Cyklistov nazývali nacistami v Lycra oblečení. Trojica z Top Gear a Grand Tour končí

Posledná časť Grand Tour divákov zvalcovala.

James May, Jeremy Clarkson a Richard HammondJames May, Jeremy Clarkson a Richard Hammond (Zdroj: Amazon MGM Studios)

Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May začínali ako moderátori britského programu o autách a končia ako súčasť pop-kultúry.

Ich posledné dobrodružstvo v rámci programu Grand Tour s podtitulom One For The Road ich zaviedlo tam, kde koncept cestovateľských špeciálov pred 17 rokmi začali - na hranicu Zimbabwe a Botswany.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trojica mužov sa poslednýkrát spoločne previezla na palube obľúbených vozidiel. Ich starnúce tváre aj telá sú najlepším dôkazom o dvadsiatich dvoch rokoch intenzívnej spolupráce plnej šoférovania, natáčania, cestovania aj kontroverzií.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa reakcií na sociálnych sieťach dojal posledný vyše dvojhodinový špeciál mnohých divákov k slzám. K plaču z dojatia pri pozorovaní záverečných scén sa priznáva nebývalé množstvo recenzentov na ČSFD, ktorí špeciálu prisudzujú šokujúco vysoké hodnotenie až 95 %.

Mnohí opisujú záverečné scény flashbackov doprevádzaných tónmi piesne Brothers in Arms od Dire Straits ako jeden z najemotívnejších momentov svojich životov.

Azda sa niet čomu čudovať. Podobne ako krúženie formúl počas nedeľných obedov sa stali hravé interakcie tria ufrflaných chlapov súčasťou dospievania porevolučnej generácie našich divákov.

Loading

...

Revolúcia v nudnom formáte

Hoci britská BBC vysielala reláciu Top Gear už od roku 1977, globálnu slávu si zažila až na začiatku tohto storočia. Formát po odchode pôvodných moderátorov a produkčného tímu do konkurenčného programu Channel 5 vzkriesil príchod Jeremyho Clarksona.

SkryťVypnúť reklamu

Obklopil sa podobne naladenými moderátormi, ktorí boli otvorení vzájomnému doberaniu sa a aj vďaka nezvyklým formátom dokázal cieliť na omnoho širšie publikum, ako len na motoristických fanatikov.

Súvisiaci článok 13 seriálov, ktoré vyjdú do konca roka, pripravte sa aj na novú Dunu Čítajte 

Šou bola o autách až v druhom rade. V prvom rade šlo o komediálne etudy, bizarné scénky a neskôr v duchu cestovateľských šou aj o objavovanie neštandardných lokácií, na ktoré sa väčšina divákov len tak nepozrie.

Širokú cieľovku oslovilo aj recenzovanie lacných áut často z druhej ruky a bizarné disciplíny vrátane pretekov a v neposlednom rade aj súťaženie celebrít na vlastnom pretekárskom okruhu, na ktorom sa previezol Tom Cruise, Rowan Atkinson či Cameron Diaz.

Legendárnym segmentom s čisto komickým nádychom bola aj tzv. "cool stena“, pri ktorej sa moderátori hádali o tom, ktoré autá sú viac "cool" a ich fotografie umiestňovali na tabuli do sekcií.

SkryťVypnúť reklamu

Autá sa v programoch Top Gear a neskôr Grand Tour stali postupom času, hoci stále dôležitými, ale predsa len rekvizitami. Moderátori sa pretransformovali na zveličené verzie samých seba a viac ako o testovanie áut šlo o zábavu podľa vopred napísaného scenára.

Sila vzájomnej chémie zatienila aj nútený proces rebrandingu po odchode z BBC pod krídla Amazon Prime.

Diváci vedeli odpúšťať

Medzi rokmi 2003 a 2015 bol Top Gear medzinárodne najúspešnejším projektom britskej verejnoprávnej televízie aj napriek množstvu kontroverzných vyjadrení. Moderátori na čele s Clarksonom nezriedka hovorili homofóbne či rasistické vtipy a nevyhýbali sa ani rodovo stereotypným narážkam a kultúrnym stereotypom.

Incidentov, ktoré vzbudili nahnevané reakcie spoločnosti či konkrétnych komunít, bolo počas existencie šou toľko, že majú vlastnú stránku na wikipedii.

SkryťVypnúť reklamu

Keď počas cesty po Indii produkcia do zadnej časti auta Jaguar namontovala toaletu pre "prípady hnačky", indické autority sa televízii BBC oficiálne sťažovali.

