Ahoj, bestie! Slovensko potrebuje Aničku z Kauflandu

A tvoj Spotify Wrapped je lož...

(Zdroj: Koláž Closer/ Screenshoty z tiktoku Kaufland Slovensko)

Tiktok žije slovenskou predavačkou zo supermarketu, seniorkou Aničkou. Hovorí si GOAT Kauflandu a jej bestie je Nora Kabrheľová. S touto energiou by som chcela vstúpiť do roku 2025. Vitaj pri 37. vydaní Happy hour.

Každý pondelok ti rozprávam o trendoch a dianí v popkultúre a na sociálnych sieťach, o ktorom (ne)potrebuješ, ale tak trochu chceš vedieť. Dnes aj o tom, že tvoj Spotify Wrapped o tebe v skutočnosti vie menej, ako si myslíš.

Ale najskôr, minulý týždeň vyšiel vianočný špeciál Sabriny Carpenter na Netflixe. Volá sa A Nonsense Christmas a úprimne, pozri si to, ak si chceš zlepšiť náladu. Je plný dobrej hudby – so Chappell Roan naspievala coververziu Last Christmas, ale aj vtipných skečov. Napríklad o tom, ako Sabrina nevie, že randí so Santa Clausom, ktorý je 400 rokov v otvorenom vzťahu so Shaniou Twain. (1)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pantone vyhlásil farbu roka 2025. Bude to odtieň hnedej Mocha Mousse 17-1230. Názory internetu sa rôznia, od tých, ktorí ju už vidia na oblečení aj na nechtoch, až po tých, ktorí tvrdia, že je to „farba, ktorá signalizuje, s akým množstvo s***iek, sa budeme v ďalšom roku stretávať“. (2)

Cenu v kategórii Modelka roka na Fashion awards v Londýne získala prvýkrát v histórii transrodová modelka Alex Consani. (3)

Tina odohrala veľký koncert v Tipos aréne. Vystriedala niekoľko outfitov, ktoré jej navrhli slovenskí dizajnéri v spolupráci so stylistkou Miroslavou Danielovou. Videá z koncertu trendovali na tiktoku a pod nimi sa opäť zhukli samozvaní výživári, stylisti, diétológovia a „farbológovia“ a vznikla z toho pekná žumpa. Skúsme byť na seba lepší. (4)

SkryťVypnúť reklamu

Značka Skims od Kim Kardashian vydala limitovanú kolekciu v spolupráci so športovým brandom The North Face. Ide o lyžiarske oblečenie v zemitých farbách. Nemôžem si pomôcť, ale vyzerá to ako hocičo, čo navrhol jej bývalý manžel Ye pred desiatimi rokmi... (5)

A Dua Lipa mala špeciálny koncert v Royal Albert Hall a dávam do pozornosti main character energy dirigenta a jeho ofiny:

Loading

@chrislloydart

Naposledy som písala o piesni Do They Know It's Christmas?, ktorá sa nepáči obyvateľom Afriky, vraj šíri stereotypy. O novinky z popkultúry neprídeš, ak si zapneš odber. Urobiť tak môžeš na tomto linku. Ďakujem.

Súvisiaci článok Ľudia kritizujú jednu z najznámejších vianočných pesničiek. Je vraj plná stereotypov Čítajte 

Slovensko potrebuje Aničku z Kauflandu

Pani Anička sa prechádza po Kauflande, zdraví svoje besties, hovorí o sebe, že je GOAT Kauflandu a má big brat energy. Toastový chlieb preloží na svoje miesto a povie si slay. Sieťky na ovocie a pečivo opisuje ako very demure, very mindfull.

SkryťVypnúť reklamu

Toto video má na tiktoku 1,3 milióna videní. Video, na ktorom je Anička spolu s Norou Kabrheľovou má tiež vyše jedného milióna videní.

Známy supermarket úplne pochopil, kto je jeho cieľovka na tiktoku a tomu prispôsobil aj komunikáciu. Gen Z a Alfa slang zasadený do úst seniorky aj šoubizovej persóny Nory Kabrheľovej je presne ten druh zábavy/komunikácie, ktorý od značky na tiktoku očakávaš.

Za nápadom stojí agentúra Respect APP, obsah pre potravinový reťazec vytvárajú od roku 2021. Na trendy na sociálnych médiách reagujú naozaj rýchlo. Na jeseň si napríklad pomocou produktov značky urobili virálny nápoj, ktorý namiešala Dua Lipa, z pepsi a šťavy zo sterilizovaných uhoriek a jalapeños papričiek.

Výstižne zobrazujú aj stereotypné postavy zákazníkov, prípadne ľudí učia, že odložiť nákupný vozík po nákupe na miesto je positive aura milión. Vo videách sa objavuje Fero Joke, ale aj Denisa Vyšňovská či Jovinečko.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z používateľov tiktoku komentuje video slovami: Pani predavačka je veľmi skibidi. To v jazyku generácie alfa v tomto kontexte označuje kompliment. Nájdu sa však aj takí, ktorí hovoria o „násilnej modernizácii“.

Pani Anička má však v paži a medzitým si založila vlastný tiktok ako Babka z Kauflandu. Zatiaľ tam nájdeš len jedno video o tom, ako upiekla bublaninu, ale nikto ju nechcel jesť, pretože je v nej cukor.

Uvidíme, či z nej bude ďalšia obľúbená babička slovenských sociálnych sietí, prvenstvo zatiaľ pevne drží Blue Grandma s 36,2 tisíca followermi na instagrame.

Zatiaľ si pozri nepodarené zábery z natáčania reelka pre supermarket.

Veštenie zo Spotify Wrapped

Zdieľanie Spotify Wrapped, teda analýzy ročnej aktivity na hudobnej platforme Spotify, sa stalo popkultúrnym fenoménom. Je až očarujúce, ako nedočkavo naň každý rok čakáme a berieme ho ako osobný manuál duševného zdravia, nielen svojho, ale aj ostatných.

SkryťVypnúť reklamu

Pre niektorých ľudí je totiž ľahšie povedať, že ich marec bol surf crush beach indie , než to, že sa vyhorenie snažili potlačiť ajurvédskym pobytom na Srí Lanke, na ktorý nemali peniaze už v čase, keď si ho kupovali.

Má tvoj kamoš v prvej päťke interpretov mladých slovenských raperov, ale jeho najhranejšia pesnička boli Vtáky od Richarda Autnera? Asi sa ho opýtaj, ako sa má.

Pre ďalších je Spotify Wrapped symbol statusu, najmä vtedy, ak ladí s ich životným štýlom. Predstav si, že akože sedíš na palubovke Interu a počúvaš Kanyeho Westa.

A potom sú tu ešte tí „lepšoľudia“, čo majú vo výpise najpočúvanejších interpretov "niche" umelcov ako Jónsi & Alex a z nejakého dôvodu cítia väčší ako všetci boujee football rap.

Aj Spotify Wrapped je teda niečo, v čom si môžeme zasúťažiť a ďalej sa porovnávať. A neostávame len v rovine osobnostnej analýzy. Platforma European correspondent prišla so štatistikou najpočúvanejších hitov na Spotify v jednotlivých európskych štátoch.

SkryťVypnúť reklamu

(ak sa ti vložený obrázok nezobrazuje, otvor si Happy hour na webe closer.sk)

Loading

...

Podľa ich údajov sme si na Slovensku išli po celý rok najmä rockovú hudbu, alternatívny rock a rap. To môže znamenať napríklad, že v roku 2024 sme si pustili hocičo, čo bolo hlučnejšie než aktuálne spoločensko-politické dianie.

A že to bola výzva!

Tohtoročný súhrn počúvanosti apky Spotify je však podľa reakcií na internete zatiaľ najslabším. Ľuďom chýbali vtipnejšie komentáre aj prepracovanejšia štatistika, prekážal im aj „odfláknutý“ vizuál a chýbajúci album z najpočúvanejších piesní.

Ďalší upozorňujú na ten „jeden algoritmus, ktorý vládne všetkým“. Dávnejšie sme na Closeri písali o tom, ako ľudia platformu opúšťajú, pretože istých interpretov pretláča viac, ako iných a blokuje albumy. Najpočúvanejšie albumy platforma odignorovala aj vo Wrapped.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Spotify hrá dookola to isté. Platforma pripomína rádio a jej algoritmus ľudí odrádza Čítajte 

„Nezáleží na tom, akú pieseň počúvam, Spotify mi ako druhú aj tak pustí Espresso od Sabriny Carpenter,“ tweetoval jeden z používateľov. Myslí si, že ide, rovnako ako pri rádiách, o biznis. Vydavateľstvo platí platforme, aby pieseň pretláčala. To by vysvetľovalo toľko pink pilates princess hollywood pop girlies v tohtoročnom Wrapped.

