Postavy:
- Lara, čistokrvná maďarská vyžla, inteligentná a a pokojná
- Ja, študentka
- Skriptá z numerickej matematiky, panensky nepokrčené, zvýrazňovačmi nepoškvrnené
Bojím sa psov a nehanbím sa za to. Jedinú výnimku tvorí Lara, ktorá nešteká, neskáče a vie mi podať obe labky naraz, aby sme si zatancovali. Je to pes môjho uja a keďže mám oboch veľmi rada, bez problémov súhlasím s jeho prosbou, aby som Laru postrážila na dva dni. Aj tak som doma sama.
Mám štyri dni pred najťažšou skúškou bakalárskeho štúdia a silné pochybnosti o tom, že to zvládnem za taký krátky čas. Volám preto spolužiakovi – nazvime ho trebárs Paľo.
Paľo: „Štyri dni?! Za štyri dni to zvládaš s prehľadom!“
Tak teda dobre. Čekujem domácu komoru: tyčinky sú, suroviny na ľadovú kávu doplnené, čokoládu máme, síce len poľskú po záruke, ale po polnoci už človek zje všetko.
Deň prvý
08:03 Prichádza príbuzný a s ním Lara. Srdečne sa zvítame, inštrukcie o výchove a starostlivosti si pozorne zapisujem do telefónu. Ujo odchádza, my ostávame.
08:35 Keby som bola vedela, že so psom je to taká zábava, dávno by som si bola jedného kúpila! Milujem psov!
09:02 Drahá Lara, už stačilo hádzania loptičky. Musím sa ísť učiť.
09:34 No dobre, v rámci prestávky ti hodím tú loptičku.
09:40 Stačilo! A nepomôže ti, keď mi budeš lízať ruku.
10:13 Lara, ty plačeš?!
10:17 Keď mi líže ruku, tak neplače. Keď mi líže ruku, absolútne sa neviem sústrediť.
15:32 Plačem ja, lebo viem tri otázky z tridsiatich.
15:34 Plače Lara, lebo jej nová pani je evidentne blbec, ktorý nerozumie psím emóciám.
15:49 Pomaly sa upokojujeme, otváram skriptá. Lara zatvára oči, ja študujem.
15:56 Vietor mi listuje v skriptách. Ja zatváram oči, Lara študuje.

15:57 Láskavo mi nezhadzuj papiere zo stolíka! Na trieskanie skrípt o zem som tu ja.
15:58 Lara zisťuje, že papier sa dá lízať, akurát tie zvýraznené žlto-ružové pasáže jej nešmakujú. Pozrie sa na mňa, v očiach jej svieti jediná otázka: „Na čo je toto všetko dobré?“ Nuž, drahá, to by som aj ja rada vedela.
16:46 Na čo myslia psy celý deň, keď práve nespia a nežerú?
16:58 Na mačky. Psy myslia na mačky.
16:59 Lara, preboha, pusti ju! To je susedova mačka!
17:04 Aktuálny stav:
Lara-mačka: 1-0
Numerika-ja: 26-4
Och, snáď ju nezabila, prosím vás, povedzte mi niekto, že ju nezabila. (Lara mačku.)
17:10 A keď ju už zabila, prosím povedzte, že nenechala mŕtvolu na našom pozemku. Posledná vec, na ktorú mám momentálne čas, je pochovávať susedovu mačku. Potajomky, pod rúškom noci.
17:12 Nie, chvalabohu, mačka sedí na strome, síce s miernou posttraumatickou triaškou, ale bez viditeľných vonkajších zranení.
18:03 Drahý Bože. Ja viem, že sa vždy modlím len vtedy, keď niečo potrebujem, ale prosím ťa, veľmi pekne ťa prosím, osvieť ma a zaisti, aby som si to dokázala natrepať do hlavy.
18:04 Alebo aspoň zariaď, aby ten pes prestal kňučať.
18:06 S posledným zúfalým kúskom odhodlania hádžem Lare loptu, ale bez výsledkov.
18:08 Ten pes ma akože fakt má na saláme.
18:09 Keď si kúpim dvadsať deka nakrájanej salámy a ukryjem ju po celej záhrade, koľko minút ticha mi to zaistí?

18:45 Experiment začína. Derivovala som, integrovala som, 22,3 dekagramov („Môže byť trochu viac?" "Áno, len menej nech nie je...") Nitrana rovnomerne rozdelených po našom pozemku. A teraz si v pokoji prezriem celý dôkaz tvrdenia o numerickom integrovaní.
19:34 Hm, možno to nie je až také zlé. Skúsim si ho napísať, čo som si z neho zapamätala.
20:01 Fíha, vyzerá to tak, že som sa mi ho poradilo celý naučiť.
20:03 Zisťujem, že to bol úplné iný dôkaz úplne iného tvrdenia, ktorý som sa - vraj - naučila už včera.
20:04 Takto to už ďalej nejde. Volám Paľovi.
Ja: „Počuj, ako si sa toto dokázal naučiť za štyri dni?“
Paľo: „Naučiť? Za štyri dni?“
Ja: „Veď ty si mi vravel, že mi na to stačia štyri dni.“
Paľo: „Hej, na to, aby si si napísala bomby.“
(bomba, -y, ženský r., univ. Dopredu pripravená, fejková vypracovaná skúšková otázka. Podmienkou uspokojivého používania je včasné vytiahnutie, v opačnom prípade riskujete o 9 mesiacov srdcovú nevoľnosť či iné šokové stavy v rodine („Ty ešte nie si bakalár?!“). Slovo bomba má údajne pôvod v slovnom spojení „Keď učiteľ zbadal, ako opisuje, vybuchol ako bomba,“ iné zdroje uvádzajú situáciu „Si pripravený na skúšku? - Spoľahni sa, bude to bomba!“)
Ja: „No to nemyslíš vážne.“
Paľo: „Snáď sa to nemieniš učiť!“
Ja: „Ale ja neviem bombovať!!!“
A v tom mám pravdu. Nie som schopná čeliť ani hladnému psiemu pohľadu, nieto striehnucim profesorským očiam.
Neverím, že ten pes je ešte po tej saláme stále hladný!

21:02 Lara konečne zaspáva vo svojom košíku na chodbe. Neuveriteľne ma ťahá spraviť to isté, ale bohužiaľ, nemôžem. Volím kávu a ostávam nažive.
22:05 Prečo sa človeku študuje najlepšie v noci? Je to tým, že ho nič nevyrušuje, alebo ho len dopujú výčitky, že je koniec dňa a on ešte nič nespravil?
22:40 Lara plače.
22:45 Nemôžem, NEMÔŽEM sa učiť, keď ten úbohý a osamelý psíček dole plače! Budem zodpovedná a nájdem dlhodobé riešenie situácie.
23:17 Obe - Lara a ja - zaspávame v mojej posteli. Dobrú, dobrú. Nech sa ti sníva s mačacou slaninkou.
Deň druhý
05:45 Vstávame, plné elánu a energie. Až kým nezisťujem, koľko je hodín a že sa mi treba učiť. Kombinácia týchto faktov ma hádže naspäť do postele, ktorá je už len a len moja.
12:14 Scenár dňa sa zúfalo začína podobať na ten včerajší. Je načase priznať si, že toto fakt nezvládam. Volám bratrancovi, ktorý má rád psov.
12:40 Prichádza bratranec. Je celý nadšený a pýta sa, dokedy ju môže mať. Dokedy len chce, nie som prísna matka.
18:14 Boli preč až doteraz. Za ten čas som zvládla štyri otázky, ale veď aj zajtra je deň a zajtrajšok je vždy ten deň, keď sa toho najviac naučíme. Spýtala som sa bratranca, čo porábali. Údajne jej hádzal loptičku a ona si to užívala. Žiarlivo počúvam, on sa uškŕňa sa a vyhlási, že chlapi to proste so ženami vedia lepšie.
22:04 Domov prichádza môj brat. Lara sa mu okamžite nasáčkuje do postele. Naša spoločná noc pre teba nič neznamenala?! Idem sa radšej učiť...