Kým niektoré ženy berú oblievačku a šibačku ako povinnú súčasť veľkonočných sviatkov, iné bojujú za to, aby táto tradícia zmizla zo sveta.
"Tak ako každý rok počas Veľkej noci, aj teraz mi v hlave vŕtajú otázky, prečo ešte stále udržiavame absurdné tradície v podobe bitia žien a mladých dievčat, a stresujúceho oblievania vodou," napísala nám čitateľka a pridala aj fotografie s nápismi.

"Určite nie som sama, kto sa tým zaoberá. Snáď to niekoho pomkne k tomu, aby sa k svojmu okoliu nesprával ako nekultúrne hovädo s korbáčom a kýbľom vody, ideálne studenej," dodala.

Prečo nás vlastne šibú a polievajú?
Tradícia pochádza podľa etnologičky Kataríny Nádaskej ešte z predkresťanského obdobia, v ktorom Slovania slávili jar ako symbol plodnosti. Šibanie dievčat znamenalo získanie plodnej sily, a to vďaka dotyku vŕbových prútikov s telom ženy. Dotyk čerstvých vŕbových prútov mal na ženy preniesť ich ohybnosť, mladosť a krásu. Oblievanie im zas malo dodať čerstvosť. Nevyšibané a nepoliate dievčatá mohli chorľavieť, stratiť krásu a pružnosť. Voňavky nahradili vodu až v 50. rokoch 20. storočia.
V Česku sa šibačka označuje aj pojmami mrskut, šmigrust, šmirgust, šmergust, šmegrust, šmerkouz či pomlázka, v Poľsku ako śmigus. Na juhozápadnom Slovensku sa šibe aj kúpe, pre západ je typické len šibanie a na východe sa najviac oblieva.

Opýtali sme sa na názor našich žien. Čo si myslia o šibačke a oblievačke?
Simona: Základ je asi nemať za kamošov magorov. Keď niekto príde slušne s malou vodnou pištoľkou, pošibe ma mašľami na korbáči a navonia voňavkou drahšou ako 50 centov, vzdám sa tej trochy zemiakového šalátu aj kinderka.
***
Katarína: Mne osobne to vadí. Vidím v tom sexizmus, aj keď zámerom toho zvyku je, aby boli ženy zdravé a pekné. Ale prečo by za to mali byť zodpovední muži? Prečo tá tradícia stojí na tom, že muž vyšibe ženu a vzápätí ona bude zdravá? Možno kus prehnaný feminizmus, ale Veľká noc by mala mať čisto kresťanský rozmer, ukrižovanie Ježiša a podobne, a dajme tomu oslava jari - ozdobovanie vajíčok. Ale to je tak asi všetko.
***
Beáta: Je to super, keď ma tento rok nikto neobleje a ja zase budem celý rok škaredá a chorá, tak to už nedám.
***
Petra: Mňa nikto celé detstvo neoblieval, len tato a strýko provizórne pohárom vody a to bolo všetko - takže som si ani nikdy nevytvorila negatívnu asociáciu s Veľkou nocou. Potom sme pred pár rokmi išli s kamošmi na výlet na stredné Slovensko a zažila som pravú oblievačku. Úplne som to milovala, mokrí sme boli všetci, utekali sme a vrieskali ako debilky, bol to super adrenalín. Som asi výnimka, ale mne sa ten môj jeden zážitok s Veľkou nocou páčil.
***
Monika: Podľa mňa je to naozaj neúctivé a úplne proti (nielen feministickej) logike: prídu chlapi, ktorí ťa vyoblievajú vedrami studenej vody, vyšibú... a ty sa im máš za to poďakovať a pohostiť ich a tešiť sa z toho, koľkokrát sa toto zopakovalo?
***
Janka: U nás je Veľká noc najmä dôvod na stretnutie s kamošmi zo starej partie. Každý rok prídu, pokecáme, čo sa za ten rok udialo. Už vyrástli z toho hádzania do vane, takže sa na nich aj teším. Navyše mám dvoch malých šibačov, synátorov, ktorí majú zo šibania zážitok. Jediné, čo ma nebaví, je sedieť doma na zadku a čakať, kedy niekto príde.
***
Lucia: Je to blbosť. Chystať kopec jedla, peniaze... Preto sa už 10 rokov doma počas Veľkej noci nevyskytujem.
