Ako sa hovorí, nie je všetko zlato, čo sa blyští. Sem-tam by sme sa aj my, ľudia, ktorí nad všetkým iba frfleme a žiadna práca nám nevyhovuje, lebo šéf je taký či onaký alebo nám nevyhovujú pracovné podmienky, mali zastaviť a uvedomiť si, že na tom nie sme až tak zle, ako si myslíme.
Na to sa rozhodol poukázať aj Poliak Igor Dobrowolski, ktorý po Varšave, Prahe a Berlíne a iných menších mestách sveta rozvešal bilbordy zobrazujúce neľudské podmienky práce v odevnom priemysle v Bangladéši. Tento projekt sa nazýva "Consume!".
"Všetko čo kupuješ, je tvoja voľba" - znie motto kampane.

Keď sa Igor dozvedel, že v Bangladéši zahynulo 1134 ľudí pod troskami továrne na výrobu oblečenia, bol zhrozený.
Ako však sám povedal pre Fičí: "Nechcem moralizovať, ani hovoriť druhým ľuďom, čo majú robiť. Najmä preto, že tiež som zvykol kupovať oblečenie týchto veľkých korporátnych spoločností. Lenže teraz, keď viem, aká realita sa skrýva za peknou reklamou, vždy si premyslím, kým tam pôjdem nakupovať."

Tri zo štyroch najväčších tragédií v histórií módy sa stali v roku 2013. Spoločnosť H&M je najväčšou spoločnosťou, ktorá vyrába oblečenie v Bangladéši. Táto a mnohé iné spoločnosti tlačia na továrne, aby znížili cenu produktov.
Vlastník továrne nemôže robiť nič, len súhlasiť, a tak často aj malé deti musia pracovať rýchlejšie a za nižšiu mzdu, inak s nimi predajca zruší zmluvu a nájde si inú továreň.
A preto je jediným východiskom znížiť ceny, siahnuť pracovníkom na mzdy, zhoršiť pracovné podmienky a produkovať viac a viac výrobkov za bez ohľadu na životné prostredie.


Igor sa takisto podelil s názormi, ktoré často od ľudí počúva na svoju prácu: "Väčšina ľudí reaguje veľmi emotívne. Vidím to najmä na výstavách, keď plačú alebo keď mi rozprávajú ich osobné zážitky, ktoré sa im vybavia, keď sa pozrú na moje diela."
Mladý umelec vystavuje aj veľa iných diel, ktorými chce pohnúť myslením ľudí. Toto je jeho street art na Berlínskom múre.




Pozrite si aj ďalšiu Igorovu tvorbu na jeho Instagrame.
