Sedíš na letisku, čas odletu tvojho lietadla sa blíži, lenže nástup na palubu neprichádza.
Kým prvých pár desiatok minút meškania môže byť frustrujúcich, ak sa zdržanie natiahne na viac ako tri hodiny, možno ti práve vznikol nárok na získanie finančného odškodnenia od leteckej spoločnosti.
Closer zozbieral príbehy slovenských cestovateľov, ktorých lety meškali viac ako tri hodiny, ale nie v každom prípade sa im kompenzáciu podarilo získať. Zatiaľ čo jeden príbeh skončil so sumou 2400 eur na účte, ďalší sa bezvýsledne ťahal celé mesiace.
Oslovili sme preto aj odborníka na cestovanie a lovca lacných leteniek Martina Hanzela z populárneho slovenského portálu Tour de Svet, ktorý ti vysvetlí, kedy pasažierovi vzniká nárok na odškodné, na aké triky netreba zabúdať a aké sú možnosti žiadania o kompenzáciu.

Do desiatich dní peniaze na účte
Boris Brisuda má s meškaním letov a následným odškodnením hneď viacero skúseností. V októbri 2019 mu viac ako šesť hodín meškalo lietadlo na linke spoločnosti Ryanair zo španielskeho mesta Sevilla do Viedne.
„Na letisku sme dostali voucher v hodnote okolo päť eur do McDonald's a nakoniec sme prileteli náhradným lietadlom do Bratislavy. Bolo to super, pretože som bol rovno doma, zatiaľ čo ostatní museli pokračovať autobusom do Viedne,“ hovorí.
Letenky si kúpil priamo od Ryanairu, a tak následne cez aplikáciu požiadal o odškodnenie. „Na druhý deň mi odpísali, že situáciu evidujú a riešia, potom mi do desiatich dní prišli peniaze na účet vo výške 400 eur za osobu,“ konštatuje.
Ešte z covidových čias má zážitok s odškodnením od leteckej spoločnosti Austrian Airlines. Jeho deti leteli z Lyonu, ale aj z Florencie do Viedne, lietadlo im meškalo viac ako tri hodiny, a tak žiadali o odškodnenie. „Boli to naťahovačky, urgencie kvôli covidovému obdobiu, ale nakoniec po dvoch mesiacoch zaplatili po 300 eur,“ uzatvára Boris.

Zaspomínal si však ešte na letecké spojenie, ktoré v minulosti využíval jeho syn, keď pravidelne lietal do mesta Poitiers vo Francúzsku. Z Viedne tam lietal spoločnosťou Air France s krátkym hodinovým prestupom v Lyone.
„On to dokonca vedel využiť, pretože mu v Lyone viackrát nestihli preložiť kufor, a tak pravidelne dostával odškodnenie 300 eur, či už od Air France alebo cez cestovnú poistku, ktorú mal k bankovej karte. Predložil bločky z nákupu potrebných osobných vecí, keďže nemal kufor, a náklady mu preplatili,“ hovorí.

Dôležité je, akými aerolinkami letíš
Odborník na cestovanie Martin Hanzel vysvetľuje, že práva pasažierov chráni nariadenie Európskej únie s názvom EC261. „Veľa ľudí si myslí, že reč je len o odškodňovaní, ale do veľkej miery je to o povinnej starostlivosti o pasažiera, či už vo forme jedla alebo prípadného prenocovania,“ vysvetľuje.
Toto nariadenie sa týka dvoch situácií: všetkých letov, ktoré začínajú v Európskej únii a pri letoch do Európskej únie, ak ide o aerolinky z členských krajín EÚ.
„V praxi to znamená, že ak letíš z Bratislavy do Egypta s egyptskou alebo slovenskou aerolinkou, si krytý. Ak letíš z Egypta do Bratislavy s egyptskou aerolinkou, krytý nie si. Ak ale letíš z Egypta do Bratislavy so slovenskou aerolinkou, tak si znovu krytý,“ hovorí Hanzel.
Nezáleží na tom, kde si letenku kúpil, či cestuješ dovolenkovým charterovým letom, cez cestovnú kanceláriu alebo nízkonákladovou spoločnosťou.
Hanzel upozorňuje na dôležitý „hack“, ktorý môžu využiť dovolenkári cestujúci do Turecka. „Turecko síce nie je v Európskej únii, ale dávnejšie si schválili vlastný zákon, ktorý je totožný ako náš európsky. Volá sa SHY Rights a poskytuje pasažierom rovnakú ochranu aj výšku prípadného odškodného aj na letoch z Turecka,“ uvádza.
Totožný zákon mimochodom platí aj vo Veľkej Británii napriek tomu, že už nie je členom Európskej únie.
Štedré odškodnenie 2400 eur
Marcel Hudeček letel v roku 2018 do Spojených štátov amerických. Išlo o výlet, ktorý si doprial ako darček k svojim 40. narodeninám. Letenky si kúpil od spoločnosti United Airlines. Z Viedne odlietal do Bruselu, kde mal prestúpiť na lietadlo do New Yorku.
„Počas čakania pred odbavením na let sme cez okno videli naše lietadlo, ako ho opravujú. Čas odletu sa začal naťahovať. Keď sme vedeli, že lietadlo neopravia, postupne nám ponúkali náhradné lety,“ vysvetľuje.

Do Ameriky ho poslali cez Londýn, lenže do New Yorku nakoniec priletel s deväťhodinovým meškaním. Vďaka cestovateľským skupinám na facebooku zistil, že má nárok na kompenzáciu, a tak sa rozhodol požiadať o odškodnenie.
„Na druhý deň sme priamo na webe leteckej spoločnosti vyplnili asi štyri strany otázok a pridali fotky leteniek. Asi do týždňa nám prišla odpoveď, ale ponúkli nám 40 000 leteckých míľ, ktoré u nich môžeme minúť do jedného roka,“ hovorí.
Táto ponuka sa mu nepozdávala, pretože v tom čase si nevedel predstaviť, kam by prelietal toľko míľ. „Odmietli sme to a do mesiaca nám za štyri letenky poslali odškodnenie 2400 eur. Tieto peniaze sme o rok znovu investovali do leteniek do Kalifornie,“ uzatvára spokojne Marcel.

Súd, ktorý môže trvať až rok
Erik Urc cestoval v sobotu 29. júna z parížskeho letiska Beauvais. Podľa jeho slov ide o najhoršie letisko v Európe. Jeho let naspäť domov do Viedne naberal meškanie, a tak namiesto odletu o 21.15 nastupoval do lietadla okolo polnoci.
„Keď už okolo polnoci nastúpila do lietadla polovica ľudí a piloti medzitým stále čakali s nami na gate, prišlo oznámenie, že sa let presúva na ďalší deň o 13.00, opisuje situáciu Erik. Dôvodom vraj bola zaneprázdnenosť letových dispečerov.
„Ťažko tomu rozumieť, pretože na letisku sme už boli sami a vzdušný priestor aj dráhy boli prázdne,“ hovorí. Od Ryanairu dostal po dvoch hodinách meškania voucher v hodnote 4 eurá na nákup vody, pretože nič iné sa za túto sumu kúpiť nedalo.

„Letisko je hrozné, sú to dve plechové búdy,“ hovorí. Keď ich v noci vyhodili z odletovej časti letiska a umiestnili do malého priestoru, rozhodol sa hľadať ubytovanie, pretože cestoval so svojou mamou. „Nakoniec sa mi podarilo nájsť hotel v mestečku Creil vzdialenom asi 45 minút od letiska,“ vysvetľuje.