1. Baletnému zboru sa hovorí aj telo baletu
Baletný zbor je kolektív tanečníkov, ktorí tancujú v skupine, a teda nie sú sólisti. Je lepidlom a základným kameňom každého predstavenia. Balety ako Labutie jazero, Giselle, Korzár či Bajadéra stoja najmä na výkone dámskej časti zboru.
Zbor má v baletnom titule nezameniteľnú funkciu. Dotvára atmosféru diela, mnohým obrazom dáva zmysel, je živelný... a keď funguje ako jeden človek, potom je výsledok nádherný. Na javisku je stále prítomný a jeho efekt je magický a dych vyrážajúci.
Zbor by mal pôsobiť jednotne. Rozhodujúca je (okrem iného) výška tanečníc, ktorá by mala byť v rámci možností rovnaká, tak ako vzhľad a typológia postavy. Keď patríte k vyšším, skončíte najpravdepodobnejšie úplne vzadu.
2. Baletný zbor spolu dýcha a žije
Dokonalý zbor funguje ako jeden celok, ktorý je úplne identický. Pohyby rúk, nôh, to, ako vysoko ich zdvihnú, smer akým sa pozerajú - to všetko musí byť rovnaké. Často sa stane, že sa tanečniciam zmení miesto, alebo ich majú niekoľko a každé si musia pamätať.
Musia stáť v dokonalých radoch, pohybovať sa ako jedna a dýchať ako jedna. Musia presne vedieť, kde a za kým stoja, kam pôjdu a ktorým smerom. Znie to jednoducho, ale nie je. Bez stopercentnej istoty o smeroch, miestach, kde majú stáť, ako majú stáť a kam sa majú dívať, by nemali ísť na javisko.
3. Kvalita predstavenia nie je len o sólistoch
Môžete mať skvelých sólistov, ale pokiaľ máte zlý zbor, výsledok nikdy nebude dokonalý. Predstavenie je vždy o celkovom dojme a všetky zložky musia byť podľa možnosti perfektné. Balet je vizuálne umenie. Ak je zlý zbor, je zlé aj predstavenie, rovnako ako v prípade sólistov.

4. Keď im steká po tvári pot, nemôžu si ho ani utrieť
Niektoré tanečnice bojujú s tým, že im je na odpadnutie, preto si na pomoc volajú kolegov. Tí na ne počas dlhého státia rozprávajú a povzbudzujú ich, aby vydržali.
Točenie hlavy a pocit na odpadnutie je spôsobený striedaním rýchleho pohybu a následného dlhého a únavného státia v jednej póze. Stáva sa aj to, že tanečniciam jednoducho vypne mozog.
5. Pri dlhom státí dostávajú často také silné kŕče, že si prestávajú cítiť nohy
Labutie jazero je jedným z najťažších predstavení nielen pre sólistov, ale aj pre zbor. Je ťažké technicky, náročná je aj choreografia. Pri držaných pózach, ktoré len vyzerajú jednoducho, dostávajú silné kŕče do nôh a dá sa povedať, že si ich oddrú najviac.
To, že len stoja, nie je pravda. Keby nestáli "aktívne", tak by to bolo vidieť. Majú celý čas prepnuté špičky, držia chrbát, celé telo je aktívne, čo je extrémne vyčerpávajúce.
6. Za večer stvárnia niekoľko menších rol a vymenia nejeden kostým
Členky zboru za jedno predstavenie odtancujú niekoľko postáv, často sa stane, že sa im zmení miesto, alebo ich majú niekoľko a každé si musia pamätať. Musia ovládať každé jedno z nich.
Pravidelne absolvujú rýchle prevleky z kostýmu do kostýmu a menia obuv, ale aj pokrývky hlavy a labutienky.
7. Vina je kolektívna
Na balete je najťažšie to, že sa môžete snažiť, ako len chcete, ale stačí jediná chyba kolegyne a schytáte si to všetci. Fér? Určite nie, ale byť členom zboru je o kolektíve, nie o individualite.
Pocit, že sa v mase schováte, je len zdanlivý. Stačí jediná chyba a celý efekt sa zrúti. Každú individuálnu chybu vidno. Zbor si užije svojich päť minút slávy len zriedka. Jeho pozícia je nevďačná a to nielen v prípade Labutieho jazera.
8. V práci trávia celý život
Ak ste súčasťou baletného zboru, tak pracujete neustále. Musíte byť na každej jednej skúške a voľno nemáte takmer nikdy. Na hosťovania sa dostanete zriedka, na baletné gala skoro nikdy, pretože je vás veľa a nikto by to nezaplatil. To sú sólistické záležitosti. Vy ste viazaní len k divadlu, v ktorom pôsobíte, a jeho publiku.
9. Teror menom Luskáčik
Luskáčik je baletom, ktorý sa ráta medzi kasové trháky. Je to kvôli peknému príbehu pre deti, ktorý je spätý s obdobím Vianoc - aj školy chcú ísť, aj rodičia chcú deti vziať (raz do roka) na kultúru, a tak sa stane, že Luskáčik sa hrá dvakrát za deň - doobeda aj večer.
Zbor si po všetkých skúškach zbehne 22 predstavení v priebehu približne troch týždňov.
10. Za málo peňazí veľa muziky
Na druhej strane si práve vďaka Luskáčikovi môžu tanečníci zarobiť asi najviac za celú sezónu. Je v ňom veľa sól, ktoré musia byť alternované v prípade, že sa niekto zraní. O čo viac odtancujete, o to viac zarobíte.
Ale... zároveň je luskáčikovský maratón doslova "o hubu". Zbor je však takmer vždy platený horšie než sólisti, hoci sa nadrie rovnako.
11. Tanec je o prekonávaní samého seba - aj ten v zbore
V priebehu jednej sezóny si tanečníci siahnu na dno síl niekoľkokrát. I keď majú pocit, že viac sa už ísť nedá, musia nabrať novú energiu, znova a znova skúšať, aby potom do noci stáli na javisku. Cez choroby, bolesti, ale často aj drobné úrazy.
Za tanečnice v zbore nie vždy existuje náhrada. Často musia tancovať bez ohľadu na zdravotný stav. Každá tanečnica sa však snaží tancovať čo najviac, práve preto, že ich profesionálna kariéra je tak žalostne krátka.
