Stolové hry sú čoraz obľúbenejšou alternatívou zábavy pre deti i dospelých - na Fičí vám pravidelne prinášame prehľad herných noviniek aj tematické výbery hier. Už sme pre vás vybrali hry o cestovaní v čase, stolovky inšpirované počítačovými hrami či hry, ktoré fičali počas socializmu.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Ako vzniká herné vydavateľstvo, s akým nápadom ho zaujmete a s akým, naopak, za vydavateľom vôbec nemáte chodiť?
Aj to v rozhovore prezradil Miroslav Tlamicha (34), zakladateľ českého vydavateľstva TLAMA games, ktoré je na scéne len rok. Mirek študoval psychológiu na FFUK, už počas štúdia sa venoval designu a grafike. Následne založil grafické a tlačové štúdio. Žije s manželkou a dvojročným synom v Prahe.
V rozhovore sa dozviete:
- Aké ťažké je založiť vlastné vydavateľstvo
- Ako sa presadiť, ak vám konkurujú veľké vydavateľstvá
- Aké hry by odporučil pod stromček
(zdroj: Archív Miroslava Tlamichu)Myslíte, že sa v súčasnosti ešte dá prísť s originálnym nápadom na stolovú hru?
Určite áno, je to však stále ťažšie a ťažšie a predstavuje to stále väčšiu výzvu. Autori však neprestávajú prekvapovať tým, že v hernom svete je stále čo vymýšľať a objavovať.
Ešte stále prevládajú medzi prototypmi, ktoré k vám autori nosia, kopírované verzie známych hier ako Monopoly, alebo sa stretávate aj s originálnymi nápadmi?
Bohužiaľ, originálnych hier je naozaj len málo. Viacmenej už sme na niektorých zaujímavých projektoch nadviazali spoluprácu a určite sa nájdu také, ktoré stoja za to. Prípadných autorov však prosíme, aby neprichádzali len s nápadmi, ale pokiaľ je to možné, rozpracovali ich, testovali a ladili, než s nimi prídu za vydavateľom. Je to rovnaké, ako keby prišiel neznámy spisovateľ do vydavateľstva s tým, že má skvelý koncept knihy. Čo by mu asi tak vydavateľ povedal? Skvelý nápad. Tak ju napíšte a potom príďte.
Aké máte kritériá pre výber hry, ktorú sa rozhodnete vydať?
Hra musí byť v prvom rade dobrá v zmysle herných mechanizmov, ktoré používa. Musí zaujať i grafickým spracovaním a ideálne i témou. Mala by byť niečím zaujímavá a inovatívna, aby sme nenosili drevo do lesa. Pretože hier je na trhu veľa. Chceme, aby sa naše hry nepredávali dobre kvôli dobrej reklame, ale proste preto, že sú dobré.