Fico nemá čo stratiť.

Facebookový profil Roberta Fica.Facebookový profil Roberta Fica. (Zdroj: koláž TASR/Jakub Kotian/Facebook)

Robert Fico môže výkonom svojho profilu na facebooku konkurovať svetovým hviezdam ako speváčka Beyoncé, youtuber MrBeast či futbalista Erling Haaland.

Nie je bežné, že by príspevky stredoeurópskeho politika Ficovho rangu bežne dosahovali takmer 50-tisíc lajkov, viac ako päťtisíc komentárov aj päťtisíc zdieľaní.

Tieto čísla sa zdali podozrivé marketérovi Tomášovi Pjontekovi, ktorý na sociálnej sieti linkedin porovnal Ficov profil s profilmi svetových hviezd a došiel k jednoznačnému záveru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ficov tím podľa neho slovenskému premiérovi vo veľkom nakupuje falošné lajky aj zdieľania.

SkryťVypnúť reklamu

Closer zaujímalo, čo si o podozrivých štatistikách na Ficovom profile myslia odborníci zo sveta marketingu, reklamy a sociálnych sietí. Oslovili sme preto šéfa reklamnej agentúry Call Crispy Martina Kukoľa a strategičku Kristínu Labajovú.

Súvisiaci článok Ficovi po snímke s Putinom prudko vzrástol počet fanúšikov. Na instagrame vládol Korčok Čítajte 

Ficovi je úplne jedno, čo si o nakupovaní lajkov myslí verejnosť, zhodujú sa obaja. Predsedovi vlády, a najmä tímu, ktorý mu spravuje sociálne siete, podľa nich záleží predovšetkým na tom, ako príspevky s obrovským počtom lajkov vnímajú voliči.

Beyoncé sa nechytá

Čísla hovoria jasnou rečou. Keď marketér Tomáš Pjontek začiatkom roka spriemeroval posledných päť príspevkov Fica, Beyoncé, Mr. Beasta a Erlinga Haalanda, Fico sa musel v počte lajkov skloniť len pred Beyoncé. Celkovo však získal v priemere viac komentárov na príspevku ako spevácka diva.

SkryťVypnúť reklamu

Menšie výkyvy by podľa Kukoľa nemuseli byť podozrivé, čo ilustruje na príklade skladby Žijeme len raz od Ega. Keďže Slováci historicky konzumovali hudbu najmä cez youtube a streamy v roku 2012 u nás neboli rozšírené, Ego nazbieral viac ako sto miliónov pozretí, čo je viac ako niektorí svetoví interpreti.

Toto však nie je Ficov prípad.

„Ficov pomer engagementu verzus počet sledovateľov je brutálny, na prvý pohľad vidno, že followerov má z kadejakých krajín po celom svete. Sú to zjavne nakúpení followeri. Každý, kto to robí, vie, že je to cesta do pekla,“ hovorí.

Podľa šéfa agentúry Call Crispy sociálne siete raz za čas profilom nárazovo mažú falošných sledovateľov, čo následne vyústi do poklesu celkových čísel. Na niektorých profiloch sa tieto zásahy prejavia viac, inde menej.

SkryťVypnúť reklamu

Kukoľ varuje pred tým, že Ficovi možno v blízkej budúcnosti nehrozí pozastavenie účtu na facebooku, ale sociálna sieť má na profily nakupujúce falošných followerov viacero rôznych pák.

„Môže to vyústiť do veľkých prepadov engagementu, ak ťa facebook má kategorizovaného ako profil, ktorý nakupuje lajky. Vie urobiť viacero krokov, ktoré môžu začať flagnutím – teda označením profilu – a eskalovať podľa toho, či sa prehrešok opakuje. Každý ďalší prehrešok už má väčšiu váhu,“ vysvetľuje Kukoľ.

Zapolemizoval si, či Ficov tím náhodou k masívnemu nákupu lajkov neviedol fakt, že facebook voči profilu už v minulosti zakročil a nechal mu padnúť organický dosah príspevkov. „Možno si ho práve preto teraz platí,“ zamýšľa sa.

Zdieľanie donekonečna

Nakupovanie falošných lajkov z cudziny je rozšíreným neduhom na sociálnych sieťach, ale strategička Labajová si na Ficovom profile všimla viacero podozrivých signálov. Nejde len o fanúšikov profilu s indickými či blízkovýchodnými menami.

