Záleží na značke kondómov? Mladí Slováci chcú bezpečnosť, no pozor na marketing, tvrdia predajcovia

Ako si mladí vyberajú prezervatívy?

Konkurencia na trhu s prezervatívmi je veľká.Konkurencia na trhu s prezervatívmi je veľká. (Zdroj: Bruno/Pixabay)

Prečo sú prezervatívy značky Durex drahšie ako konkurencia? Táto otázka pred časom rozpútala vášnivú debatu o cene a kvalite kondómov v slovenskej sekcii Redditu.

"Stojím v Lidli pri pokladnici a pozerám, že kým nejaké Mondosy alebo Pepina stoja tak 30 centov za kus, Durexy stoja pokojne aj vyše eura," zamýšľal sa používateľ, ktorý otázku pridal.

Súvisiaci článok Slovenka chodí roky pracovať do Nórska: Za leto tu viete našetriť tisíce, no nie je to pre každého Čítajte 

Výrazný cenový rozdiel mu nešiel do hlavy, a tak sa pýtal, či rolu zohráva marketing, alebo pocit, že lacnejšie prezervatívy človeka dostatočne neochránia.

SkryťVypnúť reklamu

Durex má na Slovensku a v Česku podľa dát poskytnutých oslovenými internetovými obchodmi, ale aj podľa českého prieskumu verejnej mienky z roku 2019, dominantnú pozíciu na trhu. Veľa mladých ľudí túto značku považuje za symbol kvality a spoľahlivosti.

Na druhej strane, faktorom zostáva cena, ktorá je v porovnaní s konkurenciou vyššia. Vynára sa preto otázka, či sa predsa len oplatí zainvestovať, alebo siahnuť po lacnejšej konkurencii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyššia cena, vyššia kvalita?

Čo sa skrýva za úspechom značky Durex? Podľa zástupcov viacerých e-shopov najmä efektívny marketing a spoľahlivosť, vďaka ktorej si medzi zákazníkmi na Slovensku vybudovala silnú dôveru.

Michal Švajka z e-shopu Kondóm-Rex pozornosť upriamuje predovšetkým na marketing. "Značka Durex je medzi prezervatívmi to, čo napríklad Red Bull medzi energetickými nápojmi. Majú masívny, drahý marketing, čo sa musí odzrkadliť aj v pultovej cene," vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane, vďaka marketingu získal Durex dominantné postavenie na trhu. Medzi prezervatívmi je v súčasnosti značka vnímaná ako to najlepšie.

"Zákazníci radi siahnu po produktoch, ktoré poznajú. Durex je jediná značka na Slovensku, ktorá dlhodobo v našom regióne komunikuje, vďaka čomu si u zákazníkov vybudovala trust faktor," hovorí Martina Melíšková z e-shopu isexshop.sk.

Toto vnímanie potvrdzuje aj Švajka. "Určite to tak ešte dlho ostane. Stále je veľké množstvo ľudí, ktorým napríklad tento druh tovaru ani nenapadne objednať cez internet a pri nákupe v supermarkete to dajú do košíka automaticky," konštatuje s tým, že cenové rozdiely medzi kamennými a internetovými predajňami môžu byť veľké.

Existuje rozdielna kvalita kondómov?

V prípade rôznych produktov nutne nemusí platiť, že vyššia cena automaticky znamená vyššiu kvalitu a lepšiu spoľahlivosť. Na európsky trh sa môžu dostať iba značky, ktoré spĺňajú všetky predpísané kritériá štátnych úradov.

SkryťVypnúť reklamu

Upozorňuje na to aj Michal Švajka z e-shopu Kondóm-Rex. "Každá značka musí spĺňať rovnaké kritériá z hľadiska kontroly kvality a bezpečnosti. Durex patrí do koncernu Reckitt Benckiser, ale nemá vlastnú výrobu," vysvetľuje.

Výrobu pre značku Durex zabezpečuje konglomerát Karex, ktorý vlastní a prevádzkuje fabriky na produkciu prezervatívov. Karex je jedným z najväčších výrobcov kondómov na celom svete, okrem výroby pre Durex vlastní aj značku Pasante.

V obidvoch slovenských e-shopoch, ktoré sme oslovili, predstavovali značky Durex a Pasante drvivú väčšinu predaných prezervatívov.

"Durex si môže zadať požiadavku na parametre, napríklad tvar, hrúbka materiálu, typ lubrikantu či vôňa. Môžu byť teda v istých veciach výnimoční, napríklad najtenší prezervatív, najhrubší, špecifická príchuť, špecifický lubrikant alebo špecifický tvar," objasňuje situáciu na trhu Švajka.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho si však ľudia nakoniec aj tak vyberajú preferovaný prezervatív subjektívne, podľa toho, aký konkrétny typ im vyhovuje. "Niekomu možno vyhovuje len konkrétny typ od Durexu a nijaký iný, ale kritériá kvality musia spĺňať všetky značky. V opačnom prípade by ani nemohli byť uvedené na trh," hovorí.

Tento záver potvrdzuje aj Martina Melišková z e-shopu isexshop.sk. "Treba povedať, že Durex je značka, ktorá vyrába bezpečné a účinné kondómy, ktoré sú spoľahlivé a dobre testované. Nedá sa jednoznačne povedať, že jedna značka je lepšia ako druhá. V rámci regiónu EÚ podliehajú značky prísnym pravidlám. Je to vždy o preferenciách zákazníka," konštatuje.

Švajka však dodáva, že Durex má vynikajúce renomé, ktoré je zakorenené v hlavách ľudí. "Myslím si, že ak by niekomu praskol prezervatív, tak pri Durexe by si povedali - ups, stalo sa -, ale pri akejkoľvek inej značky by to bolo - nemal som experimentovať, už budem kupovať iba Durex," vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Ktorá značka je najpredávanejšia?

V rebríčkoch predajnosti na Slovensku, ale aj v Česku, vedie Durex. "Nie je to zas priepastný rozdiel ako, povedzme, pred piatimi rokmi," prízvukuje Michal Švajka z e-shopu Kondóm-Rex.

Tento e-shop predáva len značky Durex a Pasante. "Pocitovo by som to odhadol na 60:40 v prospech Durexu, ale obľúbenosť značky Pasante postupne narastá. Pripisujem to asi tomu, že pre nižšiu cenu im ľudia dajú šancu a zistia, že to vo výsledku vôbec nie je horšie," hovorí.

V internetovom obchode isexshop.sk je situácia podobná. Durex predstavuje približne 40 percent predajnosti, ale k 40 percentám sa blíži aj značka Pasante. Zvyšné percentá predstavujú značky ako Secura, My.Size či Lelo. "Nedá sa jednoznačne povedať, že jedna značka je lepšia ako druhá," upozorňuje však brand manažérka Martina Melišková.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade Českej republiky popularitu značky Durex potvrdzuje Eva Sérová z populárneho internetového obchodu Ružový slon, ktorý pôsobí aj na slovenskom trhu.

"Durex má oproti kondómom v supermarketoch výhodu, že ľudia značke veria, keďže sa od začiatku špecializovala len na kondómy. Ľudia potom automaticky majú pocit, že to zvládajú vyrobiť lepšie a kvalitnejšie ako nejaká cheap no name značka v supermarkete," uzatvára Sérová.

Nie každý si ich môže dovoliť

Oslovili sme preto viacerých používateľov spomínanej diskusnej skupiny na Reddite s otázkou, či Durex považujú za synonymum kvality a siahnu po značke aj napriek vyššej cene. Všetci sa rozhodli vystúpiť anonymne.

"Nemyslím si, že ja, a minimálne ani moje okolie, výrazne riešime značku kondómov. Zatiaľ som sa nestretol s nejakým rozdielom medzi značkami v kvalite, takže v podstate nemám dôvod používať iba Durex, ak za nižšiu cenu viem dostať v podstate niečo úplne rovnaké," odpísal pre Closer 23-ročný mladík.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší používateľ tvrdí, že prezervatívy Durexu nevníma ako výnimočne kvalitnejšie v porovnaní s konkurenciou. "Ale dal by sa použiť ako etalón či štandard kvality, lebo každý ho pozná. Ak poviem kamošovi, že kondóm s názvom X je horší ako Durex, tak bude vedieť, že ho určite nemá kupovať," zamýšľal sa.

Fakt, že voľba prezervatívov je v prvom rade subjektívnym rozhodnutím, nám v správach potvrdil aj 33-ročný muž.

"Durex vnímam skôr ako prehnanú reklamu, ktorá vytvára dojem, že 'tejto značke to ide najlepšie, preto majú na toľkú reklamu'. Pre mňa je pri výbere rozhodujúca skôr kvantita balenia, nevidím tam nejaký rozdiel okrem arómy," napísal nám.

Lektorka sexuálnej výchovy Radka Mikšík navyše pre Closer pri téme prezervatívov upozorňuje na väčší problém. Mnohí mladí ľudia na Slovensku neriešia značky kondómov, pretože riešia skôr to, či si môžu ochranu vôbec dovoliť.

SkryťVypnúť reklamu

"Z mojej skúsenosti to mládež rieši viac v prípade, že nepochádza z marginalizovaných komunít (najmä v prípade, že si môžu dovoliť zabezpečiť kondómy, tak uvažujú, aká to bude značka, sú však mladí ľudia, pre ktorých je prioritou akákoľvek ochrana a rozhodujúca je cena, nie značka)," uzatvára lektorka Mikšík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu