Aj pred začatím hľadania nového bývania mi bolo jasné, že každý predajca sa snaží vychváliť svoj produkt a túto chválu treba brať s rezervou. No hneď pri prvom kontakte s realitkami cez ich web stránky bol môj vzťah k nim ešte o niečo chladnejší.
V inzerátoch býva uvedený dátum prvej inzercie. Znelo to ako zaujímavá informácia, až kým som nezbadala, že dom, ktorý bol pred týždňom predaný, je prvýkrát inzerovaný dnes. Keď niekto klame už pri niečom tak ľahko overiteľnom, je krok správnym smerom nastaviť vzťah na úroveň „ničomu neveriť, všetko overiť“.

Po preklikaní sa tonami inzerátov som pripravila tento výkladový slovník k zaužívaným pojmom:
1. Dom s pekným pozemkom
Jediný dôvod, prečo sa vám túto nehnuteľnosť oplatí kúpiť, je pozemok. Inými slovami, v ponuke je pozemok, pri ktorom máte ďalšie náklady na zbúranie ruín.

2. Luxusný
V 90 % prípadov to znamená, že majitelia zdieľali vkus s Mojsejovcami. Pokiaľ sa vám nepáči hradný nábytok, tak v prípade, že vám predošlí majitelia nábytok nechajú, nielenže dom preplatíte o sumu tohto nábytku (lebo veď vám predávajú zariadený dom), ale budete mať aj dodatočné náklady na jeho vyhodenie.

3. Dom vhodný na rekonštrukciu podľa vašich predstáv
Samozrejme, že sa realitky snažia nehnuteľnosť vychváliť. Nie každý dom sa však dá opísať ako „luxusný", „výnimočný“, „exkluzívny“. Internet toho síce znesie veľa, ale pokiaľ dom smrdí ešte aj z fotky, tak to ani superlatíva nezachránia. V takomto prípade nastupuje táto pozitívna floskula často s doplnkom, že dom je veľmi dobre dispozične riešený, a s informáciou, že je zdravý.

4. Dom pre úspešné podnikanie
Niektoré inzeráty sú tak motivačné, že mi pri nich chýbajú už len úvodzovky a na konci dopísané Paolo Coelho. Ďalšia moja obľúbená motivačná veta je “Dom sa predáva ako holodom, kde klient má možnosť dokončenia podľa vlastných predstáv.” Veta je skopírovaná z inzerátu, i keď syntax vety by zodpovedala skôr Google prekladaču.
Síce som si pôvodne plánovala zariadiť dom podľa predstáv niekoho úplne iného, ale touto vetou mi otvorili oči. V holodome sa môžem zariadiť podľa seba.

5. Novostavba
Tento pojem nie je zákonne zadefinovaný. Z tohto dôvodu sa vyskytujú v inzerátoch aj 10-ročné novostavby.
6. Chýbajú fotky domu zvonku
Ten dom je veľmi, ale naozaj veľmi škaredý. Alebo ma nejaký iný problém (obrázok nižšie). Keby ste náhodou mali nejaké pochybnosti, pri troche šťastia a množstve trpezlivosti ho môžete vyhľadať cez Google Maps.

7. Tiché prostredie
Relatívne slušná šanca, že dom nebude na hlavnej ulici.
8. Malebné prostredie
Znie to podobne ako “tiché prostredie”, napriek tomu je tu diametrálny rozdiel. Tam ani líšky nechodia dávať dobrú noc.
9. Namiesto fotky domu je zobrazená vizualizácia
Podľa formulácie textu vzniká dojem, že dom už existuje (v dome sú...), ale pritom reálny je ešte len nákres. Pri radovej výstavbe môžu byť v inzeráte aj fotky už postavených domov. Síce je v samotnom inzeráte na konci uvedené, že dom sa ešte len bude stavať, ale aj tak nerozumiem prítomnému času použitému v prvej časti inzerátu.

10. Dom je predaný
A napriek tomu je stále medzi inzerátmi. Teraz nemyslím tie prípady, keď realitka nestiahne inzerát, pričom sa každý deň ukazuje, že inzerát bol aktualizovaný v ten deň, napriek tomu, že už pred mesiacom, keď ste volali do realitky, bola kúpna zmluva podpísaná. Myslím tie inzeráty, v ktorých je uvedené, že dom bol zarezervovaný alebo predaný.
Mám dve svoje vlastné vysvetlenia, čo tým chcú realitky odkomunikovať:
- realiťácka verzia "kiš kiš, be be" – tak vám treba, keď ste sa nevedeli rozhýbať, táto nehnuteľnosť je predaná
- nehnuteľnosti sa predávajú ako teplé rožky, tak neváhaj a zavolaj, kým je ešte niečo v ponuke.

Kúpa nehnuteľnosti je pre väčšinu ľudí najväčšia životná investícia. Aj z tohto dôvodu ma zarazilo, ako veľmi boli inzeráty odfláknuté. Vyskytuje sa v nich množstvo gramatických chýb. Nechýbajú ani perly typu "na pozemku sa nachádza hospodárska miestnosť".
Hľadanie bývania je rozhodne plné zážitkov. Ak máte zaujímavú skúsenosť, napíšte ju do diskusie.
