Skincare slovom roka je mikrobióm.
Dopomohla tomu zrejme aj popularita doplnkov výživy určená na črevný mikrobióm a celkové zdravie. Značky sa už neboja tento výraz používať, lebo je pravdepodobné, že ho ľudia poznajú.
A robia to hojne. Svoje produkty označujú za microbiome-friendly (priateľské k mikrobiómu) značky K18, True Botanicals či Henkel. O mikrobióme a benefitoch preň v reklamách hovoria desiatky ďalších.
Vyzerá to však tak, že reklama trochu predbehla vedu a sľubuje ti aj výsledky, ktoré nie sú overené a potvrdené.

Zisťovali sme, ako sa v tom zorientovať, či sú certifikáty o "priateľskosti" voči mikrobiómu hodnoverné a prečo sú vedkyne a vedci skeptickí voči kozmetike s probiotikami, ktorá má údajne kožný mikrobióm podporiť.
Článok po odbornej stránke fact-checovali biochemička Vendula Ficelová, dermatovenerologička Zuzana Bukovinská a molekulárna biologička Lucia Ciglar.
Ako sa mikrobióm dostal do mainstreamu
Podobne ako naše črevá má svoj vlastný mikrobióm aj naša koža. Je to ekosystém, ktorý tvoria baktérie, huby, vírusy a ďalšie mikroorganizmy a plní ochrannú funkciu.
Jednou z prvých amerických značiek s certifikátom "mikrobiome-friendly" bola značka doktorky Elsy Jungman. O mikrobióme dlhodobo hovoria aj značky Codex Labs (USA) a Gallinnée (Francúzsko), medzi pioniermi s ohľadom na mikrobióm pokožky tela môžeme zaradiť aj Dove, ktorá o ňom prvýkrát v reklame hovorila pred piatimi rokmi.
Ich sprchovací gél Deep Moisture Body Wash má za sebou štúdie, ktoré preukázali, že spôsobuje menej zmien v kožnom mikrobióme v porovnaní s tradičnými mydlami.

Samozrejme, tieto marketingové snahy sprevádzajú aj snahy laboratórií prísť s testami, ktoré preukážu, že produkt je naozaj vhodný alebo nápomocný pre kožný mikrobióm.
Vďaka tomu môžeš rátať s tým, že od roku 2024 budeš stále viac počuť o kozmetike, ktorá je certifikovane "priateľská k mikrobiómu". Čo to však znamená?

Certifikáty dokazujú len toľko, že produkt s mikrobiómom nič neurobí
Certifikáty "microbiome-friendly" zvyčajne skúmajú, či produkt spôsobí nejakú zmenu mikrobiómu. Ak sa po aplikácii nič nezmení, tak ho možno označiť za priateľský.
Prvou európskou značkou s certifikátom od nezávislého laboratória je francúzska Gallinnée. Certifikáty platia na celú škálu produktov na vlasy, telo aj tvár, pričom niektoré ich produkty na tvár získali aj pečiatku "microbiome-rebalancing", čiže majú mikrobióm vyrovnávať.
O týchto marketingových frázach však kozmetická chemička Jen Novakovich nie je úplne presvedčená.
Výrazy ako "podporujúci mikrobióm", "priateľský k mikrobiómu" či "obnovuje rovnováhu mikrobiómu" považuje za zavádzajúce tvrdenia o nateraz nepreukázaných účinkoch.
"V tomto bode je väčšina tvrdení o mikrobióme kože dosť prehnaná. Osobne by som nevenovala príliš veľkú pozornosť nákupu produktov s týmito tvrdeniami," vraví.
"Nateraz vieme len toľko, že testy potvrdili, že naše produkty nemenia žiadnym výrazným spôsobom mikrobióm," uznáva pre Closer spoluzakladateľ značky Evy Skin Technology Jean Pinto. Švédska značka získala certifikát microbiome-friendly len prednedávnom.
"Nevieme zatiaľ povedať, čo mikrobiómu napomáha, pretože stále nemáme definíciu toho, čo je zdravý kožný mikrobióm. Robíme preventívne kroky v snahe vytvoriť produkty, ktoré sú k nemu nežné a aspoň na ňom nič nemenia."

Pinto, ktorý vedie prednášky o slnečnej ochrane a aj rôznych iných odborných témach týkajúcich sa kozmetiky po celej Európe vraví, že mikrobióm ako trendy slovo je možné zneužiť na zavádzajúci marketing.
Ak budú technológie lepšie a umožnia nám potvrdiť, čo v konkrétnom produkte mikrobiómu škodí, tak budú môcť ingredienciu jednoducho vynechať alebo nahradiť a zviesť sa na tvrdení, že ich nový produkt kožnému mikrobiómu pomáha.
"Zabudnú" však spomenúť, že staršia verzia mu aktívne škodila a po výmene je koža na tom lepšie práve vďaka tomu, že škodlivá ingrediencia už v zložení nie je.
Toto je však hudba budúcnosti, pretože dnes ti žiadny test nevie takúto kauzalitu potvrdiť. Aj preto nie je ešte čas vyhadzovať všetku skincare do koša.
Nepanikár, tvoj mikrobióm je možno v pohode
Vedecká komunita zatiaľ o kožnom mikrobióme vie zhruba toľko, že existuje. Nemáme definíciu "zdravého" alebo "vyváženého" mikrobiómu, čo znamená, že nevieme jednoznačne povedať ani to, čo ti pomôže ten tvoj ozdraviť, vysvetľuje pre Closer Novakovich.

Mikrobióm ľudí sa navyše líši: muži ho majú iný ako ženy, ľudia z Európy ho majú iný ako ľudia z amerických kontinentov, ľudia v mestách ho majú opäť odlišný od ľudí žijúcich na dedine.
Každý človek má svoj jedinečný kožný mikrobióm, ktorý môžu meniť vonkajšie elementy (vlhko, zima či extrémne teplo), strava, stres, genetika alebo rôzne lieky (predovšetkým antibiotiká). Zmenený mikrobióm môže spôsobiť oslabenie alebo naopak aj posilnenie ochrany pokožky.
Zmenený však automaticky neznamená narušený alebo zlý. Zmeny môžu byť dobré (napríklad sa premnožia mikróby, ktoré ti posilňujú imunitu kože) a aj zlé (premnožia sa baktérie, ktoré spôsobujú akné a vyhádžeš sa). Dôležitá je navyše aj diverzita, teda pestrosť mikrobiómu, nejde len o jednotlivé mikróby, ale aj o ich pomer.
Spozornieť sa oplatí, ak máš dlhodobo kožný problém a "nič nezaberá".
Pokožka so zmeneným mikrobiómom môže byť náchylnejšia na zápaly a ochorenia, takže vtedy môžeš na sebe pozorovať viac lupín, seboreu, akné či aktívnejšiu rosaceu, ekzémy či psoriázu.
Za tieto zmeny neraz reklamy vinia parabény či čistiace látky aktívne len na povrchu kože (tzv. surfaktanty), prípadne "nevhodné pH" pre kožu. Podľa kozmetickej chemičky Novakovichovej však nemáme dosť dôkazov na opodstatnenú obavu z týchto ingrediencií.
"Vo všeobecnosti platí, že všetky kozmetické produkty majú vyvážené alebo regulované pH. Ešte som sa nestretla s tým, že by pH bolo hlavným prispievateľom k zmenám kožného mikrobiómu."

Zdravá pokožka sa rýchlo vráti k prirodzenému pH napríklad po čistení. A dosiaľ robené výskumy podľa jej slov nedokazujú vplyv konzervačných látok na mikrobióm kože.
V prípade výrazných kožných ochorení však môžeš podľa jej slov benefitovať z jemnejších čistiacich produktov.
Väčšina probiotickej kozmetiky neobsahuje žiadne probiotiká
Najčastejšie sú produkty určené na údajnú podporu kožného mikrobiómu zaradené do kategórie probiotickej kozmetiky. Podľa odborníkov je to chybné a zavádzajúce označenie.
Biochemička Vendula Ficelová upozorňuje, že by bolo vhodné, aby sme sa v označovaní produktov posunuli od slova probiotická kozmetika k "postbiotickej" kozmetike.
Ficelová overovala zloženie 30 produktov z kategórie "probiotickej kozmetiky" predávanej na českom trhu a zistila, že drvivá väčšina z nich neobsahuje probiotiká, ale postbiotiká.
Ako vysvetľuje vo svojom článku, zvyčajne nejde o probiotiká (teda živé organizmy), pretože tie v produktoch s konzervatnmi nie je ľahké namiešať.
Napriek kritike zavádzajúceho marketingu považuje oblasť postbiotickej kozmetiky za sľubnú, no zatiaľ podľa jej slov nemožno povedať, čo všetko nám postbiotiká môžu priniesť.
Aký je medzi nimi rozdiel
- Prebiotiká: Doplnky alebo potraviny, ktoré obsahujú nestráviteľnú zložku, ktorá stimuluje alebo bráni rastu či aktivite mikróbov na koži.V kozmetike sú to najmä cukry ako trehalóza alebo inulín.
- Probiotiká: Doplnky alebo potraviny, ktoré obsahujú životaschopné mikroorganizmy, ktoré menia mikrobióm hostiteľa (prítomné napríklad v jogurte).
- Postbiotiká: Neživotaschopné bakteriálne produkty alebo vedľajšie produkty probiotických mikroorganizmov, ktoré majú biologickú aktivitu v hostiteľovi (získané napríklad fermentáciou alebo filtráciou).
Zdroj: Frontiers in Nutrition, Microorganisms, prednáška Paula Lawrenca o kožnom mikrobióme, biochemička Vendula Ficelová
Vyrobiť produkty so živými mikroorganizmami je pre kozmetiku obrovská výzva, dodáva chemička Jen Novakovich.
"Po prvé vzhľadom na stabilitu, po druhé pre skutočnosť, že sú väčšinou klasifikované ako patogénne." Probiotiká v kozmetike sú tie isté, aké sa používajú v potravinárstve. Nachádzajú sa teda v črevách, ale nie na koži. Pomôcť jej však môžu, no potrebný je dodatočný výskum.
Rovnako ako Ficelová zdôrazňuje, že takmer každá značka, ktorá tvrdí, že ich produkt obsahuje probiotiká, zvyčajne obsahuje pre- alebo postbiotiká. Novakovichová, ktorá sama pracuje aj ako formulátorka kozmetických produktov, vie len o troch značkách, ktorým sa podarilo vyvinúť systém, v ktorom prežijú probiotické zložky: Mother Dirt, Yun a Esse.

Oblasť mikrobiómu ako predmetu záujmu v biznise s kozmetikou je nádejná. Mohla by pomôcť predovšetkým tým, ktorí trpia dlhodobými kožnými problémami: vracajú sa im zápaly a majú citlivú pokožku. Sľubne to vyzerá aj v oblasti anti-age účinku a antioxidačnej ochrany. No stále nemáme dosť dôkazov, aby to mohli značky svojvoľne hlásiť ako účinok produktu.
Novakovich navyše zdôrazňuje, že k marketingovým výrazom sú potrebné dôkazy a ideálne by bolo mať vedecký konsenzus o tom, čo jednotlivé výrazy znamenajú a akým testom je možné overiť si, či sú pravdivé. A tam zatiaľ nie sme.