Komentátor Guardianu Jochan Embley hovorí, že Spotify Wrapped je len pripomienkou toho, ako „neuveriteľne nudnými nás táto hudobná platforma urobila“. A za vinu to dáva najmä algoritmu, vďaka ktorému je podľa neho priam nemožné nájsť novú hudbu.

Ak teda vezmeme to úvahy agresívny algoritmus, je mi ľúto, že ti to hovorím, ale zrejme aj tvoj Spotify Wrapped je lož.

Na Respekte vyšiel nedávno text o algoritme, venovali sa však prevažne Netflixu. Vyberám z neho pár tvrdení, ktoré však podľa mňa sedia na akúkoľvek zábavnú platformu.

SkryťVypnúť reklamu

Algoritmy nielen reagujú na náš vkus, ale ho aj upravujú a formujú. Šanca, že by algoritmus odporučil niečo radikálne nové a originálne, je mizivá. Podľa Respektu to tvrdí John Landgraff, šéf spoločnosti FX, ktorá stojí napríklad za seriálom Šógun.

A dodáva ešte jedno priamo do srdiečka:

„To, že vás nikdy neprekvapí, že dostanete len to, čo sa vám páči, je neutešená predstava o tom, ako by ľudia mali žiť svoj život.“

Gift guide (Happy hour edition)

Na tiktoku som prešla desiatky (tie vyššie desiatky) videí o vianočných wishlistoch. V tých dámskych sa opakovali chlpaté slúchadlá, parfumy, Samby alebo Gazelle tenisky od Adidasu, kozmetika (prevažne kórejská), Ugg topánky a, samozrejme, Dyson Airwrap.

V pánskych to bola kozmetika od značky Aesop, lego, kožené peňaženky, kvalitné poháre na alkohol pre old money nadšencov, ponožková a trenková klasika ale aj koberčeky od Carhartt WIP či iné luxusné značky kúpeľňových podložiek (is that a thing? Bolo to naozaj v každom jedno wishliste...).

SkryťVypnúť reklamu

Vybrala som niekoľko značiek, kde môžeš nakúpiť osobne, prípadne majú e-shop a možno to stíhaš za dva týždne do Vianoc.

Ak hľadáš oblečenie, vždy odporúčam vintage, nakupuj napríklad na overených vintage shopoch. Huňaté vintage svetre značky Ralph Lauren majú napríklad v Gerar Vintage shope . V Bratislave tiež nájdeš tri vynikajúce multibrandové obchody, zájdi do preľude concept store, relatívne nové sú Concept Story, kde nájdeš lokálnu módu či Renesancia concept store, ktorý okrem iného ponúka aj niche parfumy.

Knihy a netradičné magazíny pre náročnejších nájdeš v Brot Books Deli, ak chceš „obyč knihy“, ale za lacnejšie, ako ponúkajú klasické kníhkupectvá, prečítaj si tento článok nižšie.

Súvisiaci článok Hromadia sa vám doma nechcené knihy? Zisťovali sme, kde za ne dostanete najviac peňazí Čítajte 

Pre šperky klikaj na českú značku ANTIPEARL alebo slovenské METAFORMI (majú absolútne cute prívesky v tvare ovocia), Still life JEWELLRY so šperkami z perál, Silk & Stones s doplnkami z hodvábu a drahých kameňov, ale aj MOONCAKE jewellery.

SkryťVypnúť reklamu

A na záver dekor. Absolútne originálne doplnky malé aj väčšie nájdeš v LAVISH studio, ide o vintage nábytok a doplnky, ktoré sú dovážané z európskych prevažne talianskych bazárov. Český multibrandový obchod Artisème má aj e-shop a rovnako tak aj slovenský multibrand Rajón.

Všade môžeš nájsť krásne veci aj v normálnej cene.

Robíme Vintage bazár

Už túto sobotu 14. decembra ťa čakáme v Kácečku. Môžeš si nakúpiť oblečenie od Berlin Vintage a popočúvať diskusie našej redaktorky Kami. Bude sa rozprávať s Beccou, Jakubom Jablonským aj odborníkmi z IPčka. Témou akcie je duševné zdravie a to dostáva zabrať najmä pred Vianocami.

Na tomto linku sa dozvieš viac. Vidíme sa!

To je na dnes už naozaj všetko. Zapni si odber, aby ti nič neušlo a drž sa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu