„Všetkých môžem ubezpečiť, že na Tour De Svet sa odrazu nezačnú objavovať reklamy na žehličky," smeje sa lovec leteniek Martin Hanzel, ktorý po rokoch odišiel z médií, aby sa mohol naplno venovať svojej cestovateľskej skupine.
Veľa času pri tipoch na letenky strávil aj doteraz, no odkedy nepracuje pre bulvár, zmenila sa mu životná situácia.

„Ja som napríklad na Tour De Svet nezarobil ani cent, kým som v skupine nemal 100-tisíc ľudí," spomína so slovami, že v počiatkoch akékoľvek spolupráce odmietal. Dnes to vyzerá inak.
„Na Slovensku existuje veľa VIP platených tipov na letenky, ale povedzme si úprimne, väčšinu z nich ľudia nájdu u mňa zadarmo," konštatuje Hanzel s tým, že momentálne pracuje na pláne, aký prémiový obsah ponúkne svojim followerom.
Sleduj Closer.sk na Instagrame, kde sa dozvieš ešte viac.
V rozhovore sa dočítaš
- prečo po 13 rokoch odišiel z bulvárneho denníka Nový Čas,
- prečo nezarobil ani cent, kým nemal 100-tisíc followerov,
- ako cestovateľské weby idú podľa neho tvrdo po zisku,
- aký exkluzívny obsah by chcel ponúknuť ľuďom,
- ako cestuje v biznis triede za pár eur,
- prečo by za 250 eur neletel na dovolenku na Maldivy.
Po dlhých rokoch si odišiel z denníka Nový Čas a chceš sa naplno venovať svojej skupine Tour De Svet, kam pridávaš tipy na letenky. Prečo práve teraz?
V tomto momente som už lovec leteniek na plný úväzok. Sám ešte neviem, ako sa označiť, či som vyhľadávač leteniek alebo travel influencer, ale momentálne sa už značke Tour De Svet viem venovať naplno.
S touto myšlienkou som sa pohrával dlhé roky. Môj odchod z Nového Času nebol úplne dobrovoľný a prišiel po tom, ako tam vstúpil nový majiteľ. Naše cesty sa rozišli.
Tento odchod ma iba potlačil k rozhodnutiu, nad ktorým som rozmýšľal už dlhšie. Mám teraz pár mesiacov na to, aby som to vyskúšal robiť full-time. Ak to bude spĺňať moje predstavy, budem rád, ak nie, tak si začnem hľadať inú prácu.

Chýba ti novinárčina po pár týždňoch od odchodu?
Stále to prežívam, pretože novinárčina mi veľmi chýba. V Novom Čase som pracoval takmer 13 rokov a myslím si, že ak to chce niekto robiť takto dlho, musí to byť životný štýl. Nedá sa o piatej odísť, zhasnúť a nezamýšľať sa nad tým.
Má to pozitíva, pretože doteraz som nikdy nepracoval z domu a teraz si môžem čas organizovať tak, ako chcem. Bol som mesiac na dovolenke v Ázii s rodinkou, predtým som pre prácu mohol ísť preč na týždeň, maximálne na dva týždne.
Navyše mám trojročnú dcéru, takže je pre mňa veľmi dôležité tráviť s ňou čo najviac času a vidím ju vyrastať. Beriem to tak, že ak mal prísť moment, kedy toto rozhodnutie urobiť, bol to práve tento.
V článku magazínu Forbes si povedal, že si nikdy skupinu Tour De Svet nezakladal ako podnikateľský projekt, ale teraz sa ňou ideš živiť. Musel si prehodnotiť svoje nastavenie?
Monetizácia môjho obsahu nastala už dávnejšie. Mám viacero dlhodobých partnerov a spolupráce, takže našťastie tento aspekt už je nastavený, teraz ho už len musím začať ďalej rozvíjať.
Som skôr vo fáze, či Tour De Svet bude fungovať tak, ako chcem, aby som mohol platiť hypotéku. Otázkou je, aké nové produkty chcem priniesť.
Možno to budú eventy a prednášky pre ľudí, možno to bude služba, keď si ma niekto objedná a ja mu na mieru poskladám itinerár podľa predstáv. Rozmýšľam aj nad modelom predplatného pre VIP členov, ale nič nie je rozhodnuté.
Všetkých môžem ubezpečiť, že na Tour De Svet sa odrazu nezačnú objavovať reklamy na žehličky, to sa nestane.
V čom je rozdiel medzi tvojou skupinou a cestovateľskými stránkami s tipmi na letenky, ktoré si vtedy označil ako projekty idúce tvrdo po zisku?
Ja som napríklad na Tour De Svet nezarobil ani cent, kým som v skupine nemal 100-tisíc ľudí. V začiatkoch som ani neriešil spolupráce. Najdôležitejšie pre mňa vždy bolo, aby sa u mňa daná letenka objavila v čo najlepšej cene.
Ak niekto ide tvrdo po zisku, znamená to, že má skupinu skupinu s tisíc followermi a povie si, že letenku tam svojim členom dá, ale bude drahšia, lebo z nej chce dostať províziu. Toto sa u mňa nikdy nedialo ani nebude diať.
Mne vždy primárne išlo o cenu, ktorú zaplatí follower, nie o províziu. V mojej skupine sú preto letenky vždy za najlepšiu cenu, akú vieš nájsť na internete.

Bude tvojím nasledujúcim krokom spoplatnenie obsahu tak, ako to robia mnohé menšie cestovateľské stránky s platenými VIP skupinami?
Nemám na to ešte odpoveď. Na Slovensku existuje veľa VIP platených tipov na letenky, ale povedzme si úprimne, väčšinu z nich ľudia nájdu u mňa zadarmo.
Mám to začať robiť tak, že pridám päť leteniek zadarmo a šiesta bude platená? Je toto ten správny spôsob? Neviem, ale nemyslím si. Mám partnerov, ktorí chcú, aby ich reklama bola videná, takže zrejme nemá zmysel letenky zamykať.
Zamýšľam sa skôr nad tým, čo extra viem ľuďom ponúknuť, ak od nich budem chcieť peniaze za prémiový platený model. Malo by dávať zmysel si za to platiť.
Možno odo mňa každý prémiový člen dostane 30 minút mesačne, počas ktorých mu poradím s letenkami a cestovaním. Ako taký chat support.
Mohla by sa prémiovým obsahom stať napríklad téma zbierania leteckých míľ a hotelových vernostných programov, ktorá u teba v skupine vždy rezonuje medzi ľuďmi?
Presne nad týmto rozmýšľam. Vernostným programom a míľam sa na Slovensku skoro nikto nevenuje. Všetci vedia hľadať letenky na Ryanairi, ale míľam u nás rozumie málokto, čo je škoda, pretože v zahraničí je takýchto travel influencerov veľa.
Prekážkou je to, že vernostné programy sú dosť limitované lokalitou. Americký travel bloger ti môže ponúkať cestovateľské kreditné karty, čo je perfektná vec, ale na Slovensku takúto kartu nemáš šancu dostať.
Poviem dobrý príklad. Na konci roku 2023 vyskočila brutálna akcia, keď vernostný program Miles and More ponúkal za každé euro minuté za ubytovanie na portáli Booking až 30 míľ. To je bomba. Bežne za jedno euro dostaneš jednu míľu.

Mala táto akcia v skupine veľký ohlas?
Mal som to prvý, vybuchol z toho internet a bol z toho jeden z najklikanejších príspevkov roka v skupine. Prebrali to viaceré cestovateľské blogy, ktoré možno ani nechápali, o čo ide.
Videl som to podľa toho, že niektoré prebrali príklady a text, ktorý som mal ja v mojom príspevku. Hovorím si, perfektné, aspoň viem, odkiaľ to máte.
Vo veľkom mi písali nadšení ľudia, že si vďaka mne rezervovali hotel a dostali za to míle, vďaka ktorým môžu letieť v biznis triede. To bol môj cieľ a teší ma to.
Beriem to ako extra obsah, ktorý môžem ponúknuť, ale na Slovensku je to záležitosť pre dosť úzku cieľovku. Máme málo sieťových hotelov a nepracujeme s vernostnými programami aerolínií.
Ak chcem lietať lacno v Ryanairi a Wizzair, míle za to zbierať nedokážem. Nemáme ani míľové cestovateľské kreditné karty. Oproti západnému svetu sme v tomto extrémne osekaní.
Venuješ sa momentálne projektu Tour De Svet aj naďalej sám?
Som na to sám. Mal som ľudí, s ktorými som spolupracoval, ale teraz som sám. Nebránim sa tomu, aby som mal pomocníkov, ale musel by to byť niekto, kto letenkám naozaj rozumie.
Nebudem klamať, na Slovensku je takýchto ľudí naozaj málo na takej úrovni, že by dokázali fungovať samostatne podľa mojich predstáv. Nehľadám niekoho, komu do detailov poviem, čo má urobiť a on to potom naťuká ako robot.

Zožal úspech tvoj nový podcast, ktorý ste spustili minulý rok?
Podcast by som mohol nazvať novinkou, ktorú sme spustili minulý rok, a zatiaľ funguje parádne. Toto je možno môj cieľ, nájsť nové produkty a kanály, kde môžem osloviť nových ľudí.
Aj podcast sa dá robiť ako prémiový obsah. Vidím, že veľa tvorcov poskytuje časť podcastu zadarmo a časť zamyká ako prémiovú za poplatok. V každom prípade, prvý rok podcastu bol testovací, ale máme veľmi dobré ohlasy aj čísla a budeme pokračovať.
Identifikoval si za posledný rok nové cestovateľské trendy, ktoré začali baviť Slovenky a Slovákov? Všimol som si, že populárne sú v skupine napríklad tipy na plavby na výletných lodiach.
Plavby na Slovensku ponúka málo ľudí, lebo to nie je pre každého. Nejde o žiadnu novinku, veď plavby fungujú desiatky rokov, ale dnes sú možno zaujímavejšie z dôvodu, že po pandémii v Európe výrazne zdraželo ubytovanie.
V prípade plavby máš ubytovanie v cene, vieš zažiť viacero destinácií a nakoniec ťa to môže vyjsť lacnejšie ako hotel. Slováci začali plavby objavovať v poslednej dobe, o čom svedčia perfektné čísla, ktoré mám na svojich príspevkoch s ponukami.
Ako je možné, že nízkonákladové spoločnosti ako Ryanair či Wizzair dnes dokážu z Viedne aj z Bratislavy stlačiť ceny leteniek na úplné minimum?
Dôležitý moment prišiel vtedy, keď skrachovala letecká spoločnosť Air Berlin, ktorá prevádzkovala veľa liniek vo Viedni. Na Schwechat následne prišli nízkonákladovky a začala sa extrémna bitka.
Už to bude pár rokov, čo sa tam etabloval Ryanair ako Laudamotion, Wizzair a potom to skúšal Level s letenkami za jeden cent. Tú akciu som na Slovensku priniesol ako prvý.
V tom čase sa v letných mesiacoch dalo na Mallorku letieť za smiešne ceny. Dokonca vznikol vtip, že Mallorka je nové Chorvátsko. Veľa ľudí si uvedomilo, že letieť s nízkonákladovkou k moru je dobrá alternatíva k zájazdom s cestovkami.

Aký máš vzťah k cestovným kanceláriám ty ako lovec lacných leteniek?
Musím pochváliť slovenské cestovky, lebo minulý rok spustili prvé priame lety z Bratislavy do diaľkových destinácií ako Vietnam, Kuba či Dominikánska republika.
Uvedomili si, že Slováci už nepotrebujú cestovať iba v lete, ale čoraz rozmýšľajú nad tým, kde by sa dalo dovolenkovať v zime. Nemusí to byť ani blízko. Zlomový bod podľa mňa prišiel, keď pred pár rokmi Wizzair začal lietať do Dubaja.
Dovtedy si sa do Dubaja mohol dostať s Emirates za 400 až 500 eur, no zrazu dokážeš nájsť spiatočnú letenku do Spojených arabských emirátov za menej ako stovku.
Tiež poteší, že veľa cestoviek dnes ponúka finálnu cenu, takže ak na stránke nájdeš dovolenku za 500 eur a preklikáš sa k platbe, nenaúčtujú ti zrazu 900 eur so všetkými poplatkami.
Ja s cestovkami nemám žiadny problém a spolupracujem s nimi. Nemám problém pridávať na Tour De Svet výhodné dovolenkové zájazdy, ak sa oplatia, sem s nimi. Do New Yorku by som s cestovkou síce nešiel, ale dovolenka v Egypte dáva zmysel.
Pre neskúseného cestovateľa je určite dobré využiť služby zážitkovej cestovky pri netradičných destináciách ako niektoré časti Afriky alebo Južnej Ameriky.
Veľkým hitom sa minulý rok stali lety na Maldivy s Wizzairom za menej ako 250 eur. Oplatí sa to?
Je to dobrý spôsob, ako ušetriť, ale musíš si byť vedomý rizík. Tieto funky kombinácie spopularizoval letenkový web Kiwi, ktorý začal z nízkonákladových leteniek vytvárať výlety s prestupmi.
Nízkonákladové spoločnosti ponúkajú lety z bodu A do bodu B. Ak si z bodu B kúpiš ďalší let, priamo na seba v rezervácii nenadväzujú, takže nemáš garanciu prestupu ako pri klasickej leteckej spoločnosti.
Sám túto kombináciu na Maldivy ponúkam, ale len ako dvojvýlet. Dáva mi to zmysel, ak si v Abú Zabí spravíš pauzu na pár dní, pozrieš si mesto a potom odletíš na Maldivy. Mať krátky prestup je riziko, ktoré môže pokaziť dovolenku.
Existujú ešte divokejšie kombinácie od nízkonákladoviek ako let s prestupom na Maldivy?
Divokejšie kombinácie existujú pri letoch cez Saudskú Arábiu. Keď tam letíš s národnou leteckou spoločnosťou Saudia, po pristátí prejdeš do tranzitnej zóny, nevstupuješ do krajiny a nepotrebuješ víza.
Toto pri Wizzairi neplatí. V momente, keď vystúpiš z Wizzairu, neberú ťa ako prestupného pasažiera, ale ako človeka, ktorého let skončil v Dammame.
Nezaujíma ich, že o pár hodín odlietaš z Dammamu, musíš vstúpiť do krajiny, na čo potrebuješ víza. Nízkonákladovým kombináciám cez Saudskú Arábiu by som sa vyhol.

Riešia vôbec slovenskí cestovatelia potenciálne riziká, keď vidia, že môžu odletieť na Maldivy napríklad za 400 eur spiatočne?
Malo by to byť o zodpovednosti travel blogerov, ktorí by mali takéto kombinácie jasne prezentovať ako dve samostatné letenky, nie výlet s prestupom. Ja by som sa cítil blbo, keby sa na mojom tipe niekto popálil.
Nečudujem sa, že to ľudí láka, veď letenka na Maldivy za 250 eur vyzerá brutálne. Ale ak chce niekto cestovať Wizzairom na Maldivy za 400 eur, tak robí hlúposť, lebo mu to predraží batožina.
Za menej ako 600 eur v akcii vieš mať letenky od klasických aerolínií. V tomto bode sa dostáva k základnej otázke, či je cena letenky vždy kľúčová. Cez pandémiu sa ukázalo, že lacná letenka nič neznamená, ak nedokážeš nájsť vhodné ubytovanie.
Keď na Tour De Svet pridávam letenky, vždy k nim automaticky prikladám aj tip na ubytovanie v dobrom pomere ceny a kvality. Občas sa mi stáva, že nájdem lacnú letenku, ale zaseknem sa na drahom ubytovaní a celý tip hodím do koša.
Podarilo sa ti niektorý z tipov v skupine uchmatnúť na tento rok aj pre seba?
Už dlho mám rezervované Maldivy na konci februára vďaka chybe v cene biznis letenky z Krakova. Prvýkrát pôjdem na Maldivy, tak sa teším, že to konečne vyskúšam na vlastnej koži.
Mam od minulého roka aj letenku do izraelského Tel Avivu, no už ju dvakrát presunuli a teraz zrejme bude zrušená. To je zatiaľ všetko.
Minulý rok som si dal osobnú výzvu, či dokážem na každom výlete preletieť aspoň jeden let v prémiovej triede. Nečakal som to, ale podarilo sa mi to, tak uvidíme, čo prinesie tento rok.
Minulý rok som mal väčšinu letov mimo Európu. Mal som roky, keď som letel možno stokrát, no v roku 2023 toho bolo menej a najmä na dlhšie vzdialenosti. Tento rok sa chcem znovu zamerať na predĺžené víkendy v európskych mestách.
Keďže nepracujem, už nie som viazaný víkendmi ani dovolenkovými dňami. Pozeral som napríklad Dublin za 22 eur, ráno tam a na druhý deň večer naspäť. Takéto výlety mi trochu chýbali, lebo v minulosti som skúšal rôzne fajnoty.
Bol som napríklad v Londýne, kam som odletel o šiestej ráno, celý deň som bol v meste, o šiestej večer sa presunul na letisko a pred polnocou som bol doma. Niekto ide do otočku do Trenčína či Viedne, niekto do Londýna. V čom je to iné?
A keďže mám zlatú kartu v gréckej leteckej spoločnosti Aegean Airlines, za rok musím absolvovať aspoň štyri lety, aby som si ju udržal. Tento rok teda opäť vybehneme niekam do Grécka, minulý rok sme si užili ostrov Naxos.