Ak ste si mysleli, že dostať stáž v odbore, ktorý študujete, je v maturitnom ročníku takmer nemožné, skúste to u našich českých susedov.
Jadrová elektráreň v Temelíne vyhlásila súťaž, ktorá pobúrila verejnosť - stáž u nich dostane maturantka, ktorá vyzerá najlepšie v plavkách. A v prilbe. Na fotke v chladiacej veži. Fakt.
"Dejte lajk a pomůžete jedné krásce ke stáži!" vyzýva elektráreň na svojom Facebooku. Zverejnila fotky desiatich dievčat (finalistiek celoštátnej súťaže Maturantka roku 2017), ktoré majú používatelia sociálnej siete lajkovať. Tá, ktorá dostane najviac lajkov, získa titul "maturantka energie" a v elektrárni strávi na stáži dva týždne.

Získať stáž sa teda dievčatám nepodarí podľa toho, čo majú v hlave, ale podľa toho, čo majú.... inde.
Práve to kritizovali tisícky ľudí v komentároch pod príspevkom.


Jeden z diskutujúcich upozornil elektrárne na to, čo majú v etickom kódexe, kde sa píše:
ROZHODUJTE SE O ZAMĚSTNANCÍCH na základě jejich
kvalifikace (stupně vzdělání, předchozí praxe) a kritérií
(dovednosti, výkonnost, schopnost týmové práce apod.)
vztahujících se k vykonávané práci.
Ani to však elektrárne neodradilo a bránia sa tým, že oni vlastne o víťazke nerozhodujú. "My o tom nerozhodujeme, rozhodujú o tom fanúšikovia danej facebookovej stránky. Zameranie stáže sa bude odvíjať od zamerania študentky. Dokážeme im ponúknuť stáž v personalistike, PR, ekonomike alebo aj technike," povedal pre aktualne.cz hovorca elektrárne Marek Sviták.
Odborníčka na práva žien, Petra Havlíková z hnutia Nesehnutí, považuje kampaň za nevhodnú. "Súťaž je absolútne mimo hraníc etiky. V roku 2017 mi pripadá neuveriteľné, že človek získa odbornú výhodu za to, že dobre vyzerá, a navyše musia jeho vzhľad zhodnotiť ostatní. Situácia je o to horšia, že sa jedná o naozaj mladé ženy, ktoré sú ešte len na strednej škole," povedala Havlíková pre aktualne.cz.
Jadrová elektráreň Temelín spadá pod spoločnosť ČEZ (České Energetické Závody), ktorá je najväčším výrobcom energie v Českej republike. Spoluvlastníkom ČEZ je aj štát, ktorý v roku 2016 vlastnil takmer 70 percent spoločnosti.
Na problém sexizmu sa dlhodobo snaží v Česku upozorňovať anticena Sexistické prasátečko.
Jej zámerom je upozorniť na závažný efekt, ktorý sexistické reklamy môžu mať na ľudí.

Od roku 2016 takáto "súťaž" funguje aj na Slovensku pod názvom Sexistický kix.
V prvom ročníku triumfovala poslankyňa SaS Jana Cigániková, ktorá na predvolebnom bilboarde lákala voličov vyzlečenými nohavičkami.

Tento rok sa v rebríčku ocitli aj Demotivácia, Budiš, Fernet Stock či vysokoškolský klub Unique.