Pre segment, v ktorom Clarkson žartoval, že smerovky nemeckých áut by mohli hajlovať na spôsob nacistov z Hitlerovej tretej ríše a navigácia by mala navádzať do Poľska, požadovala ospravedlnenie nemecká vláda aj nahnevaní občania.

Súvisiaci článok Supa a Vec ťa vezmú na Námestie slobody. Vyznávajú lásku mestu a komentujú klimatické zmeny Čítajte 

Jeremy Clarkson vzbudil hnev aj v Rumunsku, keď ho prirovnal k "Boratovej krajine s cigánmi a ruskými playboymi".

Richard Hammond sa pre zmenu počas cesty po Mexiku zamyslel, že typické miestne auto by malo pripomínať "fúzatého a ospalého trkvasa, lenivo sa opierajúceho o múr".

Sekvenciu, v ktorej sa pri stereotypoch o "lenivých Mexičanoch" striedali všetci moderátori, ostro odsúdil mexický veľvyslanec vo Veľkej Británii, ktorému sa muselo BBC ospravedlniť. V americkej distribúcii celý segment radšej miestna produkcia vystrihla.

SkryťVypnúť reklamu

Hnev Elona Muska

Produkcia BBC v roku 2011 čelila hnevu aj žalobe od jedného z najbohatších mužov na planéte. Keď v 12. sérii Top Gear testoval Jeremy Clarkson elektrické auto Tesla Roadster, tvrdil, že jeho batérie sa vybili už po 88,5 kilometroch a nabíjanie mu zaberie 16 hodín.

Vtedy stále ešte mladá automobilka označila segment za zavádzajúci a lživý, keď tvrdila, že batéria zapožičaného vozidla sa nevybila pod hranicu dvadsiatich percent a nabitie auta by netrvalo viac ako tri a pol hodiny.

Načítavam video...

Keď sa BBC ohradilo, že chcelo v programe len načrtnúť hypotetickú situáciu, Tesla reagovala žalobou za urážku na cti, pričom Elon Musk tvrdil, že celý segment bol zahraný podľa vopred pripraveného scenára.

Súd Muskovu žalobu zamietol, keď zvážil zábavnú povahu šou s predpokladom, že segment diváci odhalia ako vtipnú fikciu a nebudú ju považovať za odraz skutočnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Fosílna zábava

V 21. storočí nemôže už nikto súdny ignorovať či spochybňovať poznatky o centrálnej úlohe spaľovania fosílnych palív v rámci klimatickej zmeny. Trojica moderátorov však pravidelne šponovala nervy ekologicky citlivejších spoluobčanov.

Načítavam video...

Z ekologického hľadiska bola samozrejme počas celej existencie fenoménu propagácia osobnej automobilovej dopravy mimoriadne problematická. Tvorcovia seriálu sa previnili aj nespočetným úmyselným ničením vozidiel a karavanov alebo šoférovaním v environmentálne hodnotných územiach.

Najväčšie protesty z radov environmentalistov si zlizol, ako inak, Jeremy Clarkson, ktorý sa posmešne a zľahčujúce vyjadroval o klimatickej zmene. Tvrdil, že ak zaplaví Holandsko, bude chodiť na dovolenky inam, cyklistov nazýval "nacistami v Lycra oblečení" a vyzýval na zjedenie všetkých žralokov modrých.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2009 nahneval partiu ekologických aktivistiek natoľko, že prišli na jeho pozemok vysypať hŕby konského trusu.

Môžeme špekulovať o tom, do akej miery sa pod koniec šou podpísala zmena zamerania automobilových výrobcov smerom k elektrickým vozidlám. Isté je, že moderátori sa do automobilov s elektrickým pohonom pravidelne a radi navážali.

Ani napadnutie nenaštrbilo globálnu popularitu

Ešte v roku 2013 sa dostal Top Gear do Guinessovej knihy rekordov ako šou vysielaná až v 212 krajinách. Slovenskí diváci sa k programu dostávali vďaka televíziám Prima Cool a Dajto.

Šou sa ešte pod krídlami stala BBC globálnou senzáciou. Jej tón sa snažili v mnohých krajinách napodobniť aj mnohé lokálne automobilové relácie. V Rusku, Austrálii, USA, Číne, Francúzsku a Južnej Kórei si formát dokonca odkúpili a pretransformovali do vlastnej mutácie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Divákom dali Midsommar aj Euphoriu. Filmové štúdio A24 už vie, že alternatíva im miliardy nezarobí Čítajte 

V roku 2015 Jeremy Clarkson dostal do fyzického kontaktu s producentom programu. Dôvodom malo byť studené jedlo v štúdiu a pridlhé natáčacie dni.