SkryťVypnúť reklamu

„Fico má na svojich príspevkoch veľa opakovaných zdieľaní. V praxi to znamená, že ten istý profil Ficov príspevok prezdieľa dvakrát či trikrát. Okrem toho má daná osoba napríklad ďalšie štyri profily, ktoré majú len jemne pozmenenú fotku. Je pravdepodobné, že ide o rovnakého človeka, ktorý príspevky zdieľa dookola,“ tvrdí.

Podľa Labajovej to môže byť spôsob, ako obchádzať algoritmus facebooku, ktorý sa v súčasnosti snaží bojovať proti takýmto praktikám pomocou umelej inteligencie.

„Nie všetky profily musia byť nakúpené účty z Indie, ktoré sú už na prvý pohľad pre slovenského premiéra nerelevantné,“ konštatuje strategička.

Meta pritom v utorok 7. januára prostredníctvom svojho šéfa Marka Zuckerberga oznámila, že na facebooku a instagrame ukončuje spoluprácu s externými overovateľmi faktov.

SkryťVypnúť reklamu

V praxi to bude znamenať, že overovateľov faktov nahradia „community notes“, teda komunitné poznámky od samotných používateľov, ktoré sa budú pod príspevkami objavovať na základe počtu interakcií od ľudí. Obsah týchto poznámok budú tvoriť práve ľudia, ktorí budú chcieť informácie uviesť na pravú mieru.

„Vrátime sa k našim koreňom a zameriame sa na znižovanie počtu chýb, zjednodušenie našich zásad a znovuobnovenie slobody prejavu na našich platformách,“ vyhlásil Zuckerberg. Meta sa chce viac spoliehať na umelú inteligenciu a AI ako na fyzické osoby dohliadajúce na obsah.

Podľa Kukoľa je navyše Ficov profil pre Metu na globálnej škále niekde na priečke číslo 1500 v dôležitosti, a tak zrejme platforma nebude zasahovať bezodkladne.

Nulová hrozba pre Fica

Fico sa podľa marketérov nakupovaním falošných lajkov na facebooku vystavuje iba minimálnemu riziku. „Je to zvláštne, ale rozumiem, prečo to robia. Ficov tím chce, aby to imidžovo vyzeralo dobre. Nakupovať si lajky je pre nich nulová hrozba, jeho voličom je to podľa mňa úplne jedno,“ zamýšľa sa Kukoľ.

SkryťVypnúť reklamu

Ficov prerod, rovnako ako prerod strany Smer, na sociálnych sieťach, sa podľa neho začal s príchodom Erika Kaliňáka.„"Silno vstúpili na sociálne siete, mali prvý veľký youtubový kanál a tvorili veľa obsahu,“ hovorí.

Tradičné médiá budú postupom času strácať relevanciu, a tak podľa neho Ficovi vyhovuje, že si na facebooku vybudoval vlastný komunikačný kanál, ktorý nie je závislý od mainstreamových médií. Je to preňho priame spojenie s voličmi.

Kukoľ však varuje pred tým, že značky by sa nemali spoliehať len na marketing cez sociálne siete.

„Nespoliehajte sa na kanály, ktoré nevlastníte. Môže sa stať, že vás zo dňa na deň zablokujú, ako sa to napríklad stalo Ľubošovi Blahovi,“ vracia sa do minulosti. Na druhej strane, ak by k tomu došlo, aj Fico by zrejme aktívnejšie prešiel na komunikáciu cez telegram.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Labajovej si Fico umelo nafukuje čísla aj preto, že dlhodobo bojkotoval tradičné médiá ako televízia a rádio, a tak si to teraz kompenzuje na facebooku. „Nakupuje si lajky, aby každý videl, že ,aha, hlas ľudu so mnou súhlasí‘,“ hovorí.

Marketéri sa zhodujú, že Ficovi nijako neuškodí to, ak sa o nakupovaní falošných lajkov bude písať v médiách. Možno to jeho tím prinúti s príliš okatým nafukovaním čísel prestať, ale Kukoľ aj Labajová si myslia, že v tom neskôr budú pokračovať.

„Toto je téma, ktorá bude vyvolávať vášne len medzi ľuďmi, ktorí sa orientujú na internete a sociálnych sieťach. Bežní ľudia si z toho odnesú len to, že Ficove statusy lajkuje veľa ľudí, čo zrejme znamená, že sú správne,“ konštatuje strategička.

Sociálne siete

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu