Dvadsiateho augusta v roku 1989 bratia Menendezovci vyšli z vily, kde žili so svojimi rodičmi, a zamierili k autu na parkovisku. Z kufra vytiahli dve brokovnice a vrátili sa naspäť do domu.
Vošli do obývacej izby, kde na gauči pred televíziou sedeli ich mama a otec. Do oboch napálili niekoľko striel. Zbrane vrátili naspäť do kufra a odišli.
Keď sa vrátili, zavolali na políciu a ohlásili, že rodičov našli mŕtvych. Začal sa kolotoč vyšetrovania, v ktorom vtedy 21-ročný Lyle a 18-ročný Erik ani náhodou neboli v hľadáčiku polície. Bojovali o dedičstvo a snažili sa začleniť do normálneho života.
Chytili ich až na základe priznania viny na terapeutickom sedení. Erik sa s vraždou zveril svojmu psychológovi Dr. Jeromovi Ozielovi ešte v októbri toho istého roku. Ten o jeho priznaní povedal svojej vtedajšej milenke, ktorá to oznámila na polícii.
Menendezovci sa k brutálnej vražde priznali, tvrdili však, že konali v sebaobrane, po rokoch sexuálneho a psychického zneužívania oboma rodičmi. Nakoniec dostali doživotie.
Príbeh Menendezovcov sa stal obľúbeným námetom popkultúry, teraz ho prevzal Netflix. V polovici septembra uviedol pokračovanie série Monsters, ktorá sa začala príbehom sériového vraha Jeffreyho Dahmera.
Miniséria Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story sa však nevyhla kritike verejnosti a ani bratov. Netflix obviňujú z necitlivej honby za senzáciou a nepomohol im ani nablýskaný casting v podobe Javiera Bardema a Chloe Sevignyovej.
Výpovede, ktoré sa ťažko počúvajú
Bratov odsúdili v roku 1993 najskôr individuálne, každý mal vlastnú porotu. Obe poroty sa však nakoniec dostali do "deadlocku", čo znamená, že sa nedokázali dohodnúť na verdikte. Nakoniec ich preto súdili spoločne.
Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story
- Réžia: Ryan Murphy
- Obsadenie: Javier Bardem (José Menendez), Chloe Sevigny (Kitty Menendez), Cooper Koch (Erik), Nicolas Alexander Chavez (Lyle)
- Dĺžka: 9 epizód, 36 až 65 min
- Dostupné na Netflixe.
Podľa Los Angeles Times, Lyle Menendez na súde opísal svojho otca ako „chladného a vypočítavého tyrana“ a svoju matku ako „záhadnú ženu plnú hnevu“. Povedal tiež, že ho otec zneužíval od šiestich do ôsmich rokov a jeho mama ho často pozývala k sebe do postele a chcela, aby sa jej všade dotýkal.
Erik Menendez na súde tvrdil, že ho otec zneužíval od šiestich do osemnástich, teda do roku vraždy. Vo výpovedi opisoval, že otec s ním praktizoval hladkanie, orálny aj análny sex.
Súdne pojednávanie bolo verejné, celé výpovede sú dostupné napríklad aj na youtube.
Obaja bratia potvrdili, že ich mama Kitty o všetkom vedela a tolerovala to. Lyle na súde tvrdil, že otca konfrontoval. Vyhrážal sa mu, že ak neprestane brata zneužívať, všetko zverejní. Od toho momentu sa podľa výpovedí začali bratia báť o svoje životy. Boli presvedčení, že ich rodičia zabijú.
Nesiahol len na svoje deti
José Menendez sa narodil na Kube. S rodičmi sa do USA prisťahoval, keď sa Fidel Castro dostal k moci. Pracoval v nahrávacej spoločnosti, bol šéfom operatívy a pomáhal spoločnosti podpísať zmluvy s umelcami ako Duran Duran, Eurytmics alebo chlapčenská latino kapela Menudo.
Podľa viacerých zdrojov v profiloch na Los Angeles Times, The Biography či The Times bol José Menendez posadnutý perfekcionizmom, túžil po výhre a bol pre ňu ochotný urobiť všetko. Rovnako sa správal aj v súkromí.
Archívny text od Los Angeles Times opisuje, že sa často zúčastňoval na pretekoch svojich synov v plávaní, pričom stál pri bazéne, vrieskal na nich a ponižoval ich pred rovesníkmi.
Bol typom agresívneho "helikoptérového rodiča", ktorý chodí za svojimi deťmi a dláždi im cestu krikom. Vyťahoval ich z malérov, no podľa viacerých zdrojov to bolo práve preto, aby nepoškodili jeho reputáciu v spoločenských kruhoch.
Kým jedni hovoria o jeho agresivite, iní tvrdia, že jeho synovia boli rozmaznaní a aj s manželkou mohli byť prísnejší.
Súd uznal za dôkazové materiály nahrávky od terapeuta Oziela, ktoré obsahovali priznanie, no detailná výpoveď bratov o zneužívaní nepomohla.
Žaloba tvrdila, že rodičov zavraždili pre peniaze a ako dôkaz uviedla zbesilé míňanie rodinných financií pár mesiacov po ich smrti. Naznačovala tiež, že Erik Menendez je gay, a preto vie tak dokonale opísať sexuálny styk medzi dvoma mužmi. Na súde a aj v rozhovore s novinárkou Barbarou Waltersovou v roku 1996 to niekoľkokrát poprel. Momentálne má manželku.
Aj keď sa Menendezovci k vražde priznali, rozhodnutie súdu považovali za pľuvanec do tváre obetiam sexuálneho násilia.
Nádej na znovuotvorenie prípadu prišla minulý rok, keď sa prevalili obvinenia jedného z členov skupiny Menudo. Roy Roselló v dokumente Menendez + Menudo: Boys Betrayed povedal, že v 80. rokoch ho José Menendez zdrogoval a sexuálne zneužil na párty v jeho dome.
Pomôcť by mohol aj list bratrancovi, v ktorom Erik Menendez opisuje, ako ho otec zneužíval. Napísal ho ešte pred vraždou.
Menendezovcom sa šou nepáči, ale ani kritikom
Kritici reagujú na najnovší počin Netflixu viac-menej negatívne. Variety, Guardian či IndieWire vyčítajú opakovanie sa a chaotickú dramaturgiu, pričom tvrdia, že snímka vlastne nevie, čím chce byť. Telegraph haní hlad Netflixu po senzáciách.
V recenzii píše, že žiadna téma nie je pre streamovací gigant natoľko citlivá, aby ju nepretavil do minisérie. Zhoduje sa tak napríklad aj s kritikmi minisérie Dahmer. Tí Netflixu vyčítali necitlivý prístup k vrahovým obetiam a tvrdili, že divákov podporoval v tom, aby s vrahom súcitili.
Na Monsters reagovali aj odsúdení bratia. Manželka Erika Menendeza zverejnila jeho stanovisko na sociálnej sieti X (predtým twitter).
„Veril som, že sme sa už posunuli od klamstiev a ničivého vykresľovania Lyla, vytvárania jeho karikatúry, zakorenenej v príšerných a do očí bijúcich klamstvách, ktoré sa v seriáli rozmohli,“ reagoval na zobrazenie svojho brata v minisérii. Lyle je v nej vykreslený ako po peniazoch bažiaci, agresívny a necitlivý človek.
Loading
...
Ďalej tvrdí, že Netflix posunul ich traumy o niekoľko krokov späť do čias, keď boli systém a spoločnosť presvedčení, že muži prežívajú traumu zo sexuálneho zneužitia inak ako ženy.
"Tieto hrozné lži boli za posledné dve desaťročia odhalené nespočetnými odvážnymi obeťami, ktoré prekonali svoju osobnú hanbu a odvážne prehovorili,“ dodáva.
Režiséra obvinil, že zámerne vykreslil ich príbeh ako senzáciu, pričom k ich traume vraj pristupoval necitlivo.
Režisér Ryan Murphy na kritiku reagoval v krátkom rozhovore pre Entertainment Tonight. Povedal, že ho mrzí, že Erik Menendez seriál kritizoval bez toho, aby si ho pozrel. Zistil by vraj, že miniséria je zo 60 percent práve o zneužívaní a traume, ktorú prežívali.
Stojí si za tým, že jeho tím pristúpil k udalosti citlivo a v seriáli je vyobrazený celý deň pojednávania, kde o činoch svojich rodičov otvorene rozprávajú.
Nemožno si však nevšimnúť, nakoľko sa do skutočného príbehu premietol Hollywood. Zvláštne pôsobí napríklad časť, keď si bratia kupujú zbraň. Dej je doplnený o optimistickú dynamickú hudbu, pričom budí skôr dojem, že sa pozeráme na akčný film než na skutočnosť.
Senzáciu vzbudzuje aj naznačený sexuálny vzťah medzi Lylom a Erikom.
Novinár Robert Rand, ktorý napísal knihu The Menendez Murders v roku 2018 a s oboma bratmi sa niekoľkokrát zhováral, hovoril, že takýto vzťah nemali.
„Myslím si, že jediný telesný kontakt nastal, keď Lyle vzal brata do lesa a hral sa tam s ním a zubnou kefkou- to isté s nimi robil ich otec,“ hovorí Rand pre The Hollywood Repoter.
Režisér hovorí, že v tomto prípade v minisérii len ponúkali niekoľko teórií a pohľadov rozličných ľudí. Pripomína tiež, že si nemohol dovoliť obísť linku ich rodičov a chcel sa na tie udalosti pozrieť aj ich očami.
"Ako rozprávači sme mali povinnosť pokúsiť sa na základe nášho výskumu priblížiť aj ich perspektívu, čo sa nám aj podarilo,“ dodal.