Na sociálnych sieťach sa šíria tipy na to, ktorá parfumovaná voda fast fashion značky sa podobná na luxusný parfum, a pribúdajú aj spoločnosti, ktoré v tejto oblasti obchodujú.
Nehovoríme o fejkoch so skomolenými názvami ako Loncome alebo Chenel. Nemusia mať rovnaký flakón ani nápadne podobné meno, stačí, ak voňajú podobne.
Ide o skutočné firmy so skutočnými, nanovo navrhnutými produktmi, ktoré však sú napodobeninami.
Napríklad vo Veľkej Británii sa týmto biznisom zaoberá viacero startupov. Najväčšie sú Noted Aromas a The Essence Vault, na konte majú miliónové obraty aj milióny predaných vôní. V Londýne majú kamennú predajňu zas Eden Perfumes, píše magazín Dazed.
Na Slovensku a v Česku sú zrejme najznámejším obchodom s dupe parfumami Krásne vône.
Otvorene priznávajú, že ich produkty sú "inšpirované" inými vôňami, nepoužívajú značku alebo balenie pôvodného parfumového domu, majú svoje flakóny aj svoje názvy vôní.

No podobne ako v supermarkete Lidl vieš, ktorej známej sladkosti sa podobá Vilma, aj Krásne vône bez hanby povedia, že L Uomo de SAPHIR "sa najčastejšie zamieňa za Dior Sauvage".
Vitaj vo svete legálnych napodobenín. Zisťovali sme, ako to, že skoro nikto nikoho nežaluje a prečo by sme tieto napodobeniny nemali úplne porovnávať s copycats vo fast fashion.
Môže voňavka za dvacku voňať ako Dior?
Súčasná technológia dokáže vytvoriť takmer identický parfum. Podľa zakladateľa českého parfumérskeho domu Pigmentarium Tomáša Rica sa nová vôňa s pôvodnou bude zhodovať na 80 až 90 percent.
Technológia známa ako hmotnostná spektrometria s plynovou chromatografiou sa využíva na analýzu neznámej látky. Pokiaľ ide o prírodné vonné zložky, prístrojový rozbor ich nevie trafiť stopercentne. Síce zistíš, že potrebuješ na kópiu napríklad mandarínkový olej, no nevieš, od ktorého dodávateľa, a nevieš, ktorú mandarínku, vysvetľuje pre Closer Ric.
Na druhej strane, syntetické látky sa dajú prakticky na sto percent kopírovať.
Dupes väčšinou obsahujú niekoľko percent úplne iných vonných látok alebo je ich pomer trochu iný ako v pôvodnom parfume. Zo skúseností v redakcii aj podľa recenzií na Krásne vône vieme, že menej trénovaným nosom môže originál a dupe voňať rovnako.
Ak už roky používaš luxusné, niche parfumy, tak ti rozdiel môže udrieť do nosa.
Voňavé plagiáty, proti ktorým nikto nebojuje
Ric, ktorý má skúsenosť s tým, že aj jeho parfum istá značka kopírovala, vraví, že brániť sa proti kopírovaniu nie je jednoduché.
Dupes sú prakticky legálne
Na rozdiel od napodobenín (tzv. fejkov), ktoré porušujú ochranné značky či patenty, dupes sú samostatné značky. Majú vlastné flakóny, vlastné mená a aj vlastné zloženia: copy and paste sa totiž pri súčasnej technológii ešte robiť nedá.
Neporušujú teda ani autorské práva.
"Je možné zaregistrovať si kompozíciu parfumu, na ktorú sa potom budú vzťahovať autorské práva," hovorí.
Dodáva však, že k tomu, aby bola nejaká kópia napadnuteľná, by sa musela so štruktúrou parfumu úplne zhodovať.
Stačia teda aj malé zmeny v koncentrácii vonných zložiek a pre pôvodnú značku je to už neriešiteľná situácia.
Kópie sú preto pomerne ťažko napadnuteľné na súde. V Česku a na Slovensku nemáme podobné prípady a v zahraničí ich je len málo.
"Ak si veľký hráč na trhu všimne moju značku a chce si ju priblížiť, beriem to ako znamenie, že robím niečo dobre. Po zvážení sme sa rozhodli, že nebudeme tento prípad riešiť súdnou cestou," spresňuje.
Ric, ktorého značka vyrába niche parfumy, dodáva, že lacné voňavky aj tak nemajú rovnakú cieľovku ako luxusné a niche vône. Tie si totiž ľudia kupujú aj pre ten zážitok a príbeh za nimi.
Marketingový riaditeľ e-shopu Krásne vône Lukáš Bilinec vraví, že Krásne vône momentálne fungujú na trhu s luxusnými značkami v symbióze.
Tieto kópie však v niečom zaostávajú. Kým vône vnímame subjektívne a teoreticky si budeš aj s lacnou vôňou voňať rovnako, o výdrži sa to isté povedať nedá. Vonný zážitok sa jednoducho simuluje ľahšie ako samotná výdrž.
Spoločnosť Krásne vône si dopomáha tým, že v ponuke má napríklad aj aviváže s rovnakým vonným profilom. Tým si môžeš vôňu na tele udržať dlhšie.
Ich misia na webe hovorí, že chcú prinášať "cenovo dostupné parfumy pre každého, nielen jedno percento najbohatších". Napĺňať sa im ju darí, podľa marketingového riaditeľa Lukáša Bilinca zaznamenávajú od svojho založenia pred desiatimi rokmi neustály rast.
Distribuujú momentálne štyri rôzne značky: parfumované vody Saphir a PURE, a svoje privátne značky Empleada či UNIQ, ktorá má vyššiu parfumáciu a sľubuje dvanásť hodinovú výdrž.

A čo prestíž?
Najpredávanejšie vône na Slovensku sú tie, ktoré pripomínajú Good Girl od Caroliny Herrera, Sauvage od Dioru a Cloud od Ariany Grande, vraví Bilinec pre Closer. Ak si ich chceš porovnať s originálmi, už to môžeš urobiť aj bez objednávky. V bratislavskom OC Retro totiž majú kamennú prevádzku.