10 najdivnejších vlakov z histórie, ktoré dnes už (väčšinou) na železnici neuvidíte

Tak ako človek, aj vlaky si prešli evolúciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Lokomotíva Pennydarren

Lokomotíva Richarda Trevithicka z roku 1804 bola úplne prvým parným strojom, ktorý sa rozbehol po železničnej trati. Vlak bol taký ťažký, že spravil iba tri cesty a pritom vždy poškodil koľajnice.

Načítavam video...

2. Vlak ťahaný koňmi

Bol tu asi o 200 rokov skôr ako parou poháňané vlaky. Prvotne ho používali na drevených koľajniciach na prepravu uhlia preč z uhoľných baní. Neskôr začali prepravovať aj ľudí, bolo to vraj spoľahlivejšie a pohodlnejšie ako koč ťahaný koňmi.

Načítavam video...

3. Michelinov "autovlak"

Tento nápad dostal výrobca pneumatík André Michelin, ktorý nabádal svojich inžinierov prísť s niečím, čo nahradí hlučné železné kolesá bežných vlakov. Vynašli teda gumené pneumatiky - tie vedeli predísť vykoľajeniu vlaku. Nikdy si ho nikto nekúpil, lebo bol príliš drahý.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

4. Propellertriebwagen Schienenzeppelin (železničná vzducholoď)

Inžinier Franz Kruckenberg dostal dosť netradičný nápad - zostrojiť vlak, ktorý by fungoval ako vzducholoď. Vlak bol taký rýchly a plynulý, aké dlhé mal meno.

Načítavam video...

5. Maglev

Magneticky levitujúci vlak (MAGLEV) sa doslova vznáša na vzduchovom vankúši. Koľajnice sú lemované silnými elektromagnetmi. Vďaka odpudivej sile sa vlak vznáša 10 milimetrov nad traťou. Ešte stále sa používa, ale už len v troch krajinách - v Číne, Japonsku a Južnej Kórei.

Načítavam video...

6. Lokomotíva Garratt

Je zložená z troch spojených častí, vďaka ktorým sa môže ohýbať v zákrute. V strednej časti je kúrenisko a kotol, v prednej a zadnej časti zase parný stroj.

Načítavam video...

7. General Motors aerovlak

Chceli si ho pre seba uchmatnúť všetky železničné spoločnosti, aby zaujali zákazníkov, ktorí začali využívať iné spôsoby dopravy. Nebola to žiadna novinka na trhu, mala základný motor ako iné vlaky. Bol však rýchlejší a o polovicu ľahší oproti bežným parným vlakom.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

8. Obrnené vlaky

Prvýkrát bol použitý na vojenské účely v americkej občianskej vojne a bol opancierovaný, aby ochránil vojsko pred prípadným útokom. Neskôr sa v ňom prevážali aj ťažšie zbrane a munícia, dokonca aj kanóny. Nepriatelia s tankami nemali voči nemu žiadnu šancu, bol však ľahkým terčom lietadiel.

Načítavam video...

9. Železničné lietadlo Bennie

Nesie názov svojho vynálezcu Georga Bennieho. Bol náhradou bežných parných strojov poháňaných uhlím. Netypické bolo, že premával na špeciálnych koľajniciach, ktoré boli postavené nad bežnou železničnou traťou.

Načítavam video...

10. Vysunutá jednokoľajka Brennan

Bol poháňaná elektrinou, vznikla začiatkom 20. storočia. Volajú ho motocykel vlakov, pretože mal len jeden set kolies a premával po jednej koľaji. Zaujímavé je, že sa ani raz neprevrátil, keď zastavoval.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...
Prečítajte si tiež: Na dovolenku vlakom? Do týchto krajín sa bez problémov dostanete zo Slovenska Čítajte 

Zdroje: listverse.com, jalopnik.com

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu