Táto doba je presýtená informáciami, no nie každý je schopný rozlišovať, ktorým zdrojom možno s najväčšou pravdepodobnosťou veriť a ktoré radšej brať (s veľkou) rezervou. Nikdy nepotrebovala spoločnosť vychovávať k mediálnej gramotnosti viac, ako práve dnes, keď sa takmer denne stretávame s pojmami ako "fake news" či "alternatívne fakty".
Návod, ako rozoznať konšpiračné weby, dezinformácie či falošné správy, sme spísali v tomto článku:

Slovenská iniciatíva Konšpirátori.sk sa to však pokúsila ešte uľahčiť.
V spolupráci s firmou Websupport vyvinuli rozšírenie prehliadača Google Chrome. Volá sa Bullsh*t Detector (Detektor s*ačiek) a upozorní vás, ak zavítate na stránku, ktorá je iniciatívou Konšpirátori.sk zaradená na zoznam stránok s pochybným obsahom. Nijako ju nezablokuje a čítať si môžete aj naďalej, nejde teda o žiadnu cenzúru. Len vám pripomenie, že máte dôkladnejšie prehodnocovať veci, ktoré čítate. Pomocou pluginu môžete aj nahlásiť stránky, o ktorých máte pochybnosti, aby ich preverila komisia.
Celý zoznam konšpiračných webov si môžete pozrieť na tomto odkaze a tu rozšírenie stiahnete a nainštalujete (sebe či svojim menej mediálne gramotným blízkym).
Projekt Konšpirátori.sk si tento doplnok prehliadača doprial ako darček k svojim prvým narodeninám.
Pôvodne vznikol hlavne ako nástroj pre reklamné agentúry a webových inzerentov. Má pomôcť zabrániť tomu, aby sa reklama firiem, ktoré si to neprajú, zobrazovala na weboch, ktoré sú zaradené do zoznamu sporných. Firmy totiž dokážu zoznam takto využiť.
Pýtate sa, na čo je to vlastne dobré?
Firmy na to môžu mať dva dôvody. Prvý je ten, že objavovanie sa na takýchto stránkach im môže poškodiť meno a byť v rozpore s hodnotami, ktoré spoločnosť vyznáva. Druhým dôvodom je, že zobrazovaním reklamy vlastne podporujú fungovanie týchto stránok, ktoré z toho majú príjmy. Firmy síce pri inzerovaní cez nástroje ako napríklad Google AdWords nevedia ovplyvniť, kde všade sa ich reklama zobrazí, ale vedia si vybrať, kde sa ich reklama nezobrazí. A práve v tomto im pomáha zoznam z Konšpirátori.sk
„Do dnešného dňa inzerenti ošetrili naším automatickým skriptom 17 000 rôznych kampaní a 1900 účtov. Okrem toho sme zaznamenali 2000 manuálnych stiahnutí zoznamu, ktorý mohli firmy nasadiť do desiatok ďalších kampaní,“ hovorí riaditeľ digitálnej agentúry NetSuccess a autor projektu Ján Urbančík.
Kto zoznam vôbec vytvoril?
Weby môže nahlasovať ktokoľvek prostredníctvom formuláru na stránke. Ľudia túto možnosť za uplynulý rok využili až 345-krát. "Zoznam priebežne hodnotí a aktualizuje nezávislá odborná komisia na základe vlastného podnetu alebo na základe hlásení návštevníkov. V súčasnosti náš zoznam tvorí viac ako stovka webov so sporným obsahom," objasňuje Urbančík.
Porotcovia za túto aktivitu nie sú platení a robia to z presvedčenia vo svojom voľnom čase. Jedným z nich je aj žurnalista z denníka SME Dávid Tvrdoň. Prečo sa zapojil do tejto iniciatívy? "V čase, keď na internete a sociálnymi sieťami šíria konšpiračné a úmyselne mylné informácie som považoval takúto iniciatívu za dôležitú. Aj preto som prijal členstvo," vysvetlil.
Okrem profesionálnych novinárov weby hodnotia aj napríklad učitelia, lekár či biológ. "Niektoré sa posudzujú ľahko, iné menej. Keďže porotcovia sú z iných oblastí, každý z porotcov má možnosť zvoliť, že nevie daný web vyhodnotiť. Našťastie sú tam potom ďalší, ktorí to vedia. Z tohto pohľadu je pestré zloženie komisie veľmi prínosné," objasňuje Tvrdoň proces hodnotenia.

Celý projekt funguje na báze dobrovoľnosti a nikto nenúti ani firmy, ani používateľov internetu, aby sa ním riadili. Pre tých, ktorí o to majú záujem, je to však užitočný nástroj, ktorý vo svete nemá obdobu. Aj preto oňho prejavili záujem aj v ďalších krajinách, museli by si však vytvoriť vlastné hodnotiace komisie a mať ľudí, ktorí budú takýto projekt udržiavať pri živote, ako sa to deje na Slovensku.