Nielenže sa po incidente stanica BBC rozhodla ukončiť vysielanie zostávajúcich epizód série, Clarkson si musel pobaliť kufre. Keď vedenie televízie nepresvedčil ani milión podpisov pod petíciu za jeho návrat, jeho dvaja kolegovia ho ochotne nasledovali.

Po odchode ikonickej trojice do Amazonu síce Top Gear ostal na obrazovkách BBC, avšak stretol sa s nelichotivými reakciami a klesajúcou diváckou priazňou. Pre Amazon bol incident a vyplývajúci prestup naopak darom z nebies.

Hoci platforma sa k svojim štatistikám stavia tajnostkársky, v roku 2018 bola šou britskej trojice najúspešnejšia v otázke získavania nových predplatiteľov. Na Grand Tour boli zvedaví mnohí z tých, čo s programom vyrastali.

SkryťVypnúť reklamu

Celosvetová popularita šou sa premietla do statusu celebrít. Keď sa hviezdna trojica objavila v krajine, ktorú dosiaľ nenavštívili, spôsobovala podobný ošiaľ ako influenceri zo sociálnych sietí.

Načítavam video...

V roku 2022 sa šou natáčala aj na Slovensku, konkrétne v Bratislave, Piešťanoch a Žiline. Clarkson sa vtedy previezol na veteránovi Škoda 1100 OHC Roadster z roku 1958, zapožičanom z múzea automobilky a v programe sa svetovému publiku predstavilo aj lietajúce auto AirCar od nitrianskeho konštruktéra Štefana Kleina.

Hammondove nehody ako motor popularity

Okrem Clarksonových urážok plnili predné stránky novín aj hrôzostrašne pôsobiace nehody Richarda Hammonda.

K prvému vážnemu zraneniu a upadnutiu do bezvedomia prišlo v roku 2006 počas jazdy na špeciálnom vozidle Vampire Turbojet Drag v rýchlosti takmer 500 km/h. Po prešetrení nehody a zotavení moderátora sa BBC rozhodlo segment odvysielať v programe, ktorý si pozrelo osem miliónov divákov.

SkryťVypnúť reklamu

K jeho druhej vážnej nehode došlo v roku 2017 už počas natáčania pre Amazon Prime počas pretekov do vrchu vo Švajčiarsku na palube elektrického špeciálu Rimac Concept One.

Načítavam video...

Hammondovo auto sa vtedy niekoľkokrát prevrátilo a skončilo na streche. Len pár sekúnd po jeho vybratí z trosiek navyše vzbĺklo. Moderátora previezli helikoptérou do nemocnice a jeho rehabilitácia po zlomenine kolena trvala rok.

Keď sa vrátil k natáčaniu Grand Tour, zábery z nehody vrátane zvukového záznamu sa stali terčom vtipov spolumoderátorov, ktorí si uťahovali z moderátorových jazdeckých schopností.

Logický koniec jednej éry

Nekončí len Grand Tour. Po ôsmich rokoch personálnych odmien zmizol ešte v roku 2023 z obrazoviek aj Top Gear, ktorého koniec urýchlila vážna autonehoda moderátora Freddieho Flintoffa.

SkryťVypnúť reklamu

Čo bude s formátom na pomedzí komédie a automobilovej žurnalistiky po definitívnom odchode ikonickej trojice do dôchodku, je otázne. Isté je, že prevziať štafetu po natoľko ikonických tvárach nebude rozhodne ľahká úloha.

Trojica sa však nelúči úplne.

Všetci traja si našli užší špecifický záber. Richard Hammond uvádza na Discovery šou o opravovaní áut. James May svoju kariéru presmeroval na youtube, kde jeho kanál slúži primárne na promovanie vlastnej značky Ginu, no formáty sa rôznia a generujú milióny pozretí.

Jeremy Clarkson sa pre mnohých prekvapujúco našiel v divácky populárnom a kriticky mimoriadne vysoko hodnotenom programe o farmárčení na anglickom vidieku. Divákov v nej prekvapuje výrazne prívetivejšou prezentáciou, kontrastujúcou s mizantropickým chlapíkom za volantom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu