Poď si so mnou doplniť zásoby v chladničke: ASMR videá, ktoré robia moderný teleshopping

Hádam nenecháš potraviny v pôvodnom obale.

Úhľadné zorganizované poličky sú na sieťach hit.Úhľadné zorganizované poličky sú na sieťach hit. (Zdroj: Tiktok/Caitlin Iola, Brooklyn Reidhead, Kellie Atkinson)

Hlučné, rýchle zostrihy ukazujú, ako sa postupne poličky v chladničke plnia. Viaceré príchute limonád, syrové tyčinky a malé babybell ako snacky, hrozno, jahody či maliny – všetko musí Caitlin Iola presypať z balení, v ktorých jedlo priniesla domov, do zladených plastových nádob.

"Full fridge restock" alebo kompletné doplnenie zásob v chladničke. Tak nazvala matka troch detí video, ktoré má dnes viac ako dva milióny videní. Hoci má dve minúty, ľudia ho dopozerajú, a potom si pozrú stovky podobných.

SkryťVypnúť reklamu

Loading

@caitliniola

Na podobnom obsahu je niečo takmer až hypnotizujúce a nekončí sa to pri chladničkách. "Restock" obsah sa robí aj v kontexte (hosťovskej) kúpeľne, špajze či skrinky, z ktorej si vyťahuješ zásoby do kabelky.

Že ty si hosťovskú izbu dovoliť nemôžeš a v kabelke máš jeden starý balzam na pery a horko-ťažko jedno balenie vreckoviek? Stále si môžeš pozrieť desiatky videí, v ktorých sa malé (neraz jednorazové) balenia jedla, kozmetiky a drogérie ukladajú do úhľadných vitrín a nádob, až kým celý interiér bytu influencerky nezačne pripomínať výklad v luxusných potravinách.

Na prvý pohľad to znie, že vyhrávajú všetci: publikum dostane fascinujúci, hypnotizujúci obsah, a tvorcovia zaň zarobia na živobytie. Restock videá sa však stretávajú aj s kritikou, predovšetkým za nadmerný konzum. Okrem toho, po počiatočnej eufórii je tu riziko, že sa začneš s profíkmi porovnávať a rýchlo si uvedomíš, že tvoja chladnička taká cool nie je.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moderný teleshopping

Restock videá sú v podstate nekonečná hra tetris, v ktorej sa ľudia snažia natlačiť (niekedy totálne zbytočné) produkty do úhľadnej kôpky: krabičky, dózy, skrinky alebo košíka. Práve na týchto organizačných pomôckach sa darí tvorcom zarábať: v profiloch odkazujú na spriatelené linky (väčšinou na Amazon), kde z predaja získavajú províziu.

Okrem toho mávajú aj spolupráce s rôznymi značkami nápojov, pochutín či kozmetiky, a v USA získavajú tvorcovia v odmeňovacom programe peniaze aj za samotné videnia pri videách dlhších ako jedna minúta.

Za čistejší domov si tak môžu dovoliť nakŕmiť rodinu a zaplatiť účty. Stačí, ak sa pri upratovaní či organizovaní natočia. No zatiaľ čo jedlo z chladničky sa aspoň zje (snáď), jednorazové pomôcky v kúpeľni sa obhajujú ťažšie.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2024 sa tento trend stal tak populárnym, že sa mu tiktok venoval na svojom webe.

"Či už ide o dopĺňanie nádob na mydlo, dokonalé usporiadanie toaletného papiera alebo len investovanie do absurdných množstiev priehľadných plastových škatúľ, každé video poskytuje trochu zábavy a zároveň ambiciózny kontrast k našim vlastným osobným metódam organizácie," opísali trend.

Niektoré z najznámejších tvorkýň restock obsahu, ako napríklad Catherine Benson a Kaeli Mae, majú milióny followerov a zábavku premenili na plnohodnotné zamestnanie. Príbehy majú často podobné: ide o matky, ktoré začali tvoriť obsah na materskej či počas covidovej pandémie.

Niektoré inšpirovala Netflix relácia Get Organized With the Home Edit, v ktorej profesionálny organizačný tím usporiadal napríklad aj dom Reese Witherspoon či garáž Khloé Kardashian. Patrí medzi ne aj Kellie Atkinson, ktorá pre Washington Post opísala, že organizačné videá ju začali fascinovať práve vďaka relácii.

SkryťVypnúť reklamu

Matka dvoch detí sa potom rozhodla kúpiť novú chladničku a vyskúšať natočiť vlastné video. Po niekoľkých mesiacoch zarábala dosť peňazí zo spoluprác na to, aby uživila svoju rodinu.

"Môj manžel je naozaj šťastný," povedala. "Mal prácu, kde bol celý deň na cestách, a teraz môže tráviť čas so svojimi deťmi doma."

Dnes jej účet sleduje takmer päť miliónov ľudí.

"Moja myseľ funguje lepšie, naša domácnosť funguje lepšie. Môžem byť lepšou matkou, lepšou manželkou, lepším človekom, keď má všetko svoje miesto," opisuje svoju filozofiu Micah Enriquez pre The Cut.

Enriquez začala robiť obsah počas pandémie, keď ostala doma s deťmi. Dnes je to jej práca na plný úväzok, no upratovanie a organizácia ju stále bavia. Vraví, že jej matka si niečo také dovoliť nemohla, no ona má na to konečne čas, a svojím obsahom podľa jej slov pomáha aj ďalším ženám.

SkryťVypnúť reklamu

Má takmer dva milióny followerov a spolupráce napríklad aj so značkami produktov na upratovanie.

Paradoxom je, že relácia Get Organized With the Home Edit a firma The Container Store, ktorá pre reláciu dodáva organizačné krabice a iné produkty, podporujú miestami až nadmerný konzum. Ešte väčším paradoxom je, že s Container Store sa spojila aj "zázračná upratovačka" Marie Kondo so svojou vlastnou sériou organizačných produktov.

Žena, ktorá sa preslávila tým, že treba vyhodiť všetko, čo v nás nevyvoláva radosť, tak nabáda ľudí (najmä ženy), aby si kúpili viac vecí. A niekedy je to pri pohľade na restock videá fakt len viac zbytočností.

Trend trochu pripomína survivalistov: ľudí pripravených na prežitie za extrémnych podmienok, ktorí majú doma zásoby suchých potravín, konzerv, hygienických potrieb či zbraní, lebo nikdy nevieš. To, čo doma majú, je zhmotnenie obáv až úzkostí zo stavu sveta a z toho, čo sa môže pokaziť.

SkryťVypnúť reklamu

Predsa len, načo by ti bola "purse station" s miniatúrnymi baleniami dezinfenkcie, balzamu na pery a krému na ruky, keď si môžeš kúpiť normálnu veľkosť a potom ju dokúpiť, až sa minie?

Za neporiadkom býva väčší problém, je to tak aj s poriadkom?

Neporiadok môže naznačovať hlbší problém než len nedostatok času a dokonalých obalov na organizáciu.

Štúdia profesorky antropológie Katie Kilroy-Maracovej, ktorá sa zamerala na "profesionálnych organizátorov", ukázala, že často pracujú s klientmi, ktorí zápasili s rôznymi poruchami, ako sú porucha pozornosti, depresia, fibromyalgia a dokonca aj poranenie mozgu.

Navyše, už neporiadok samotný môže spôsobiť psychické trápenie až úzkosť. Aj preto nás upokojuje sledovať, ako má niekto úhľadne upratanú, esteticky naplnenú chladničku.

SkryťVypnúť reklamu

"Organizovaný priestor prináša viac než len estetiku. Má hlboký vplyv na kvalitu života a psychickú pohodu," hovorí Eva Slimáková z firmy Tidies, ktorá sa venuje organizovaniu domácnosti.

Podľa jej slov dlhodobá organizácia šetrí čas, energiu a peniaze. "Naši klienti často hovoria, že vďaka usporiadanému priestoru majú viac priestoru na to, čo je pre nich naozaj dôležité."

Psychologička Purvi Shah pre The Ideas Lab vysvetlila, že restock videá majú silný vplyv priamo na náš mozog. Ten totiž silne uprednostňuje symetriu, vzory a opakovanie, takže farby, zvuky a usporiadanie vecí mu takpovediac robia dobre.

Je to psychológia marketingu, ktorú z praxe nepochybne poznáš napríklad z potravín. Krajšie zabalené a lepšie vystavené produkty si chceme kúpiť viac, aj preto neraz vchádzame do obchodu s rozhodnutím kúpiť jednu vec a odchádzame s desiatimi.

SkryťVypnúť reklamu

"Je to preto, že výrobky majú obal, ktorý je nielen farebný, ale aj veľmi príťažlivý a láka zákazníkov k nákupu," povedala Shah. Pri restock videách podľa jej slov tiež ide o efekt farieb a obalov, navyše zafungujú nielen vizuálne, ale aj zvukové efekty.

Využívajú tzv. ASMR prvky (autonómnu senzorickú meridiánovú reakciu). Preto v týchto videách neraz klepkajú nechtami po obaloch, alebo ich zostrihajú tak, že zvukový efekt vytvára samotné otváranie a zaklápanie obalov a šuflíkov.

Za sprievodu rytmických zvukov je priestor upratanejší, polička plnšia a my trošku pokojnejší. Aj preto video dopozeráme, hoci niektoré majú aj dve-tri minúty, čo je neštandardne dlhé pre Tiktok. Tieto videá šikovne odvedú tvoju pozornosť od väčších problémov, ktoré musíš vyriešiť.

SkryťVypnúť reklamu

Upratanie a naskladnenie chladničky za 90 sekúnd, v rýchlo a šikovne zostrihanom videu, prinesie takmer okamžitú úľavu a zábavu – podobne ako všetok obsah na sociálnych sieťach."Je to upokojujúce, táto myšlienka, že môžete vyrezať malý kúsok sveta a dať ho do poriadku," povedala pre magazín Bustle Kilroy-Marac. Organizáciu zásob podľa nej vnímame ako self-care, podobne ako "terapia" nakupovaním prináša chvíľkové uspokojenie.

No potom ho potrebujeme zažívať znovu a znovu, a v tom tkvie problém.

Psychiatrička Sasha Hamdani pre Wired povedala, že je fajn čerpať inšpiráciu z restock videí a urobiť si doma poriadok. Zároveň však varuje pred porovnávaním sa s týmito videami a pred nerealistickým štandardom, ktorý nasadzujú.

SkryťVypnúť reklamu

Ak budeš svoju obyčajnú, možno trochu zanedbanú chladničku porovnávať s ľuďmi, ktorých poriadok vo videu doslova živí, môže to v tebe vyvolávať aj negatívne pocity. Nie každý si môže dovoliť (mentálne ani finančne) mať snackovú chladničku naplnenú skvelými pochúťkami v pekných nádobách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu